2009/04/04

MONA SVÄNGER - FÖR VILKEN GÅNG I ORDNINGEN?

Idag märks dom knappt, bloggarna för Mona...

Tydlighet och Mona Sahlin, bara att ta orden i sin mun så nära inpå varandra ger en äcklig bismak. För inte ens en vecka sedan hade Mona Sahlin allt tänkbart förtroende för LO-bossen och AMF-pampen Wanja Lundby-Wedin, idag låter det som bekant annorlunda. Någon som minns den där presskonferensen i början av oktober då Mona tillsammans med den gröna skönheten och det gröna odjuret och för tid och evighet uteslöt ett samarbete med Vänstern och Lars Ohly? Hur det slutade vet vi, och ingen kan längre ta något Mona säger på allvar...

Visst, Wanja har klantat till sig ordentligt och misskött både sitt jobb som LO-ordförande och som styrelseproffs i så många styrelser att stackarn inte ens själv vet var och hur hon befinner sig till och från. Men när Mona i dag tar hedern av sin kompis Wanja i en radiointervju så andas det desperation, panik och en rejäl dos falskspel från sosseledaren. Det här är måhända den enda lösningen, det kan mycket väl vara nödvändigt men varför då inte vara den kompis i vått och torrt till Wanja som Mona utgett sig vara och ta det hela internt, och ge Wanja möjligheten att själv dra sina slutsatser när tålamodet och förtroendet är bortblåst? Mona sjunker mer och mer i aktning, det är ju nästan så att jag lider med den socialdemokrati som får dras med kvinnan vid rodret över 2010. Mona som ju förresten har ett betydligt lägre förtroendekapital än Wanja borde väl rimligtvis fundera lite över hur hon själv sköter sitt jobb innan hon tar hedern av sina vänner? Självkritik och verklighetsuppfattning verkar vara lika svaga sidor hos Mona som hos Wanja...

Tystnaden från mina röda blogg-kollegor denna dag är väl extremt talande, chocken har tagit över och apatin tilltar för varje nytt snedsteg från ledningen. Jag förstår att det är tungt, jag har empati och att som oppositionsparti sjunka allt djupare kan inte vara en höjdare. Jag var där när det skiljde nästan 20% mellan blocken, jag skrev av mig och var till och från rejält uppgiven. Men någonstans i mitt inre fanns hoppet om vändningen, den vändning som måste komma när sosseriet haft den dåliga smaken att välja en velande, imbecill tant till sin nya ordförande. Svensson ser igenom Mona och den transparenta politiken, vad kan rädda SAP...?

Länkar: AB1, AB2, AB3, AB4, SvD1, SvD2, DN1, DN2, Morgan, Mary

Inga kommentarer: