Egentligen skall jag väl vara nöjd när 5 av 9 av de utvalda gästbloggarna tog sitt uppdrag på allvar, men det som känns lite betungande att de är mina närmaste vänner som sviker. Jo, Erica har skrivit men varken Mary, Göran eller Wiseman har jag aldrig stött på i det verkliga livet, medan sosse-Martin är en ytlig bekantskap...
Jag har varit på min närmaste politiska ledare och mentor Carl Grufman några gånger för att få honom att prestera, svaret har gång på gång blivit detsamma: "Jag skall titta på det". Hemma i lägenheten tittar Carl uppenbarligen fortfarande på ämnet, men utan att hitta skaparglädjen. Antingen så gräver jag då min politiska grav, om jag inte redan har gjort det med mina bloggar, genom att återigen spökskriva Calles inlägg, eller så kan jag redan nu packa ihop och börja leta efter andra fritidssysselsättningar om jag fabulerar ihop en elak biografi över hr Grufman. Ibland har det hänt att Carl, med sin gedigna erfarenhet sett saker i mina bloggar som inte passar sig... Det har handlat om bakdelar, det har handlat om tarmar och resultatet har blivit ett par "goda råd". Jag brukar lyssna, jag brukar ta till mig men inte alltid.
Carl hade fått som ämne att skriva om "Färdtjänstbussar och krockkuddar. En studie i trafiksäkerhet för den genomsnittlige, alkoholiserade 40-talisten i behov av specialtransporter", ett passande ämne eftersom Carl är 1:e Vice ordförande i just Färdtjänstnämnden. Tyckte jag iallafall... Om min ande hade tagit Carl Grufman i besittning skulle resultatet kunna bli nedanstående oseriösa text, hade Carl lyckats med utdrivningen så hade något så här plumpt och grovt generaliserande aldrig formulerats...
"Mil efter mil rullar specialtransporter och färdtjänstbussar omkring i vårt län, transporterandes människor som av en eller annan orsak inte kan förflytta sig för "egen maskin". Fram tills nu har det varit de generationer som byggde Sveriges välfärd som välförtjänt efter år av slitande kommit till att behöva detta stöd. Nu börjar en ny generation fylla våra färdtjänstbussar - 40-talisterna, "köttberget" som Pär Nuder så klokt formulerade sig...
Detta "köttberg", som i princip är vinmarinerat, har oftast sig själv att skylla för sina krämpor. Genom att varje fredag ta sig en vinare efter jobbet för att slappna av, och därefter fortsätta supa hela helgen lång så har denna generation skapat sin ohälsa helt själv. Att sedan just 40-talisterna är tobaksindustrins största påhejare är ju ett annat aber. Har en kvinna född på 20-talet brutit sin fotled, beror det antingen på halka eller benskörhet, om en kvinna född på 40-talet gjort detsamma har hon i 9 fall av 10 varit redlöst berusad. Berusning innebär också att smärtförnimmelsen blir svag och att kvinnan ifråga går omkring på en bruten fot tills spriten gått ur... Resultatet? Jo, behov av färdtjänst eller specialtransport under lång tid.
Nu åligger det ju oss att tillse att dessa transporter utförs, oavsett om vi tycker att det är moraliskt rätt eller fel. Det man då borde fråga sig, är det korrekt att den tärande generationen får samma fördelar som de tidigare närande generationerna? Svaret borde vara nej. I dagens färdtjänstbussar får ofta föraren blåsa i ett alkolås för att säkerställa att resan sker tryggt, men borde det inte i 40-talisternas bussar även finnas alkolås för passagerarna? Det är ju nästan lika trafikfarligt att ha en förare på gränsen till psykiskt haveri efter att ha kört 3-4 fulla 40-talister som suttit och svammlat, ältat och konverserat sådär patetiskt som bara berusade kan. Nej, alkolås även i passageravdelningen och vi skulle se betydligt färre 40-talister i våra färdtjänstbussar...
Om vi sedan går in på trafiksäkerhetshjälpmedel som krockkuddar så säger det sig självt att så länge vi har berusade 40-talister i fordonen som inte har behövt blåsa i alkolåset så finns inget behov av dylika kuddar. De är ju nämligen helt ledlösa, närmast oformliga till sin hållning och drabbas därför inte av samma skadepanorama som till exempel en vital 60-talist i sina bästa år, som Fredrik Antonsson till exempel. Antonsson har dock en egen inbyggd airbag...
Slutsatsen blir: Krockkudde? Nej! - Alkolås? Ja!"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar