2009/12/16

FORTSATT FRIA FÖRSVARSFUNDERINGAR


Man häpnar ju faktiskt över det som har hänt. Först går landets försvarsminister Sten Tolgfors ut i sin blogg och försöker ta hedern av rikets i särklass bästa försvarsbloggare, Wiseman. Tomma ord staplas på varandra, flosklerna penetrerar mina pupiller medan jag läser och jag blir inte klok på karl'n...

Det måste ju vara så att Sten Tolgfors själv går omkring och tror på det han säger, en form av självbedrägeri i den högre skolan. Men samtidigt börjar man fundera på vad han säger? Om vi börjar med den solidaritetsförklaring som ibland betyder så mycket, oftast när det handlar om eventuella framtida hotbilder mot konungariket, och som ibland betyder nästan ingenting alls, när det handlar om vår förmåga och vilja att ställa upp för våra grannar och vänner. Vad skall man tro när man läser "...att nationellt beslut måste fattas i varje enskilt fall om hur vi skall agera". Jaha, tomma ord med tanke på att vår försvarsförmåga här och nu, precis som där och då är otillräcklig ens för att skydda Sverige mot de mest vaga hotbilder som kan segla upp. Själv ser jag Hans Blix i min favoritfilm "Team America" framför mig, när han "hotar" Kim Jong-Il. Det är ju bara att byta ut Blix mot landets nuvarande, blivande eller sannolika statsminister, och Kim Jong-Il mot Putin - och där har vi solidaritetsförklaringen i sitt rätta element...




Oftast när man diskuterar Försvar så kommer Tolgfors in på sosseriets vanstyre av denna för nationen ack så viktiga fråga. Men jag köper inte det där snacket längre - det är här och nu det handlar om, vad vi moderater gör eller inte gör. Jag vet också att det är Göran Perssons, Leni Björklunds, Thage G:s och von Sydows fel att det ser ut som det gör, det är en sanning inte ens den mest hängivna rödstrumpan kan förneka. Vi har haft makten i 3 år och vi har svikit i vår tidigare kärnfråga - hade inte Georgien råkat illa ut så hade även en moderatledd regering fortsatt den process som är på gränsen till landsförräderi. Man kan inte gå omkring och önskedrömma när det handlar om säkerhetspolitik, inte ens när Putin tillfälligt lämnat över presidentämbetet.

Om inte moderaterna värnar försvaret, vem gör det då? Det finns sossar som säger att man fått sjukdomsinsikt, förstått hur förbannat korkat det var att göra allt man kunde och göra det fel för att slå sönder varje tillstymmelse till nationellt försvar. Men nu pratar von Sydow om brigader igen, ett begrepp Tolgfors inte ens vill ta i med tång. I Tolgfors värld skall allt vara lätt, förband, omvärldsanalyser och bortförklaringarna.

Tolgfors bjöd upp Wiseman på duell, och Wiseman sköt med en Archer bort Tolgfors från scenen. Jag hade många synpunkter på Tolgfors orginalangrepp, allt har Wiseman redan avhandlat med sedvanlig precision. De punkter jag tog upp i ett utkast var följande:

Vad svammlar Tolgfors om egentligen? Vet han det själv? "Intressant är att den bedömningen verkar utgå från förekomst av ett territoriellt hot av storskalig invasionskaraktär när frågan ställs: ”vilket län skall försvaras”? Det finns ingen aktör som har vilja och förmåga att rikta ett storskaligt invasionshot av den gamla typen mot Sverige idag, eller under överblickbar tid.

Skulle det komma genom att annat land verkligen skaffar förmåga och vilja att agera storskaligt utanför det egna omedelbara närområdet och hotet mot landet förändras, så påverkar det dimensioneringen av svenskt försvar. Den struktur vi nu bygger är medvetet skalbar.
Nuvarande och tidigare ÖB har varit entydiga med att Sverige kan försvaras mot de hot som går att se idag"

1. Jaha ja, storsaklig invasionskaraktär? Det hade ju liksom räckt om ryssen styrde om från ZAPAD 09 och körde över oss, vi klarar inte ens en fiende som inte förbereder sig, som inte behöver kraftsamla.

2. Vilja? Nä, inte än - men Putin kommer snart tillbaka och med honom en allt annan än behaglig politik mot Balter och Polacker. Förmågan visade sig i ZAPAD 09, och kommer ju inte bli sämre med fem Mistral-fartyg... Det är förmåga.

3. Dimensionering? Det är ju bara att titta på hur lång tid det tar att fixa några helikoptrar till Afghanistan. Hur lång tid kommer det då inte ta att dimensionera upp vårt lilla försvar till något som iallafall har en tröskeleffekt? Om vi börjar nu kan vi kanske se ljuset i tunneln om 15-20 år.

4. Medvetet skalbar? När reservist-system saknas, när officerskåren flyr och när den enda möjligheten till hotanpassning (värnplikten) slagits sönder och samman? Skalbar? Ja, men bara för att kunna skala bort fler förmågor...

5. Nuvarande och tidigare ÖB har varit entydiga... skulle de våga något annat?


Detta var mina korta funderingar jag hade för avsikt att publicera långt tidigare. Men när Wiseman svarade så kände jag att det var fel att sparka på den som redan ligger, men så kommer vi till det som nu har skett... När en minister kastar sig över en bloggare, när bloggaren lyfter sina funderingar men bara möts av tystnad och ignorans. Har man sagt A får man säga B, har man skrivit Här får man svara Nu. Vakna Sten, svara på Wisemans frågor och funderingar - beslå honom med felaktigheter om du kan. Jag väntar med spänning, men jag väntar inte i evighet...

Länkar: Tolgfors, Wiseman, Johan, SvD

1 kommentar:

Johan Westerholm sa...

Fredrik

I allt väsentligt bra, men jag skulle gärna se en vidare analys av de geopolitiska skiftningarna. Sedan kan jag faktiskt försäkra dig att det finns i (S) led kanske inte en samsyn men väl en "förnyelse" i synen på försvaret som inte är populistiskt betingad.

von Sydow är faktiskt den som varit kanske den initiativrikaste politikern i samtalen med Finland, jag vet att han åkt skytteltrafik till främst Helsingfors nu i ett par år i dessa ärenden vilket inte fått något genomslag i media.

Jag vågar påstå att jag upplever en vindkantring, vilket på alla sätt är bra. För jag är något så apart för omgivningen som en försvarsvänlig sosse....

mvh

Johan