2010/03/15

NÖRDARNAS REVANSCH?


När jag tog mig till mönstringskontoret i Ulriksdal för lite drygt 25 år sedan så försökte jag utplåna varje spår av nördighet som fanns fastklistrat på min då späda kropp. Det var ju så att jag hade tänkt mig att göra värnplikten som en riktig man, med strapatser och övningar som skulle få mig att bli en dödsmaskin i kronans tjänst. Men någonstans i testandet såg mönstringsförrättaren igenom min make-up och placerade mig som plutonsbefäl med inriktning på samband, stridsledning och radartjänst i Kustartilleriet. Inte så där jättetufft kanske, men tufft nog för mig...

Många andra nördar hamnade under den allmänna värnpliktens era som malajer och andra löjeväckande placeringar bara för att vara göra den där plikten, de blev "soldater" utan något som helst värde på slagfälten. I dag är dessa nördar den framtida elitsoldaten, som med några knapptryckningar kan släcka ner ett helt land - en uppgift som det under min tid i uniform krävdes sabotageförband med slipade spadar eller massiva flyganfall för att lyckas med.

Mitt andra hemland Estland har varit med om cyberkriget, naket, vidrigt och med största sannolikhet utfört av den tidigare ockupationsmakten. Helt plötsligt så slutade internet att fungera i Estland, bankomaterna stängde och informationsflödet över nätet dog. Orsaken var denna gång att esterna ville flytta på en staty, och det hade ryssen synpunkter på - och hux-flux så dog alltså internet i Estland. Det var i fredstid detta hände, och om ofreden skulle komma så kan vi förvänta oss ett mycket större utfall av attackerna på cyberkrigets arena.

Även i Georgien använde ryssen med framgång attacker på nätet för att lamslå motståndaren. Taktiken har alltså prövats i en fredssituation där man ville splittra och oroa ett litet grannland och i en krigssituation mot ett annat litet grannland i en regional konflikt. De som då var Spetznaz med sina slipade spadar har till en rätt stor del ersatts av töntar med fula glasögon som verkligen vet hur man smittar ner datorer med virus...

Sverige är närmast överkänsligt för sabotage och angrepp mot våra nätverk och datakommunikationer. Tekniskt avancerat, föregångsland och ständigt uppkopplat - Sverige i ett nötskal, och just därför är vi extremt sårbara om detta skulla drabba oss. Hela vårt gamla folkförsvarskoncept där sårbarheten alltid skulle minimeras håller på att ersättas av ett nätverksbaserat insatsförsvar där centralisering och teknikberoende gör att det borde vara lätt för tre nördar som heter Vladimir, Rustlan och Jurij att stänga av vår försvarsförmåga totalt.

Men vi har ju våra egna nördar också, duktiga som få och fostrade just i det där föregångslandet som är ständigt uppkopplat. Precis som den tilltänkte fienden kan bringa kaos i vårt samhälle måste även vi kunna skapa kaos i deras, den järnridå som föll har nu ersatts av en hiskelig brandvägg. Vid sidan av detta så måste vår hackers kunna hjälpa till att finslipa våra säkerhetssystem och möjligheter att snabbt starta om våra system när de slocknar. Det framtida kriget avgörs i mångt och mycket av hur duktiga dessa nördar är på att bemöta de hot vi står inför. En skarp hjärna betyder plötsligt mer än fysisk råstyrka...

Det måste kännas rätt skönt för en glasögonprydd datanörd att helt plötsligt vara lika viktig för rikets försvar som en u-båtskapten, en stidspilot eller en elitsoldat i SSG. Det är nu åratal av förakt kommer att tas igen, det är nu revanschen kommer -och det är nu flickorna på krogen kommer titta lika mycket på nörden med trötta fingrar som den där Top Gun-kopian i baren... kanske.

Länkar: SvD, AB/E24

5 kommentarer:

Leif Nixon sa...

"Mitt andra hemland Estland har varit med om cyberkriget, naket, vidrigt och med största sannolikhet utfört av den tidigare ockupationsmakten."

Öh, nä, det var för det mesta tämligen amatörmässiga attacker, och det mesta tyder på att de utfördes av estniska och ryska privatpersoner.

Vill du påstå att gatukravallerna vid samma tillfälle också var ryska krigshandlingar?

Leif Nixon sa...

Kärnfullt svar.

Då återstår väl bara att konstatera att vi inte är överens. Själv tycker jag att civila hot ska mötas av civila myndigheter, och att IT-attackerna och kravallerna 2007 absolut inte kan betraktas som krigshandlingar.

Jag noterar att den ende person som hittills bundits vid någon av IT-attackerna, Dmitri Galushkevich, var estnisk medborgare och dömdes till böter i vanlig domstol. Låter inte exakt som en krigsfånge.

Tokmoderaten sa...

Nej.

Leif Nixon sa...

Jaja, förlåt att jag störde. Tack för den givande diskussionen.

Tokmoderaten sa...

Varsågod.