2010/03/22

SLÄPP UT PUDELN ELLER GÅ SJÄLV!


Rubrikerna skriker ut sitt budskap med stora, tjocka bokstäver i en färg som får mig att associera till en död politisk karriär, en politisk karriär som justitieminister - Beatrice Asks karriär. En serie av korkade uttalanden om det här med hur man skall behandla misstänkta, inte dömda eller lagförda, sexköpare har fått folk över hela det politiska scenen - från höger till vänster - att skrika om konsekvenser. De korkade uttalandena kom från Beatrice Ask, och trots massiv kritik har ingen hundskådare sett en tillstymmelse till en pudel komma ut från justitiedepartementet...

Den här dagen är det Beatrice Asks mångsysslande företrädare Thomas Bodström som har tagit en paus från styrelsemöten, författande, juridiska processer och lobbande för att få ta över Svenska Fotbollsförbundet. Bodström har tagit en paus enkom för att ge sig ut på den politiska scenen för att tycka att Beatrice skall släppa ut den där pudeln eller ta konsekvensen av sitt glappande och avgå. Det är inte ofta jag delar Bodströms ställningstaganden, men den här gången så dansar jag motvilligt politisk lambada med den sockersöte sossen. Bodströms åsikter denna gång är också mina, men vi har säkert kommit fram till vårt ställningstagande med olika syn på vad vill se för resultat. Bodström önskar kaos, jag önskar räfst och rättarting...

Beatrice Ask kan ju släppa ut pudeln och komma skrikande ut på gatan hojtandes om att de där färgglada kuverten inte var ett seriöst förslag, feltolkat eller bara ett missförstånd - och komma undan vingklippt och skadeskjuten. Bodström kan nog tänka sig detta alternativ, eftersom det innebär att Alliansregeringen sitter fast med en driftkucku som justitieminister. Det andra alternativet är ju att Ask fortsätter att strunta i att det är rättsvidrigt att hänga ut misstänkta, icke dömda eller lagförda män. Det är ju det hon vill, hänga ut misstänkta med färggranna kuvert - och därmed gör sig Beatrice omöjlig. Bodström lär väl uppskatta även detta alternativ, då man kan ifrågasätta regeringsdugligheten hos motståndaren i en tidigare profilfråga...

Själv vill jag faktiskt också se en rockad, där den vingklippta och förlöjligade justitieministern ställs åt sidan innan ännu fler dumheter produceras av Asks talcentrum. In med Maria Abrahamsson, en kommande politisk stjärna i det blåa laget - skarp som få, trovärdig som ingen annan i det ansvarsområde man får som justitieminister. Det visar på handlingskraft att våga byta ut ett misslyckande ett halvår innan valet. Det visar på ett gott omdöme att sätta in en betydligt mer lämpad person på en plats som är viktig för oss som vill se ett rättssystem som gör upp med det kravlösa Sverige. Gör om, gör rätt...

Bloggbävningen är på gång bland Nätrötterna och jag förstår varför - något annat vore ju ett grovt tjänstefel. Bodströms blogginlägg denna dag var ett inlägg där jag nickar instämmande för varje bokstav jag läser, och det "värsta" för Ask är att de flesta synes vara helt eniga i den här frågan. Det börjar gunga, det börjar skaka och bloggbävningen har bara börjat.

Jag kan inte och vill inte försvara en minister ur de egna leden som vill ha offentliga "spöstraff" för människor som bara är misstänkta och som sedan harklar ur sig dumheter som "– Det märkliga i den här diskussionen är att ingen vill diskutera problemet. Ingen bryr sig om de här tjejerna, men det gör jag." Som om färgglada kuvert till en misstänkt sexköpare, offentlig förnedring vore lösningen...?

8 kommentarer:

magnus sa...

Det du säger är förstås det enda rätta.

Undrars om Alfons på toppen tar in kritiken och förbereder byte?

Namnförslag? Finns någon självklar i kulissen. Eller kanske en politisk tjänsteman som varit aktiv moderat, "är hungrig" och kan bli en hit?

Du själv? Har du 4 p redovisning eller någon annan tung juridisk kurs? Har själv några jökenpoäng men övergav i protest mot Reinfeldts flum medlemskapet. ;)

Tokmoderaten sa...

Tack för förtroendet!

Jag lanserar Maria Abrhamsson, själv skulle jag dessvärre bli ett ännu lite värre stolpskott än Bea.

Mattias Lönnqvist sa...

Bah! Plocka tillbaks Gun Hellsvik istället. Ingen justiteminister har haft ett coolare namn internationellt än hon.

Dessutom är "tanten" bara 68 år, hon har mycket kvar att ge.

(Men visst, helst skulle jag se en liberal justitieminister, men det är dåligt med tunga namn där)

Unknown sa...

Ser ut som om Lille Frederik har trasslat in sig pudelkopplet han också. Senaste kommentaren i SVD är ju en uppvisning i tankevurpor:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/reinfeldt-avvisar-avgangskrav_4466921.svd

"Jag vill påminna om att då hade Tony Ohlsson klivit rakt ut från Hall och det tycker jag var lite mer i nivå med en ministers ansvar."

Så att en livstidsdömd fånge överlistar kriminalvården och rymmer från ett aldrig så säkert fängelse är en ministers ansvar, men idiotier som en minister kläcker ur sig är inte en ministers ansvar?

Allvarligt Frederik....

Unknown sa...

Exakt vad skulle göra Maria Abrahamsson lämplig som justitieminister? Hon vill ha dödsstraff i Sverige och är för att lämna ut till stater där folk riskerar såväl tortyr som dödsstraff.

Men för all del, det passar ju fint, då blir det en hel lungspudelkennel för Alfons att försöka sälja av.

Falskt anklagad sa...

Det är en väldigt tråkig historia som kommer att innebära att i alla fall jag kommer att sluta rösta blått i framtiden.
Tyvärr är det inte bara ett enstaka uttalande från en vilsen Justitieminister utan ett blottläggande av hur politiker ser på mäns rättstrygghet som helhet och hur förljugen debatten om skuld v.s oskuld blivit de senaste åren.
(S) lämnade I januari en utredning till regeringen där innebörden är att det ska vara lättare att få resning. Förhoppningsvis kommer M inte att ignorera detta i en haltande genusvinklad valspurt.
En oberoende kommission för att utreda felaktiga domar (främst sexualbrottsdomar) är också något som SKALL utredas innan dammluckorna spricker rejält.
Jag hoppas dock att det finns moderater kvar som vill ta ett rättsligt ansvar!

Tokmoderaten sa...

Falskt anklagad: Jag förstår ditt resonemang, och din tvekan att välja rätt - för trots Asks uppenbara dumhet så är vi rätt ;-)

Och det där med att lättare få resning skriver jag under på.

Ulf Vargek sa...

Tänk så mycket ett obetänkt uttalande kan betyda. Oavsett vilken politiker som gör det och vilket parti de tillhör. Även om jag inte är en högersympatisör så vänder jag mig mot det enorma mediedrev som uppstår. Visst tycker även jag att Beatrice Asks uttalande var mycket obetänksamt och olämpligt. Men ju närmare valet vi tycks komma desto mer gäller det att hålla tungan i styr, för när mediedrevet har fått upp lukten så lär de inte släppa taget om det. För Moderaternas bästa borde Reinfeldt släppa ut pudeln och se sig om efter en ny Justitieminister.
Men tänk på att man inte får släppa ut pudlar hur som helst. Det finns ju faktiskt en lag om tillsyn för herrelösa hundar. Och jag tror inte hundfångarna ”medierna” lär släppa taget om den här historien på ett bra tag.