2009/01/08

VÅLDSAMMA RISSNE...?


Det händer inte ofta, men idag har det hänt... Jag läser något som Helene Hellmark-Knutsson, kommunstyrelsens ordförande i hemstaden efter kuppen i Sundbyberg, skriver och jag delar hennes åsikt om att det är dags att göra något åt den utbredda otryggheten i stadsdelen Rissne.

Våldsdåd efter våldsdåd, i många fall totalt omotiverade, är vad man hittar när man på någon av tidningarnas websidor söker efter "Rissne" i nyhetsarkiven (SvD, DN) . Djupt tragiskt att en stadsdel som skulle kunna vara trevlig med sin grönområden numera mest är känt för brottslighet och otrygghet. Man kan ställa sig frågan "varför?" utan att hitta några svar. Rissne är nämligen ingen unik förort där man samlat alla som lever utanför lagens råmärken, Rissne är en ordinär förort med alla fördelar och nackdelar som brukar finnas på sådana platser. Att man Rissnes gångvägar skall behöva hitta misshandladade och dräpta människor, och att man i trapphusen i Rissne skall ramla över äldre som fått känna på det kalla samhällsklimatet är sjukt, absurt.

"- Vi har haft problem med den upplevda säkerheten i Rissne ända sedan den hemska gruppvåldtäkten på en ung kvinna för tio år sedan. För varje överfall som sker ökar otryggheten bland människor" skriver Helene Hellmark-Knutsson och här ligger väl måhända bollen framför öppet mål. Vilka har styrt Sundbyberg, och därigenom Rissne, alla dessa 10 år utom ett? Vilket parti har i regeringsställning utarmat polisen och bidragit till en ökad laglöshet under majoriteten av denna 10-årsperiod?

Men för en gångs skull kan även jag förtränga det som varit för att istället se framåt. Att hitta gemensamma lösningar över block- och partigränser för att göra hela Sundbyberg till den plats där man vill växa upp, bo och åldras, borde inte vara omöjligt.

Länkar: DN, SvD

9 kommentarer:

Mary X Jensen sa...

Just det där med att åldras i Sundbyberg är just nu min grej alltså. Under all kritik på vissa ställen.

Tokmoderaten sa...

Visst är det så, Mary. Våra stora ambitioner att förbättra gick om intet när avhopparna struntade i ett solklart valresultat... Och efter 87 år av vanskötsel fanns det arbete att ta tag i, det är det du nu tyvärr får se.

grotta sa...

orsaken till otryggheten kan ju bero på att Rissne ligger där det ligger plus att folk får en överdriven bild om hur det ligger till av massmedia.
Frank

Anonym sa...

Precis som någon skrev här. En snedvriden bild av massmedia. T ex den här artikeln.

Ser ut som att Rissne har villaområden åt fyra håll. Kan inte vara annat än lugnt då.

Löjligt.

Anonym sa...

Idiotiskt ogrundat inlägg av någon som bevisligen aldrig satt sin fot i Rissne.

Tokmoderaten sa...

Idiotiskt ogrundat påstående av någon som inte vet att jag har varit i Rissne minst hundra gånger...

Anonym sa...

Om vi ska battla antal kan du ju försöka bräcka mina 24 år av uppväxt i området, vilket ger mig en aning kött på benen. Det du skriver stämmer inte. Jävla tomte.

Anonym sa...

Bott i Rissne under 5 års tid och aldrig känns mig otrygg. Fina lummiga områden och bra kommunikationer. Nu satsar Sundbybergs kommun väldigt mkt på området med projektet Rissne växer. Då byggs 14000 nya bostadsrätter i Rissne med omnejd vilket höjer standarden ytterligare.

Anonym sa...

Jag saknar mitt Rissne. Överdriven negativ kritik. I landsorten där jag nu bor sker misshandlar å drogaffärer också. Rissne i mitt hjärta! /förortsmamma