2010/03/07

ALLA SOSSAR KAN VARA LUGNA, DEL 2


Det kan mycket väl vara så att det jag under natten och de tidiga morgontimmarna har fått höra från mina osäkra källor kan vara illvilliga rykten och baktaleri. Men likväl måste jag gå på min magkänsla och försöka mota Mats, eller i detta fall Ibbe, i grinden och snabbt träda in för att lugna, lindra och bara finnas där som den empatiska bloggare jag är.

Det är ju bara lite drygt tre veckor sedan Club Kino på Döbelnsgatan blev påskjutet av gangsters, och många i "rörelsen" blev naturligtvis oroliga över att deras genuina och spralliga partisekreterare Ibrahim Baylan skulle ha traumatiserats av händelsen. Allt var hyfsat lugnt då, och jag fick snabbt tag på en faksimil som mycket väl skulle kunna vara på gränsen till äkta och som också gav bilden av en lugn och sansad Ibbe som klarat sig bra. Och i natt var det så dags igen - terrorn mot Ibrahim Baylans favorithak i Stockholm fortsätter och blir bara grövre.

Då skottlossning och nu bomber, när och hur kampanjen mot Club Kino slutar kan nog ingen säga i dag. Precis som när entrén på den exotiska dansuppvisningsklubben besköts så började det ringa oroliga sanningssökare till mig runt midnatt. Det var folk ur fackföreningsleden, ungdomar från SSU samt vanliga sossar av olika rang som var oroliga, som inte fick tag på Ibbe för att få bekräftat att han var oskadd. I min oändliga godhet så skickade jag ut mina tentakler till mina kontakter i Polisen, i gammelmedia och till sossarnas egen underrättelseofficer för att få möjlighet att hjälpa de hjälpsökande. Tentaklerna skickades ut, och jag vände mig om för att sova...

På morgonkvisten har jag fått sammanställa alla spretande informationer om vad som hänt vid Club Kino i allmänhet och med Ibrahim Baylan i synnerhet. Det vore absurt ifall jag skulle kunna garantera äktheten i all den information som jag har fått i min mailbox och som sms under natten men det ger mig ändå vissa tecken på att allt har gått bra trots kaoset på Döbelnsgatan.

Enligt mina källor så befann sig faktiskt Ibrahim på Club Kino igår, och det var av två skäl. Dels ville han fira att Jessica Andersson och Pernilla Wahlgren hade gått vidare ifrån "Andra chansen" med sina bästa vänner och dels skulle han planera Internationella Kvinnodagen med de som vet hur man man är både internationella och kvinnliga men kanske mer så på natten än på dagen. Ibrahim fanns på källarvåningen när bomben exploderade på övervåningen, och klarade sig undan med chockskador - precis som alla andra i lokalen.

Enligt poliskällor kan det finnas ett samband mellan Ibrahims partis avoga inställning till hushållsnära tjänster och denna kampanj mot det vattenhål ur vilket Baylan får sin näring. Flera utförare av hushållsnära tjänster skall nämligen ha setts uppehålla sig i parken vid Johannes Kyrka och utanför Kanal 5:s huvudkontor lite längre ner vid korsningen Rådmansgatan - Döbelnsgatan. Om RUT är förnamnet så är misstänkt efternamnet...

Ibrahim har alltså uppenbarligen klarat sig bra, och jag förväntar mig att under dagen kunna komplettera denna artikel med ett informationsbrev från just honom. Tills dess får ni njuta av hans politiska poem som släpptes efter det förra attentatet. Men alla sossar kan vara lugna, Ibbe kommer tillsammans med Mona att leda er genom den kommande valrörelsen - och det måste väl kännas skönt.

Länkar: SvD, DN, AB, Expr

3 kommentarer:

Pennelina sa...

Skulle du kunna tänka dig att svara på min post om valet, politiker och väljare? Det skulle göra mig glad! Hittills har Peter Andersson svarat.

Posten finner du här: Valår - vad hugger jag på

Kram från Pennelina

Tokmoderaten sa...

God morgon min ros!

Klart inte jag kan vara sämre än sossen...

Men jag hinner inte förrän sent i em/tidig kväll. Hoppas att det är OK? Jag gör som Peter dessutom, kör ett eget inlägg och länkar. Det blir lite väl mycket annars för ditt kommentatorsspår.

Kram tillbaka!

Pennelina sa...

Går alldeles utmärkt det :-)

Kramar från mig!