2010/08/21

KAKORNAS KAMRAT - JOHAN WESTERHOLM...


En polisanmälan är på väg att bli inlämnad. Hot om våld mot meningsmotståndare i en glödhet valrörelse är allvarliga saker och alla accepterade gränser passerades den här dagen av en av nätrötternas skarpaste bloggare Johan Westerholm.

"Sowieso så avser jag därför mula Tokmoderaten med en blåbärspaj nästa gång jag ser honom som ett bevis på min frustration att han passerat mig på Knuff top 50 med 70 poäng. Undersökningen om bakverkssympatierna som sådan anser jag legitimera denna handling och han ska inte se det som ett hot, snarare ett löfte..." skriver Westerholm på en bloggpost idag där han grävt djupt för att hitta ett blogguppslag som ligger rätt i tiden. Blogguppslaget kommer från en undersökning från Fazer där olika partiers sympatisörer får berätta vilka kakor de gillar bäst. Moderater föredrar blåbärspaj, vänsterpartister morotskaka, sossar glass och alla gillar kladdkaka.

Jag darrar, jag är skräckslagen, jag är livrädd över Westerholms hot ty jag kan inte med blåbär överhuvudtaget. De vackra blåa bärens effekt på min tarmperistaltik är förödande, jag kommer inte kunna bajsa överhuvudtaget och förmodligen kvävas efter någon av mina fekala kräkningar, men det var väl just så Westerholm ville se mig gå hädan - med bajs i munnen...

Bara för att alla andra moderater gillar blåbärspaj så innebär inte det att jag gillar blåbärspaj. Det finns minst fyra dussin andra och olika bakverk som attraherar mig mycket, mycket mer. På den här bloggens sidhuvud har jag lagt mig till med underrubriken "Inte som alla andra" och om det är så att den normala moderaten föredrar blåbärspaj så är jag inte som alla andra moderater men det kan inte kollektivisten Westerholm förstå, som omedelbart började gilla glass i alla dess former bara för att det var och är sossigt.

Själv gillar jag helt andra kakor, och senast igår tryckte jag i mig en morotskaka på IKEA utan att för den skull behöva känna mig som en vänsterpartist. Den kostade fem spänn, och det var vad jag hade råd med just där och just då. Morotskakan satt bättre i käften än vad någon blåbärspaj någonsin har gjort, men det betyder inte att jag vill ligga sked med Jinge för resten av mitt liv...

Jag gillar som sagt morotskaka bättre än blåbärspaj men är trots det moderat oavsett vad Fazer än må ha hittat i sina undersökningar, men kladdkaka är det som smakar bäst i mina ögon. Som en bonus till mina läsare vill jag inför söndagen dela med mig av ett recept som borde passa sossar väldigt bra, och som jag gillar trots att jag är moderat - så varsågoda, Tokmoderatens Toblerone-kladdkaka.

Börja med att vispa samman 150 g smör med en halv deciliter farinsocker till en konsistens som är lika luftig som Thomas Östros intellekt. Tillsätt därefter 3 ägg, lika knäckta och osammanhållande som Mona Sahlin ett i taget. Vispa till en konstinens som är lika aptitlig som Filippa Reinfeldts läppar.

Tillsätt 2 matskedar kakao, 1 matsked vaniljsocker, 1.5 deciliter vetemjöl samt 1 tesked bakpulver och vispa lika poröst som Ohlys retorik. Smält därefter 2 stycken 100 grams Toblerone-kakor, den "vanliga" sorten i en tjockbottnad kastrull på svag värme. Häll därefter i den smälta Toblerone-smeten i den andra smeten och vispa tills allt är slätt och fint.Pyttsa därefter upp allt i en lagom stor smörad och brödad kakform. In mitt i ugnen som skall ha en temperatur på 225 grader och grädda i 17 minuter. Puddra över två teskedar florsocker.

Medan kakan går samma väg som oppositionen, från lös till kladdig så kan man med fördel vispa upp 3 deciliter vispgrädde, slå sönder 50 gram vit Toblerone med en hammare och blanda dessa ingredienser för att förgylla Tokmoderatens Toblerone-kaka med...

För att underlätta lappen du skall lämna till tunnelbane-Butlern för inköp så har du här alla ingredienser som behöver anskaffas:

150 gram smör
1/2 dl farinsocker
3 ägg
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1.5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk florsocker
2 st 100 g Toblerone ljus
3 dl vispgrädde
1/2 100 g Toblerone vit
2 msk ströbröd + flytande margarin för kakformen.

Ta din tugga, njut och svälj. I valrörelsen behövs massor med energi - det får du här...
Trevlig helg, ät och svälj!

Inga kommentarer: