2009/11/05

TOKMODERATENS TOPP-KANDIDATER!


Det är morgon men mörkret vägrar ge vika. För statsminister Reinfeldt är det en ännu lite mörkare morgon eftersom hans patetiska favoritlag i fotboll, Djurgården, förlorade mot ett kvarterslag de-luxe från Södertälje igår kväll och nu står med det ena benet i samma gärdsgårdserie som mitt älskade Hammarby.

Att sedan Fredrik Reinfeldt borde känna glädje över att Lissabonfördraget numera inte längre är en avlägsen önskedröm utan verklighet och att han har fått frottera sig med den där presidenten som dansade en sommar är snart helt betydelslöst. Snart kommer statsministern krypa ihop som ett litet snyftande barn i fosterställning och gråta hejdlöst över att Tokmoderaten inte har vett att placera honom som etta på sin valsedel i det pågående moderata provvalet...

I min brevlåda trillade det aldrig ner någon provvalskatalog, inga valsedlar eller kuvert så jag fick ta mig till Blå Hörnet i Gamla stan och hämta mina handlingar för egen maskin. Inte ens då lyckades jag få allt, katalogen över riksdagskandidaterna fanns inte med och det är inte utan att jag känner mig motarbetad av mitt eget parti när jag skall försöka göra min plikt och ge de råd jag känner att nomineringskommitéen behöver inför sitt arbete. Tack och lov var jag ju hyfsat klar över vilka 10 som skulle få mina röster när det gällde riksdagen medan det var svårare i landstinget.

Att välja folk till landstingslistan var inte det lättaste och jag kunde inte krysta fram stöd för mer än 5 kandidater. Jag rangordnade enligt nedan, och har en kort motivering till varför kandidaten placerats just där av just mig.

1. Morgan Lindquist, Sundbyberg: Slog ut Carl Grufman från plats ett med en bättre presentation, ett gediget arbete för min bloggs utseende och en syn på konst och kultur som skulle kunna vara min egen. Go Morgan, Go!
2. Carl Grufman, Sundbyberg: Det är ju lite tråkigt att prata färdtjänst, och tillsammans med Grufmans bristande engagemang för min bloggs framåtskridande så kunde inte Grufman slå Morgan.
3. Zanna Mårtensson, Solna: Jag gillar bostaven "Z"! Jag gillar attraktiva kvinnor som engagerar sig i politiken, och därför står Zanna från Zolna på plats tre.
4. Henrik Benterås Lucht, Solna: Har en bra presentation, rätt ålder, och ser snäll ut. Det räckte för plats fyra...
5. Eli Hanna, Solna: Teolog som jobbar åt statsmissionen, kan det bli mer politikst korrekt? Nä, plats 5 för Eli.

Riksdagskandidaterna då, det var lite svårare och med ett större utbud av spännande personligheter. Här hade jag ju dessutom varit ute på Facebook och lovat stöd åt höger och höger. Jag satte gränsen vid 10 kandidater, började med att plocka ut 20 tänkbara för att sedan helt slumpmässigt para ihop dessa i 10 stycken par. Därefter lät jag mina söner spela Celebrity Death Match på Playstation 2 , där varje kandidat hade fått rollen kändisar från MTV:s odödliga program. Efter 10 matcher fanns 10 kandidater kvar, och dessa rangordnade jag igår kväll medan jag lagade spaghetti och köttfärssås. Mina 10 guldkorn är, rangordnade och med en liten motivering...



1. Erica Lejonroos, Sundbyberg:
En riktig vän, en underbar person och förmodligen min enda möjlighet att bli politisk sekretarare i riksdagen. Det är dags för en moderat från Sundbyberg i riksdagen 2010!
2. Göran Pettersson, Norrtälje: Min ledamot är en skön herre som ligger nära mina värderingar i de flesta frågorna. Göran har en integritet och vilja att göra något vettigt med sin tid i riksdagen. Att han sedan låter mig få vara gäst i den politiska talradion är ju också det värt en guldstjärna!
3. Johnny Munkhammar, Österåker: Varje gång den fagre guten är i TV och talar blir jag hänförd, han säger det jag tänker och han gör det så bra. Munkhammar skulle bli en utmärkt blåslampa i ett parti som valt att lägga ideologin i malpåse för att vara statsbärande fullt ut.
4. Karl Sigfrid, Solna: En skön personlighet från Solna som är värd allt stöd efter att ha mobbats under FRA-eran. Dessutom en av de allra trevligaste politikerna att bara prata med, en person man inte kan tycka illa om...
5. Mary X Jensen, Österåker: Bloggare, skarpsynt och med en livserfarenhet som behövs bland våra kandidater. Jag känner Mary, trots att jag aldrig har träffat kvinnan och detta är bloggandets och de sociala mediernas styrka. Jag gillar Mary, jag vill se Mary i riksdaden.
6. Fredrik Schulte, Täby: En skön pojkspoling som har varit i handgemäng med Robert Mugabes livvakter. Väldigt sympatisk, väldigt bra!
7. Mats Gerdau, Nacka: När Mats uttalar sig om den svenska skolan så lyssnar jag. Mats är en synnerligen begåvad person som dessutom talar så att man lever med och ser sammanhangen.
8. Karin Enström, Vaxholm: Trevlig, snygg och gammal kustartillerist - sålunda min motsvarighet bland kvinnorna. Folk med rötterna i försvaret behövs hos oss ifall vi någon gång skall kunna återfå förtroendet i denna vår tidigare kärnfråga bland våra kärnväljare...
9. Lars Lindblad, Nacka: Gruppledare i riksdagen, öppen och sympatisk.
10. Fredrik Reinfeldt, Täby: OK då, det är ju svårt att säga nej till de där fuktiga hundögonen... OK då, Fredrik - du får vara med på min lista.

Det var det, ni som känner er åsidosatta kan ju bara konstatera att det är just så. Jag har valt, och lagt ribban för hur vår lista borde se ut om tio månader. Kuverten är klistrade och placerade i en ljusblå brevlåda, det finns ingen återvändo - jag har gjort mina val!

PS. Råkar man bo i någon annan valkrets i länet så kan jag väl få be och slå ett slag för herrar Strömbäck (uppdaterad, förlåt att jag glömde dig Staffan!), Trixe, Holmqwist, Thidewall och fru Jensen till landstinget och Hagwall till såväl hufvudstaden och riksdag. Till riksdagen så måste jag också plussa för Sofia Arkelsten och mannen som gillar allt på Facebook, Daniel Snällman... Det finns fler, men de får ni hitta själva. DS.

Länk: DN

Inga kommentarer: