2009/12/02

FLASH: SAAB KAN STANNA I SVERIGE!


Bakom "kan" i rubriken bör det väl kanske tilläggas "högst eventuellt"...

Men enligt mina vanligtvis välunderrättade källor så kommer General Motors under de närmaste veckorna utvärdera ett förslag från en budgivare på den i Trollhättan baserade biltillverkaren, och det mest intressanta i den kråksång jag hört är att det inte är Spyker eller någon annan mastodont inom fordonsindustrin - det är en svensk intressent som lagt ett bud - och det är min hemstad Sundbyberg!

Sundbybergs stad må våra okända för sin förmåga att driva fordonstillverkning, inte ens de mest insatta bilvurmarna utanför Sundbybergs stad tycks ha några gedigna kunskaper om SAAB:s presumtiva ägare. Klart verkar det dock vara att den styrande majoriteten i Sundbyberg pantsatt i princip hela staden och alla dess tillgångar för att kunna få låna de pengar som krävs för att möjliggöra affären. För att kontrollera om mina vanligtvis välunderrättade källor har rätt med dessa påståenden har jag gång på gång sökt få kontakt med den osannolikt vackra kommunstyrelseordföranden Helene Hellmark-Knutsson för att vidimera nyheten, men hon är av någon outgrundlig anledning oanträffbar - och det brukar ju innebära att det finns substans i ryktesfloran...

Som motprestation vill Sundbybergs stad att delar av produktionen flyttas från Trollhättan till Sundbyberg och ett garage tvärs över gatan från kommunhuset i Rissne, dit även huvudkontoret flyttar samt att SAAB Automobile i framtiden kommer att betyda Sundbybergs Aeroplan AB Automobile, och som inte har något att göra med det där landet som har den avskyvärda Maud som näringsminister. Ny VD blir Mikael Spira, och som styrelseordförande för SAAB kommer Pär Nuder att ta över i sin egenskap som överhuvud för Sundbybergs stadshus AB.

Tankarna på ett kommunalägt SAAB lanserades av Mona Sahlins hjärna när hon märkte att det fanns en rätt gedigen motvilja mot att använda alla landets skattebetalares pengar för att rädda en biltillverkare som i princip inte säljer några bilar. Mona hade ju lanserat tanken med att förstatliga SAAB för en viss tid, men gick på pumpen och låtsades senare inte om vad hon sagt. Men redan när den statliga inblandningen omöjliggjordes så kom Mona och den myrliknande mannen Eneroth på idéen att den röda staden Sundbyberg skulle kunna ta över SAAB och driva företaget enligt samma ideologiska riktlinjer som ett statligt SAAB. Att sedan Sundbyberg redan hade kommunala caféer och hade använt en stor del av skattebetalarnas pengar för att bygga en konsthall, och ställt kommunens pengar som borgen för resten av projektet gjorde ju att Mona snabbt förstod att just Sundbyberg var rätt plats för SAAB. Mona har under turerna med SAAB varit övertydlig med vad hon innerst inne vill, titta bara på klippet nedan:



SAAB kan alltså komma att bli kvar i Sverige. Mona och sosseriet i Sundbyberg kan komma att framstå som de där hjältarna folket i Trollhättan behöver. Och Sundbybergarna kommer sannolikt att få fortsätta se neddragningar i vård, skola och omsorg för att vi skall driva sosse-politik som den kommer att drivas om Mona får sitta och ro - en politik där kärnområdena får stå tillbaka för ett populistiskt spel med skattebetalarnas pengar...

Länkar: SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, DN1, DN2, DN3, AB1, AB2, Expr1, Expr2

Inga kommentarer: