2011/03/20

SÖNDAGSSVAMMEL OM MIGRÄN OCH MONOPOL


Ursäkta mig kära läsare, förlåt mig för min enkelspårighet - ett skov i bloggande där jag numera tycks göra mitt bästa för att nöta ner tangenterna "J", "U","H","O","L" och "T". Till och med jag tycker att det är våldsamt tröttsamt och tjatigt att gång på gång återkomma till mannen, myten, legenden från Oskarshamn - "Partiets" tillträdande ledare...

Kanske är det så att jag känner någon sorts gemenskap med Juholt, där beröringspunkterna blir fler och fler för varje ny upptäckt jag gör om den mannen som kommer att vara måltavlan för de flesta elakheterna på den här bloggen. För det räckte liksom inte med att Håkan Juholt och jag har ungefär samma bakgrund - uppväxta i hem där "Rörelsen" satt i väggarna, där någon av föräldrarna var en djupt engagerad sosse och där vi så småningom landade i gymnasieskolans 2-åriga sociala linje. Nu får jag höra att Juholt har migrän också, och oron växer sig fast i mig - är jag en Juholt-klon?


Men sedan hittade jag ovanstående Youtube-klipp, och lugnet lade sig över min isterhydda. För lyssnar man på vad Juholt stod och snackade om framför ett gäng sossar i Alstermo så är det nästan omöjligt att bortse från att Juholt är mer vänster än vad jag är höger. Försvaret av apoteksmonopolet och de små nätta antydningarna om att det minsann borde vara monopol på det mesta i samhället ger oss en bild av en man där valfriheten sträcker sig till att kunna välja olika produkter i en statlig butikskedja. I Juholts Sverige är det däremot inte valfrihet att kunna köpa samma produkt i olika butiker med olika ägare...

Trots att Håkan ger ett sympatiskt och rentav empatiskt intryck när han berättar om sin upplevelse på det statliga, fantastiska och människovårdande apoteket på A6-center i Jönköping så ligger det ett antal brasklappar i resonemanget som säger oss att Staten förstår sig på vad vi människor behöver här i livet. I Håkans fall så var det just då och just där en billigare migrän-tablett än Eeze, ett läkemedel tillverkat enkom för att ytterligare dränera arbetarklassens ihåliga plånböcker.

Håkan talar sig varm om Apoteksbolagets anställda som gav honom ett människovärde när han där på A6-center blev upplyst om att det fanns andra, billigare varianter av Eeze av andra tillverkare. När Juholt fick veta detta så värderades han av det statliga monopolet utifrån sitt människovärde, inte som en kund som Apoteksbolaget kunde tjäna pengar på. I Juholts värld hade något sådant aldrig någonsin, någongång, inträffat någonstans där någon annan än Staten äger Apoteket. Själv har jag varit med om det rakt motsatta på den tiden monopolet fanns kvar, när otrevlig personal kunde fortsätta att vara otrevliga eftersom man visste att folket ändå inte kunde svika deras butiker...

Helt plötsligt blir jag en kopia av Brasse Brännström när jag pekar finger åt Juholt och skriker "Fel! Fel! Fel!". För jag har upplevt samma sak som Juholt fstän på Apoteket Hjärtat i Sundbyberg, Kronans droghandel i Tyresö och några andra apotek som tack vare det avvecklade monopolet har ploppat upp ur jorden. På dessa ställen har jag fått information om att det finns tabletter som är precis likdana som Alvedon men betydligt billigare - trots att det handlar om kapitalismens utsugare som driver butikerna.

Mitt männsikovärde har varit konstant trots att jag besökt andra än Statens folkapotek, jag har fått råd och tips om vad som är bäst, vad som är billigast. Till skillnad från den monopol-tid som Juholt längtar tillbaka till så kan jag numera även handla mina mediciner även på andra tider än under kontrorstid. Själv minns jag tillbaka till de tider då jourapoteket CW Scheele på Klarabergsgatan hade köer i klass med en sovjetisk brödbutik. Numera har jag inte bara flera apotek att välja bland, utan även ett stort antal leverantörer i form av matvarubutiker, bensinstationer eller andra när behovet blir akut, och Juholt migrän kan ha funnit sin orsak...

Den valfrihet och det människovärde Juholt finner i att Staten har monopol på att kränga läkemedel till honom finner jag i att kunna välja att handla var jag vill, när jag vill och av vem jag vill. Erbjuder dom inte mig bra service drar jag till nästa ställe. Tipsar inte dom mig om ett bättre val av värkdödare så kan jag svika och hitta en ny leverantör. Men det jag uppskattar, uppskattar alltså inte Juholt. Han går omkring och inbillar sig att ett apotek tjänar mer på att sälja en dyr tablett än en billigare - utan en tanke på att det är tillverkaren som indirekt sätter priset. Det går ju förvisso att lösa genom att förstatliga läkemedelsindustrin...

Håkan Juholt raljerar om att han aldrig varit med om något liknande det han var med om på A6-center i Jönköping i en "ICA-affär, i en bilaffär, på en bensinmack, i en Konsumbutik - faktiskt inte ens där" under sitt då 45-åriga liv. Håkan blev frälst där på A6-center och frälsaren var apoteksmonopolet. Läser man mellan raderna så kan man lätt tro att det skulle vara så mycket mer människovärdigt ifall både Konsum och ICA ägdes av Staten, att bilaffärerna var statliga precis som bensinmackarna. Tänk om det vore så bra, hur bra skulle då inte Juholt må när han överallt och alltid kunde känna sitt människovärde?

Själv börjar jag oroa mig för att socialdemokratin är på väg att göra samma sak som vi Moderater - lämna sin fastställda plats på höger-vänster-skalan för att flytta någon annanstans. Men medan vi moderater har lämnat vår plats på högerflanken och vandrat mittåt så lutar det mer åt att Juholt med sitt vurmande för monopol snart passerar Vänsterpartiet på sin väg vänsterut. För det är ju inte utan man känner igen dragen i talet från Alstermo - där valfriheten möjligtvis kan handla om att välja produkter i en, statlig butikskedja och där alla andra alternativ bara är utsugning.

Håkan Juholt må vara folklig, skojig, gilla Elvis Presley och allt det där - men bilden av en man som står till vänster om vänster etsar sig fast. En Juholt-effekt i morgonens SIFO på 0.3% kan nog snart vändas till ett tiofallt minus när ett folk med en annan bild av valfrihet och en annan syn på monopol vaknar upp och ser vad den nya Frälsaren själv har funnit sin frälsning i - i återskapade statliga monopol...

Länkar: SvD, SvD, AB, DN1, DN2

4 kommentarer:

Sune sa...

Juholt får gärna köpa kopia-medicin som parasiterar på originalets produkter och forskningskostnader. Men i längden leder det dock till att framtidens mediciner inte kommer finnas, då det inte lönar sig att forska fram dem.

Kanske juholt kan förklara det medmännskliga i att stoppa framtida mediciner och låta alzheimerspatienter etc dö för att han skall snyta ytterligare några kronor till sin lön som redan överstiger en miljon kronor.

Fredrik sa...

Juholt vinneringet på att vara i vindögat...vi får se tiden an...

/Fredrik i Sollentuna

http://fredrik.vartsollentuna.se/2011/03/20/sondag-middag-en-observation-i-stunden/

Frida sa...

Apoteket på A6-center i Jönköping tillhör apotek Hjärtat numera... Tror nog att det är samma personal som är lika trevliga nu...

Anonym sa...

Apoteket AB har precis öppnat ett nytt Apotek på A6 så nu finns det 2 att välja på!
//Magnus