2010/03/06

HELGKRÖNIKA: OM STATLIGA SPÅR OCH SNÖKAOS


Jag hade ju tänkt att hålla mina helgkrönikor hyfsat opolitiska men just denna lördag gör jag ett undantag. Orsaken står att finna i ett inlägg på SvD:s debattsida från socialdemokraternas svar på Victoria Silvstedt, den blonda och uppenbart underbegåvade Lena Hallonben. Just Lena Hallonben är trafikutskottets ordförande och borde ju veta litegrann om järnvägar, spår och problem som kan uppkomma med dessa om väderleken är ogynnsam. Just Lena Hallonben borde veta att decennier av eftersatt underhåll på järnvägsnätet någon gång kommer som ett brev på posten...

Under gårdagen läste jag Lena Hallonbens inlägg och helt plötsligt förstod jag varför alla dessa blondinhistorier som finns faktiskt har kommit till. Det finns vänner som tycker att just Lena Hallonben är snygg och tilltalande, dessa vänner är sossar men just nu så tror jag även att dessa vänner nedvärderar Lena Hallonben till en blåst blondin med ett marginellt högre IQ än en tvättsvamp. För när man läser den sörja som Lena Hallonben vill prångla ut genom SvD:s försorg så undrar man hur denna kvinna en gång kunde vara minister? Hur kunde man placera någon med en analytisk förmåga i klass med en kokosnöt som minister, även om det handlade om en socialdemokratisk regering under pösmunken Persson?

Enligt Lena Hallonben så beror allt elände som rikets tågtrafikanter fått lida pin av under denna helvetesvinter på Alliansens vanstyre och den avreglering på tågsidan som kan komma framöver. Att monopolet SJ och det statliga verket Banverket misskött sina åtaganden grovt kan inte Lena Hallonben se överhuvudtaget, ty hon vill se exakt samma situation som inte klarat av kaoset fortsätta att leverera mer kaos och förvirring när det blir solkurvor, lövhalka eller igensnöade växlar i framtiden. När något statligt verk eller bolag missköter sitt uppdrag så vill Lena Hallonben och sossarna att detta skall få fortsätta, medan jag tycker att straffet skall vara förändring och ett monopol man skickar ut med avloppsvattnet.

Sedan länge har sosseriet för mig stått för bilden av det kravlösa Sverige, där inga krav kan ställas vare sig det handlar om våra skolelever, vårt rättsväsende eller som nu - järnvägsnätets förvaltare och nyttjare. När vintern slår till med full kraft och det statliga monopolet SJ misslyckas med att få sina tåg att rulla och när det statliga verket Banverket inte mäktar med att hålla sina banor öppna så är det enligt den kravlösa sosse-logiken marknadskrafternas och Alliansregeringens fel. Att sedan marknadskrafterna inte har kunnat utmana SJ fullt ut ännu och med tanke på att Banverket saknar en blåslampa i aktern i form av en utmanare kan inte få Hallonben och sosseriet att tänka på att ställa krav på de som missköter sina uppdrag...

Det finns faktiskt en beröringspunkt där jag vill röra vid den blonda politikernymfen från Kalmar och det gäller det statliga ansvaret för landets järnvägsnät. Jag vill inte se Banverket drivas av någon privat entreprenör, inte ännu iallafall. Det ligger i samhällets intresse att hålla detta livsviktiga system i funktion. Men kan inte Banverket leverera så måste nya lösningar hittas, och om farsen från den nuvarande vintern upprepas så måste något ske. Men för att att järnvägsnätet skall kunna fungera så krävs det pengar till underhåll, pengar till nybyggnationer - pengar som Lena Hallonbens partivänner snålade rejält med under alla sina år vid makten. Alliansen kunde också ha gjort mer, som att satt ner spaden för Ostlänken till exempel, men man har ändå gjort så mycket, mycket mer än alla sosse-regeringar de senaste 20 åren.

Denna vinter har varit vidrig för alla oss som till och från använder oss av spårburen kollektivtrafik, och felet har varit en normal svensk vinter och två statliga instutioner i SJ och Banverket som inte klarar av sina uppdrag. Men då skall naturligtvis den skäggiga mannen från Kalix och Lena Hallonben hoppa upp som gubben och gumman i lådan och uttala sina genomskinnliga politiska floskler som inte ens kan lura den mest naiva och vilsne väljaren. Den skäggiga mannen lovade häromveckan att alla tåg kommer att gå i tid oavsett väderlek bara hans miljöparti får satsa våra skattepengar på prestigeprojekt med spår i obygden. Och om Lena Hallonben får vara med och bestämma så kommer vintrarna aldrig mer bli ett problem bara samma gamla statliga verk och järnvägsbolag får fortsätta att jobba slentrianmässigt och utan konkurrens...

Det blev en synnerligen politisk krönika, men jag kunde inte hålla tand för tunga när populismens förkämpar tar sig ton och mediautrymme. Det rann över, det blev översvämning och jag var tvungen att lätta på flödet med denna blogg när jag väl hade läst rappakaljan om järnvägskaoset. Nästa vecka är målet att återigen plita ner något hyfsat opolitiskt och rumsrent, om det sedan blir så låter jag vara osagt.

Förresten kan man i texten ovan läsa Hallengren istället för Hallonben om man så önskar... Tack å Bock, trevlig helg tillönskas från min alldeles egen stupstock!

Länkar/krönikörer: Johan, Kent, Högberg, Soilander, Röda Berget, Mary
Länk/nyhetsbakgrund: SvD

Inga kommentarer: