2010/03/07

LITE SKIT RENSAR MAGEN...

Klicka på bilden för en läsbar kopia


Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta, men varför i hela friden lämnas mitt namn i fred när SvD denna dag tar upp ämnet "Negative campaigning" i bloggosfären och de sociala medierna...? Inte vet jag om det är hybris eller något annat fel på mig, men jag tycker själv att jag är en självupplärd expert i ämnet - och jag är övertygad om att man hos pressekreterarna på Sveavägen 68 och bland nätrötterna i sosseriet tycker samma sak...

Rubriken i SvD är "Risk för en smutsig valrörelse" och det känns väl lite befriande, eller hur? Intetsägande trams och alltför konflikträdda politiker har vi sett nog av i det här landet, så lite smuts skadar väl inte. Och tycker man att någon på motståndarsidan är allmänt dum i huvudet, så varför skall man då hålla tyst? Det är ju så sant som det är sagt, att lite skit rensar magen och i detta fallet är magen och tarmludden vårt politiska system där tråkmånsar och politiker-mähän samlas i klasar och vägra släppa taget.

Men jag vill ju egentligen inte vara överdrivet elak bara för att vara just elak, utan för att det finns saker som kan bli roliga av att hacka på. Ta min adventskalender om Monas jul, som var lite småelak och låg i hela sin framställning, som ett exempel. Visst fanns det beröringspunkter i texterna som gränsade mellan grovt förtal och skön humor, men andemeningen var ju att spinna på de "nidbilder" som finns om Mona som en svag ledare med noll ordningssinne, som Bodström som en spretande mångsysslare och med Ibrahim Baylan som kronisk besökare på klubbar där kvinnor bär minimalt med kläder. Många såg det jag skrev som kul, ännu några fler hörde av sig och tyckte att jag kastade latrin...

Det är dock skillnad på skitkastande och skitskastande. När sossen Tobias Gerdås i förra valrörelsen kallade Fredrik Reinfeldt för pedofil så var han ju ute och cyklade i terrängen eftersom det inte fanns/finns några rykten som cirkulerar om att just Reinfeldt har den där läggningen. När jag tar upp Ibbes besök på herrklubb så finns det en historia bakom, en klubb i Göteborg som hette Chat Noir som Ibbe tycktes uppskatta, och den historien kan man väva vidare på och dra in i absurdum. Och hur knäpp och elak jag än må framstå som för den som läser bloggen så försöker jag använda glimten i ögat och sådana extremer i skrivandet att ingen skall kunna ta mig på allvar. Men visst är det så att glimten kan vara svår att se genom en länk eller en dataskärm och att det som av många kan uppfattas som hyfsad politisk satir lika gärna kan ses som vidrigt kränkande av andra...

Jag känner mig tom inombords när man skriver en artikel om hur man på politiska bloggar och i andra nya medier kan kasta latrin över partigränserna och utelämnar mig. Det hade varit så enkelt för partimegafonen bland sosseriets bloggare Peter Andersson att ta upp mig som ett skräckexempel när han hade SvD på tråden. Men herr Andersson anade nog att jag skulle bli tillfredsställd av just det erkännandet och knep igen. Och detta trots att han tyckte att jag var vidrig bara för att jag en gång för länge sedan tyckte att finansministerkandidaten utan sjukdomsinsikt, Östros, skulle må bra av lite tvångsmedicinering...

Ännu lite tommare känner jag mig när samma tidning dessutom lyfter fram många andra bloggar som läsvärda men utelämnar min unika och unkna bakgård i bloggosfären. Och kanske beror det på det där att ingen tar mig på allvar överhuvudtaget, att jag är bloggarnas pajas och gycklare som man skrattar så där i förbigående åt. Bara för några minuter sedan fick jag höra just det av vår moderata politiske sekreterare i Sundbyberg, Peter Griffin - "Ingen tar dig på allvar så varför skulle SvD skriva om dig?" Men grattis Mary, grattis Opassande, HBT-sossar och alla ni andra som fick gratis PR.

Själv skall jag ta mig an den kommande valrörelsen på samma sätt som jag hittills har tagit mig an det politiska bloggandet. Jag skall fortsätta granska, jag skall fortsätta att vara en nagel i ögat på alla som inte behagar mig och jag skall fortsätta kasta latrin rätt så ohämmat.

Kort sagt - Jag skall fortsätta vara det politiska bloggandets egen lilla Fribajsare...

PS. Bilden ovan föreställer för övrigt ett påstått meddelande från Ibrahim Baylan angående gårdagens terror-attack mot Club Kino. Klicka på bilden för en läsbar kopia. Det är inte utan att man känner med karl'n. DS.

Länkar: SvD1, SvD2, Peter, Ankersjö, Mary, Kent

1 kommentar:

Johan Westerholm sa...

Antonsson

Postat i ärendet.

http://mitt-i-steget.blogspot.com/2010/03/om-bloggosfar-och-smutsiga-kampanjer.html

//JW