2008/10/14

ATT SPELA RYANAIR I HÄNDERNA...


Birgitta Olsson är en kvinna som vill synas så ofta som möjligt i media. Handlar det inte sådant trams som att avskaffa kungahuset, så handlar det numera om att gapa om bojkott av ett enskilt flygbolag - Ryanair. Orsaken är inte att det är farligt att flyga med Ryanair, för det är det inte - Ryanair har en mycket bättre statistik än de allra flesta dyra flygbolag, det handlar inte heller om att Ryanair har en rätt så hård syn på fackföreningar - vilket gör att jag gillar bolaget ännu mer...

Nej, det handlar som vanligt om extremfeminism och trams när Birgitta Olsson öppnar käften och kräver bojkott. Det konstiga är att samma kvinna håller tyst om alla annonser för parfymer, damunderkläder och sådant som jag själv upplever som mycket mer upphetsande än en annons som visar dagens skolungdomar som de de-facto ser ut nuförtiden och som så uppenbart har glimten i ögat i sin iver att uppröra sådana som Birgitta Olsson.
En del av Ryanairs marknadsföring ligger i att skapa rubriker även utanför sina egna annonser, fast gärna om annonserna som sådana. De minnesgoda kommer säkert ihåg flygbolagets väggalmanacka på lättklädda flygvärdinnor, där förtjänsten gick till en irländsk välgörenhetsorganisation för barn. När denna gavs ut var det fackföreningen HTF som krävde bojkott, som var upprörda och som i och med sitt angrepp på Ryanair i pressen spelade flygbolaget i händerna... Kalendern sålde nämligen slut på nolltid, mycket tack vare den uppmärksamhet som flygbolaget fick i pressen i flera länder. På samma sätt kommer Ryanair att gynnas av att Birgitta Olsson gråter ut i DN och uppmanar folk att flyga med andra flygbolag pga av en annons som hon anser vara sexistisk... själv tycker jag att den oförarglig.

Så länge Ryanair når sina mål med annonserna, att de tas upp i media och därigenom ger bolaget ännu mer uppmärksamhet så kommer detta fortsätta, dummare än så är inte PR-folket på Ryanair. Och Ryanair är ett flygbolag med lika mycket humor som låga priser.

Så länge Ryanair flyger så pass billigt de gör, så länge kommer "Svensson" att välja Ryanair framför ett alltmer borttynande SAS, oavsett vad Birgitta Olsson tycker och tänker. Tvärtom är det nog så att många väljer Ryanair framöver då man vet att man lär slippa Birgitta på platsen bredvid... Själv har jag Ryanair att tacka för de senaste årens semestrar med familjen, vi skulle aldrig haft råd att flyga till solen med något annat än just Ryanair med vår väl tilltagna familj...

4 kommentarer:

Mattias Lönnqvist sa...

Själv är jag (som bekant) inte lika förtjust i Ryanair, men jag har faktiskt ingenting emot deras reklam.

Däremot kan det vara värt att ditt eget parti inte har några invändningar mot att en moralpolis ska diktera vad som får publiceras i SUndbyberg.

Tokmoderaten sa...

Vad syftar du på när du skriver om moralpolis i Sundbyberg...?

Mattias Lönnqvist sa...

Avtalet med JC Decaux där alla partier utom Folkpartiet ville ha texten "får ej innehålla religiösa, rasistiska, pornografiska budskap [...]"

Själv tyckte jag att det räckte med svensk lag och god svensk reklamsed.

Dessutom godtog ni en reklamklausul som förbjuder angränsande kommuner att göra reklam för verksamhet som konkurrerar med verksamhet i Sundbyberg. Solna skulle då inte tillåtas att göra reklam för "Mall of Scandinavia" i Sundbyberg.

(Läs protokollet från SMN 26/9 för detaljer)

Tokmoderaten sa...

Då var jag dessbättre bortrest, på en resa som Hr Lönnqvist inte alls var avundsjuk på... Men du får hänga på i nov 2010, jag ordnar rabatterat pris. Syns i kväll!