2010/04/10

BLOGGUTMANING: TRISS I DAMER


Från sin plats på det Röda Berget har skåningen Peter gett mig en bloggutmaning, en utmaning om att lyfta fram tre stycken kvinnor som på ett eller annat sätt är värda att nämnas av mig. Självklart tar jag mig an uppgiften, och när Peter samtidigt skriver "bäva o värld" efter att ha gett mig uppdraget så blir det ju genast ännu lite mer spännande.

Kvinnan har alltid varit en varelse värd att beundras från min synvinkel - ofta helt överlägsen mannen på många olika plan. Maten smakar godare om det är kvinnan som har lagat den, tallriken skiner blankare om det är en kvinna som har diskat den, bostaden ser både bättre ut och luktar fräschare om det är en kvinna som har städat den - och som om inte det räckte så är det ju skönare att bära de kläder som kvinnan har tvättat. De kvinnor som jag kommer nämna som mina Triss i damer har dock gjort helt andra avtryck på mig än genom att underhålla mig på hemmaplan.

Ruter Dam: I ett tidigare liv måste jag ha bott på Falklandsöarna. Det finns ingen annan plats på jorden där jag känner mig så hemma som på de karga och vindpinade öarna i Sydatlanten. På Falklandsöarna är Margaret Thatcher ett helgon, helt naturligt eftersom "The Iron Lady" räddade öarna undan diktatur och förtryck. Som av en händelse firar man den 10 januari varje år Thatcher Day på ögruppen som en helgdag för att minnas att det var just den dagen 1983 som helgonet steg ner och besökte det folk hon räddat. En dam med ruter blir ruter dam...



Hjärter Dam: När jag flyttade till Sundbyberg styrdes staden av sossar, och hade så gjort i 87 år. Vid rodret satt en underskön kvinna vid namn Helene Hellmark-Knutsson. Hon ensam fick mig att se på sossar med andra ögon, där förakt faktiskt byttes ut till nyfikenhet. Jag skrev många blogginlägg om denna Helene, inlägg som hon måste ha missuppfattat totalt som satir och ironier. Allt jag gjorde var att regredera ungefär 35 år, till den tiden då man retade den man tyckte om. Om knappt två veckor lämnar Helene över styret av Sundbyberg till en politisk smörsångare vid namn Jonas Nygren, och min krisbearbetning börjar med detta inlägg. Hjärter dam kommer för alltid finnas i mitt hjärta...



Spader Dam: I unga dagar så var hon den enda kvinnan som gjorde musik som jag verkligen uppskattade, och som ett bra vin blir hon faktiskt bara bättre med åren. Då var det Kids in America, Cambodia och View from a bridge - idag upphottade versioner av You Came och en cover på husgudarna Depeche Modes bäst låt Enjoy the Silence. Precis som Margaret Thatcher kommer spader dam från England, men lyckas ändå med konststycket att vara snygg trots sina gener. Låten nedan är tillägnad både Ruter dam och Hjärter dam. Spader dam är Kim Wilde, kanske snart på Viking Line-båt nära dig. Spader dam gav mig spader i unga år och vilken heterosexuell man kan vara oberörd av den kråmande 40-taggaren i videoklippet nedan...?



Så skall tydligen utmana tre av sina bloggande vänner att hänga på, och mina val blir Peter Trixe, Nathalie Sundesten Landin samt Peter Soilander. Häng på, välj dina triss i damer! Inte mer, men heller inte mindre...

Andra som blivit utmanade och tagit sig an uppgiften är Kent Persson och Peter Högberg, båda med ett mer försiktigt spelande än undertecknad.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Iron-lady och kim wilde i samma synfält. Jag tror jag måste gå o duscha kallt....

/Halldin

Tokmoderaten sa...

Lustigt nog känner jag precis likadant...

:-D