2011/09/23

NÄMNDEMANNEN SOM NÄSTAN ALDRIG DÖK UPP


Så var klockan tjugo minuter över sju, och för första gången den här dagen kan jag på allvar slå ner mitt ladugårdsdörrsbreda arsle på den hårda pinnstolen bakom datorbordet och det flottiga tangentbordet som luktar av ölkorv...

Så var klockan tjugotre minuter över sju och jag bestämmer mig för att inte skriva någonting mer än ett uppriktigt menat grattis till och om den unga rödtoppen som idag valdes till Mauds efterträderska uppe i Åre. Så grattis Annie Lööf, och lycka till. Om det var många som var tillräckligt skadade nog att sitta framför TV:n igår för att se invigningen av Center-stämman så har Annie ännu några fler väljare att vinna tillbaka. För när kommunen Åres kvinnliga centerpartistiska kommunalråd stod och läste innantill ur ett papper och rimmade patetiskt uselt så försvan nog varenda TV-tittare som kanske, eventuellt och möjligtvis skulle kunna tänka sig Centern skrikande åt något helt annat håll. Inte ens de i lokalen verkade tycka att det var bra eller kul, och enda gången de församlade stämmodeltagarna krystade fram ett skratt var när rimmandet landade i Lööf och rööf, eller var det Löv och röv?

Klockan har hunnit bli halv åtta när jag upptäcker att jag skrev mer om valet av ny Maud än jag hade tänkt. Nej, temat för kvällens enda postning handlar om en nämndeman i Skåne som inte längre får vara nämndeman. Förmodligen föga förvånande för flertalet läsare så nappar jag direkt när Svenskans nätupplaga har en nyhet om Sverigedemokraterna och ett SD-klantarsel till nämndeman som en av sina topp-nyheter...

"En av Sverigedemokraternas fullmäktigeledamöter i Malmö har tillfälligt stängts av som nämndeman för sitt olämpliga uppträdande" skriver Svenska Dagbladet. Det olämpliga uppträdandet handlar om att komma kroniskt försent till rättegångar - ungefär som kollektiv-trafiken i MENA-länderna - och att i sin roll som nämndeman leka språkexpert och ifrågasätta tolkbehovet hos en av de som ställts inför skranket. Trots varningar fortsatte Sverigedemokraten att anamma en annan tidszon än den som alla vi andra svenskar har ställt våra klockor efter. Är detta beteende en utstuderad variant av att inte vilja anpassa sig till det svenskaste av det svenska - där man passar tiden? Eller är han bara lat, arrogant och dryg när han sätter rättssamhället på undantag för sin mat- och sovklocka, den där Sverigedemokraten...?

Visst är det jättekul att kasta bajs på just Sverigedemokraterna men trots allt gnager frågan i mitt inre medan ölen fuktar min strupe - hade SvD och Sydsvenskan toppat med nyheten om det var en sosse eller en av mina partivänner som hade stängts av för att de inte behagade passa tiderna i sin roll som nämndeman? Knappast, och det är förmodligen det argumentet SD-pöbeln kommer dra fram när de återigen och denna gång med viss rätt utmålar sig som förfördelade och som martyrer i kampen mot den politiskt korrekta sjuklövern.

Men så har vi det där med tolkandet, när SD-nämndemannen började ifrågasätta tolkbehovet hos en som skulle framträda i rätten. Varenda Svensson som inte snackar som Edvard Persson snackade skulle förmodligen en tolk i någon av de sydligaste rättssalarna i Riket, men det är nog inte det som SD-nämndemannen skjuter in sig på - utan om de som kommer från ännu sydligare breddgrader och som är lika bruna som den Sverigedemokratiska ideologin. I min värld är det viktigt att rättegångarna blir rättstrygga och att alla inblandade i rättssalen fattar vad som sägs, utan missförstånd. För hur skulle det se ut om en dom skulle ifrågasättas av skäl som hade språkförbistring som grund...?

Hade SD-nämndemannen bara kommit försent hade jag inte ens kommenterat ämnet, men nu handlade det om mer än det när en av Sverigedemokraternas fullmäktigeledamoter slash nämndemän har uteslutit sig själv från den senare uppgiften. Det handlade om att ställa språkkrav som vi inte har lagstiftat om, det handlar om att leka expert i ett ämne där man inte är det.

Länkar: SvD, SydS, SR
Bloggar:

1 kommentar:

Anonym sa...

Som dotterdotter och systerdotter till två fd [hövding/president] i häradsrätt resp. hovrätt i Skåne känner jag mig urförbannad. Så censurerat svårt KAN det bara inte vara. Det är inte ens speciellt svårt med danska eller norska. Eller engelska. Eller franska. Eller tyska. Eller, tja... min isländska är mkt, mkt rostig i och för sig. Stockholmska har jag lite svårt för, men det är mest att mina hudutslag blommar upp när jag har hört det för länge utan avbrott.

Och jag har en vag misstanke om vem det djävla puckot är.

Visserligen har jag läst dig med viss behållning emellanåt, men...