2010/08/18

SIFFROR SOM SÄGER ALLT OCH INGET


När jag tittade till min profil på Knuff så upptäckte jag till min förtvivlan att min ambition att skriva kortare inlägg verkar ha misslyckats totalt. När man som jag snittar cirka 5700 tecken per inlägg så handlar det ju inte så mycket om att lyckats skapa det där som en blogg skall vara - kort och kärnfull. Detta morgoninlägg om SKOP skall därför ses som ett första tafatt försök att minska ner på antalet tecken i mina inlägg...

Det som är bra med SKOP:s undersökning är att vi moderater fortfarande är störst. Det som är dåligt med SKOP:s undersökning är att vi moderater minskar.

Det som känns bra med SKOP:s undersökning är att sosseriet fortfarande bara är ett minne av forna tiders framgångssaga. Det som känns dåligt med SKOP:s undersökning är att sosseriet har börjat rycka lite i de tidigare likstela lemmarna.

Det som får SKOP:s undersökning att smaka gott är att vi i Alliansen fortfarande leder. Det som får SKOP:s undersökning att smaka lite sämre är att de Grönröda verkar ha stoppat upp sitt fall.

Det som ser bra ut med SKOP:s undersökning är att Miljöpartiet verkar ha formtoppat alldeles för tidigt. Det som inte ser lika bra ut med SKOP:s undersökning är att Sverigedemokraterna verkar ha formtoppat i "rätt" tid.

Det som påverkar mitt morgonstånd i positiv riktning med SKOP:s undersökning är att KD har vind i seglen. Det som får mitt morgonstånd att dippa med SKOP:s undersökning är att FP står still och Centern backar.

Det bästa med den här SKOP-undersökningen är att valrörelsen kommer att bli spännande, rolig och helt galen. Det sämsta med den här undersökningen var att 5.5% av de tillfrågade tyckte att Ohly är en hyvens gubbe...

Allt är ju egentligen bara siffror, siffror som säger allt och inget - där den statistiska felmarginalen är det enda som gäller till den dagen då väljarna sätter ett reelt värde på helt andra siffror.

Edit: 08:50. Novus kommer också med en undersökning denna ljuvliga morgon. Hos Novus kryper däremot Ohly ner mot 4%-spärren, precis som Mauds Centerparti. Folkpartiet, KD och Moderaterna ökar medan sosseriet och miljömupparna står i princip stilla. Alliansen ökar, de rödgröna minskar - men vilka siffror skall man tro på egentligen? Välj och vraka verkar ju vara melodin för dagen.

Länkar: DN, Nyhetskanalen, SvD, SvD, Expr,

Inga kommentarer: