2010/03/06

SANKT GÖRAN OCH DRAKARNA I FÖRSVARET


"-Det är mycket glädjande att se siffror som går åt rätt håll" säger den hårt prövade KD-ledaren Göran Hägglund enligt SvD denna morgon. Siffrorna som går åt rätt håll är KD:s siffror, och visst unnar jag våra alliansbröder i KD all framgång men när Göran Hägglund talar om "mycket glädjande" samtidigt som de grönröda får egen majoritet och SD återigen passerar 4%-spärren så börjar jag fundera över lagkänslan...

Det är ju ungefär som om man går ut och intervjuar en målskytt i ett förlorande lag efter matchen och frågar hur det känns. Hur ofta får man till svar att "Jo, det känns bra. Jag gjorde ju alla våra tre mål, och att vi förlorade med 12-3 spelar ju mindre roll!"? Det svaret finns inte i lagsportens värld och även om man känner sig nöjd med de egna prestationerna så håller man käft om detta eller vinklar det hela till förmån för laget. Och den kommande valrörelsen och valet är ju två lag mot varandra där det är summan av prestationerna som räknas och inte enskilda framgångar. Men Göran Hägglund tycker denna morgon att "Det är mycket glädjande..." att Alliansen ser ut förlora i halvtidspausen inför de nyfikna journalisterna.

Morgonens opinionsundersökning förvånar föga, MP fortsätter stiga och det är väl så att om dessa siffror står sig in i september så får man ta och spränga bort August Palm-bysten utanför LO-borgen för att ersätta denna med en mer tilltalande staty av Maria Wetterstrand. De grönrödas framgångar i opinionssiffrorna är enbart Miljöpartiets förtjänst, och man håller som bäst på att cementera sin roll som rikets tredje största parti. Och här finns lagkänslan, iallafall retoriskt, för sosseriet är nöjda med sina egna rätt så usla siffror så länge Maria Wetterstrand lyfter deras gemensamma projekt. Så låter det utåt, men om det inte knorras internt så har jag helt fel bild av hur det maktfullkomliga partiet fungerar.

Alla Allianspartier utom just KD går ju bakåt i varierande grad av plågsamhet och tiden talar snart emot oss. Det finns hopp när de politisk alternativen nu ställs mot varandra, när det blir tydligare vad de olika lagen har för taktik inför framtiden. Det är absolut inte kört ännu men spelet måster flyttas upp och vissa tecken på en utjämning av spelet har vi sett efter att man bytte in RUT som topp-forward. Nu krävs det bara att alla lyfter sig och att motståndarna irrar vilse i sina taktiska dispositioner.

Om opinionsundersökning och Göran Hägglunds opassande men spontana glädje gjorde att denna lördagsmorgon kändes jobbig så blev det ännu lite värre när det handlar om ytterligare neddragningar i den svenska försvarsförmågan. Ett regemente, en flygflottilj skall väck precis som hälften av Hemvärnet om Försvarsmaktens ledning skall kunna skapa det där frivilliga försvaret som vi uppenbarligen skall ha, och jag skakar på huvudet så att mjällen yr...

Ett försvar som idag är lika bräckligt som ett gipsbygge skall ersättas med ett försvar av papier mache, något att skydda Svensson med när den säkerhetspolitiska tsunamin väller in över vår del av världen. Grannländerna rustar, de ser de tecken som vi svenskar vägrar se medan Sverige återigen visar att naivitet och godtrogenhet är de två mest framstående karaktärsdragen för en svensk. Vi skall urholka något som redan är ihåligt, vi skall gå från att vara ett säkerhetspolitiskt vakuum till att svart hål som suger i sig grannländernas försvarsförmågor - och jag skäms om detta blir verklighet.

Försvaret gjorde ett ekonomiskt plus på drygt 2.5 miljarder kronor, något som gav Sten Tolgfors en nära-orgasm-upplevelse av ren glädje. Men när man tar 1.5 miljard av dessa och stoppar in i statsbudgeten och Försvarsmakten någon vecka efter detta aviserar bespringar och nedläggningar på ungefär hälften av den Nationella försvarsförmågan (a.k.a Hemvärnet) så framstår all glädje som Tolgfors visat som vidrig. Och som inte det räckte: En halal-slakt på Flygvapnet där 1/3 av de redan alldeles för få flottiljerna läggs ner och där ett ytterligare ett av de tunga arméregementena skall läggas ner så är lyckan gjord för landets politiker. Men kortsiktigheten och vansinnet i Försvarets "effektiviseringarbete" är så uppenbar att inte ens en pacifist borde kunna låta bli att känna empati med den myndighet som har till uppgift att skydda landets befolkning utan vare sig medel eller förmågor längre.

Jag har vaknat och sett solen skina denna lördagsmorgon. Det är vackert ute men nyhetsflödet får mig att se tillvaron i svart. När skall Sverige vakna och gnugga gruset ur ögonen?

Länkar: SvD1, SvD2, DN, Expr

11 kommentarer:

Lennart Nilsson sa...

Trots allt kämpar Göran för sitt partis överlevnad, och om KD hamnar under 4% så är vi helt stekta...
När det gäller försvaret så blir man bara ledsen och förbannad. Och det är ju ändå vår sida som borde stå på försvarets sida. Vi får väl hoppas att Maria är en större försvarsvän än Tolgfors och Borg.

Henrik sa...

Något för Tolgfors eller FM.s ledning?

19 kap. Om brott mot rikets säkerhet

1 § Den som, med uppsåt att riket eller del därav ska, med våldsamma eller annars lagstridiga medel eller med utländskt bistånd, läggas under främmande makt eller bringas i beroende av sådan makt eller att del av riket på så sätt ska lösryckas, företar en handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, döms för högförräderi till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid eller, om faran var ringa, till fängelse i lägst fyra och högst tio år.

Om någon, med uppsåt att åtgärd eller beslut av statschefen, regeringen, riksdagen eller högsta domarmakten ska med utländskt bistånd framtvingas eller hindras, företar en handling som innebär fara för detta, döms också för högförräderi. Lag (2009:396).

Hemlige sa...

Jag kan inte se något problem med nedläggningar av praktiskt taget hela försvaret. Officerarna kan ju alltid börja som RUTare, och börja städa i Stockholms villaförorter.

Unknown sa...

Nej, Göran Hägglunds glädje är väl knappast opassande. Vad förväntar du dig? Att han ska säga att det var bättre när hans parti hade 3.8 i mätningarna? Det är ju fullt möjligt att han sagt något om alliansens siffror också, men att det inte kom med. Men förvänta dig inte att han ska vara ledsen för att han inte hänger på spärrgränsen längre.

Han sa ju i partiledardebatten att ju mer alliansen visar upp sig tillsammans, desto mer vinner vi på det. Och ju mer de rödgröna visar upp sig tillsammans, desto mer vinner vi på det.

Knappast sagt av någon som skiter i lagandan...

Tokmoderaten sa...

Inga och Lennart. Ni har så rätt, och jag kanske var snabb på hanen. Göran har all rätt att vara glad för att hans parti får lite andrum, men han kunde ju bara fått med slutsatsen att de egna framgångarna betyder mindre när de andra tre vännerna rasar. Jag unnar ju KD all framgång!

Och Tack Henrik, den där var närmast övertydlig!

TRIDENT sa...

Ja du Antonsson.....

Du får väl ta på dig en del av den tvivelaktiga "äran" att ha orsakat Försvarsmaktens totala förfall - och eftersom du fortfarande är moderat så samtycker du uppenbarligen med förd politik.

Tokmoderaten sa...

Trident,

Nu var du väl onödigt elak? Visst skäms jag över Försvarets tillstånd och "mitt" partis hantering av frågan.

Men är det inte bättre att försöka påverka inifrån? Att göra missnöjet tydligt och synligt? Är det bättre att stå utanför och gnälla som du gör?

Och vad skulle bli bättre ifall det andra laget fick styra Försvarets utveckling? Ingenting alls, och det vet du med.

Sveriges försvar plågas och våndas alldeles oavsett vilka som sitter i regeringsställning - det är ett som är tydligt. Just nu får försvarsvänner i väntan på insikter bland de folkvalda hoppas på skademinimering.

Jag tycker att du slår åt fel håll när du slår på mig som faktiskt vill bättre och ger uttryck för det - slå på de som är tysta och håller tand för tunga trots att de delar din och min bild av försvarets tillstånd.

Så andemeningen är egentligen "Knip käft! Jaga de som tycker att det här är OK istället..." ;-)

TRIDENT sa...

Råkade jag ställa mig på en öm tå....?

Det kommer inte att hända något positivt med Försvarsmakten så länge överförsvarsminister Borg och hans lilla lydiga marionett Tomhylsan sitter vid rodret. Höjden av inkompetens är att försöka sig på att glänsa för det man ska leda inte nyttjar hela anslaget....
Men mannen är så till den milda grad okunnig att han inte själv begriper vilken fadäs ett underskridande med de summorna är!

Nä - jag gör annat än sitter och gnäller!

Jag har tagit konsekvenserna fullt ut och avslutat mitt medlemskap i moderaterna - och nuvarande ledargarnityr kommer ALDRIG att få min röst! Hur jag röstar i kommande val vet jag inte - men en sak är klar: moderaterna blir det inte.

Det är väl så man påverkar. Tappas väljare och medlemmar borde ledningen börja reflektera över varför - att sitta som lydig medlem, tugga luft och slåss mot väderkvarnar är föga framgångsrikt.
Någonstans går gränsen för vad den egna hedern tål - och i mitt fall passerade moderaterna den gränsen för länge sedan.

Tokmoderaten sa...

Den ömma tån ömmar, visst gör den det. Men jag väljer kamp inifrån, du utifrån - huvudsaken är väl att vi vill rätt sak?

Det som stör mig är att du ifrågasätter min vilja att förändra och förbättra för försvaret och de vägar jag väljer för detta.

TRIDENT sa...

Jag arbetar dagligen i konsekvenserna och ser vad som händer - konstant order och kontraorder, förslag som dras tillbaka, nya stolligheter som dyker upp ur tomma intet osv....

Nu är det åter på tapeten med nedläggningar - ett arméförband och en flygflottilj - detta trots att den kritiska massan passerades redan år 2000. Ingen politiker kan med hedern i behåll säga att landet har ett försvar. Jag fick höra en märklig sak på jobbet som jag dock inte hunnit kontrollera själv...

...i det senaste regleringsbrevet omnämns "väpnad strid" inte med en enda stavelse. Om så är fallet skulle detta vara mycket anmärkningsvärt för detta är väl Försvarsmaktens huvuduppgift?

Härdsmältan inom Försvarsmakten är total - del av detta får Försvarsmaktens ledning ta på sig - men den största delen får dina partibröder göras ansvariga för - överförsvarsminister Borg och dennes lydiga marionett.

Tror du verkligen att det går att påverka ett parti som utser en VAPENVÄGRARE till försvarsminister? Finns det något annat land på detta klot som utsett en vapenvägrare till försvarsminister? Jag har väldigt svårt tro att så skett. När man sedan dessutom i realiteten låter landets finansminister även i praktiken vara försvarsminister - då är gränsen passerad.

Märkligt är också att våra grannländer gör en helt annan säkerhetspolitisk analys av omvärldssituationen än vad regeringen gör. Är det som vanligt att vi svenskar alltid vet bäst eller kan det måhända vara så att prestigen slagit klorna i dårarna - det skulle bli pinsamt om den eviga världsfred som intecknats i försvarsanslagen flera gånger om skulle visa sig vara en illusion...

Jag önskar dig all lycka i din kamp "inifrån" - men jag är övertygad om att det är en kamp mot väderkvarnar. Nuvarande ledargarnityr kommer aldrig att krypa till korset, och då får man slåss på andra sätt...

Det enda parti i alliansen som visat lite försvarsvilja är folkpartiet - och tycka vad man vill om Allan W - men hans sätt att jaga Försvarsmakten med blåslampa i vissa frågor har vunnit min aktning.

Lite fler folkpartister och lite mindre moderater så kanske försvarsfrågan får ett annat fokus.

Men var och en gör sitt eget val - jag lägger ingen värdering i hur folk väljer - dock har jag åsikter om vilken väg som är framkomlig.

Som sagt - all lycka med att nedkämpa väderkvarnarna!

Tokmoderaten sa...

Jag skulle absolut inte ha några som helst problem med att FP med Major Björklund och Allan Widman flyttade in på Jakobsgatan, tvärtom.

Det FP har uttryckt i just försvarsfrågorna hedrar partiet och något som gör att jag faktiskt anser att de är bättre lämpade än mitt eget parti att korrigera vilsevandringen...