Rubriken på DN Debatt slog in i mina ögon samtidigt som jag gnuggade bort de sista grusresterna från natten, och jag visste inte riktigt inte vad jag skulle tro eller tycka. ”Vi bygger höghastighetståg om vi vinner valet i höst” var rubriken som fick mig att söka mig mot frukosten med en politisk ambivelens groende i skallen. Eftersom avsändaren var de dominanta språkrören, den underdåniga oppositionsledaren och den ständigt leende påstått före-detta kommunisten så anade jag ju självklart ugglor i de mossar som höghastighetstågen skulle svischa förbi.
När så språkröret Peter Eriksson var med och lanserade löften om nya järnvägar så behövde man ju knappt läsa om var satsningarna skulle ske - det skulle ta 30 minuter från Boden till Haparanda med snabbtåg inklusive ett stopp i Kalix. Det skulle handla om nya spår mellan Överkalix och under-Kalix, det skulle vara i Tornedalen satsningarna skulle märkas...
Min cyniska infallsvinkel möttes av några satsningar som jag faktiskt uppskattade. Men frågan är vad som borde vara att vänta? Skulle man från den grönröda röran lansera en massanvändning av lokala folkomröstningar längs med de tilltänkta spårdragningarna för att låta folket tycka till om man verkligen vill se ett snabbtåg passera i 300 blås på gårdsplanen? Eller är man så enkelspåriga att det är endast i frågan om vägsatsningar som folket skall få tycka till...? Kan det rent av vara så att man med de föreslagna satsningarna på 12o miljarder redan har förutsatt att stockholmarna väljer spår framför vägar om de måste välja i det som kallas folkomröstning men som är grönröd konflikthantering...?
Oavsett vad jag nu tycker om de grönröda som regeringsalternativ så måste jag ändå högst motvilligt krysta fram något som är att likna vid beröm. Ostlänken, som kommer att ersätta en u-landsmässig järnväg mellan Järna via Nyköping till Norrköping, är ett projekt som ligger mig varmt om hjärtat. Att man dessutom är ute och flaggar för de nedgrävda spåren genom hemstaden Sundbyberg är också det hedervärt, precis som att man avser knyta ihop Göteborg och Borås med snabbtåg. Man slår på trummorna, och jag kommer med lite beröm för att man verkligen har kunnat enas om något...
Men så drar man tänkandet ett varv till. Göteborg till Borås, men Borås till Jönköping och vidare upp mot huvudstaden? Vad är satsningarna för att knyta ihop våra tre storstadsregioner frånsett Ostlänken som betar av ungefär en fjärdedel av sträckningen mot Malmö och en tredjedel mot Göteborg? Det luktar halvmessyr - tyvärr - även om ett byggande av Ostlänken luktar kanelbulle.
Så ser man andra prioriteringar där Peter Eriksson måste ha haft sista ordet. Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå, ytterligare en järnvägssatsning där antalet resenärer per år hamnar på samma nivåer som en förmiddag i Förbifarten skulle hantera. Att lägga satsningarna där folk inte använder tåget, där det knappt finns något folk gör att begreppet "kapitalförstöring" får en ny mening. Men Peter Eriksson har bestämt sig, från storstaden Umeå till IKEA på Haparanda innan man hinner säga folkomröstning på sävligt Kalix-mål...
Jag vill se att Alliansen snabbt svarar upp mot det grönröda förslaget, och kommer med en lösning på hur man faktiskt knyter ihop storstäderna med varandra på ett sätt som minskar avstånden över hela vägen och inte bara med små lokala misch-masch-lösningar.
Jag har för övrigt ett alldeles eget förslag om någon vill lyssna på amatör-samhällsbyggare Antonsson. En lösning som innefattar inköp av begagnade Concorde-plan, förlängda startbanor på Bromma och Säve samt snabbtunnelbana till Bromma och en expresspårvagn till Säve. Då kommer det gå fort från Plattan till Nordstadstorget, det kan jag lova... Då kommer höghastighetståg att framstå som resande med godsfinkor.
7 kommentarer:
Nu bygger man ju inte Norrbotniabanan för persontrafik i första hand utan det är exportindustrin som behöver den. Enligt experterna så är det nog den bana som är mest lönande att bygga. Men du kanse inte tycker exportindustrin är så viktig för landet?
Besserwisser! :-P
Tack!
http://projektpariktigt.blogspot.com/2010/04/rapport-politisk-bloggutmaning-4.html
Ja, varför är du så negativt inställd till satsningar i norra Sverige? Där finns en massa utvecklingspotential.
Cattis! Tack själv. Frågar du mig så var Krassman bäst... ;-)
David.
Visst är det så. Men politik är att prioritera, och då tycker jag att det är klokt att prioritera höghastighetståg där det bor folk och där inte avstånden är oändliga. Inrikesflyg? Duger inte det?
Har kommenterat ditt inlägg här angående Norrbotniabanan -http://jakoblundgren.wordpress.com/2010/05/01/tankar-kring-en-rodgron-miljopolitik/ och jag rekommenderar dig att läsa det här inlägget om du vill veta varför det är en nödvändig satsning http://jakoblundgren.wordpress.com/2010/03/16/norrbotniabanan-behovs/
Skicka en kommentar