2008/10/07

"KÖTTFÄRSHJÄLTEN" HAR NÅTT SITT MÅL


Innan jag reste i väg till Sydatlanten skrev jag ett inlägg om den lyckliga mannen som sade sig ha avslöjat köttfärsfusket på ICA helt själv, med risk för sitt eget liv och med den djupaste omtanken om de gamla, sjuka och allas våra barn. Allmänheten belönar tydligen "hjälten" med öl på krogen, själv visste jag inte vem pajasen var förrän Aftonbladet försökte göra honom till en vardagshjälte... Och jag som trodde det var hjältemod att rädda någon ur ett brinnande hus eller en iskall vak? Nej då... i kvällspressens Sverige ingår även att skydda Svensson från lite rännskita eller lätt illamående i hjälterollen. Oftast beror ju magåkommor på att våra kära medborgare är dåliga på handhygien...

Nu har "Köttfärshjältens" kamp för alla våras bukar nått fram till rättsystemet. Nu skall även våra skattepengar användas för att bestraffa och hudflänga de ICA-handlare som bytte bäst-föredatum på sin gamla köttfärs. Det är tur att "Köttfärshjälten" finns, hur skulle annars Sverige se ut?

Jag försvarar inte, och förordar inte fusk men en dag gammal köttfärs dödar inte, skadar ytterst sällan. ICA-handlarna har fått sina straff genom kundbortfall och avsked. Räcker inte det? Måste våra domstolar, dit köerna är långa, ta hand om konsumentärenden av den rätt banala sort? Inte i mina ögon, folket har straffat ICA, arbetsgivaren fuskarna - låt det stanna vid det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förstod att du skulle försvara ICA-handlarna.
Det är väl där som alla moderutter handlar.
Jag går aldrig dit.
Det är för dyrt.
Lidl är bättre.

Tokmoderaten sa...

Jag handlar på COOP... ;-)
Det handlar inte om att försvara, det handlar om vad det är värt att rättsprocessa om i Sverige. Lite gammal köttfärs eller andra trängande mål som får vänta? Fusk är fel...