2010/09/18

ETT DYGN AV ÅNGEST, NERVOSITET OCH JOBB


Det är mindre än ett dygn innan vallokalerna öppnar och bara lite drygt 22 timmar innan de första, morgonpigga väljarna börjar välla in i vallokalerna. Ingenting är klart förrän vallokalerna stänger, opinionsarbetet måste fortsätta in i det sista för alldeles oavsett vad olika opinionsundersökningar visar så är de just det - undersökningar, och inte verkligheten.

Visst ser allt hyfsat bra ut, både hos SIFO och Synovate men samtidigt så vet vi ju att det finns något som heter "felmarginal" och den kan ju ställa till det för både oss och våra motståndare. Det som ser ut att bli en promenadseger för Alliansen kan likaväl bli en situation där Mona och gänget tar hem segern med Sverigedemokraterna som vågmästare, och det som kan se ut som en allt jämnare valkamp kan bli en utklassningsseger för oss. Ingen vet vad som väntar, förrutom spänning, ångest, spända nerver och ett lidande till den stund då glädjen slår i taket eller då man sjunker genom golvet. Har allt arbete man lagt ner i valstugor, affischeringskampanjer eller hembesöksorgier varit värda det arbete som lagts ner?

Några tips på några man skulle kunna kryssa om man vill ta till sig mina högst personliga preferenser - både blåa och någon röd. Är man moderat och bor innanför tullarna eller i de utsocknes delarna av Stockholm så är Maria Abrahamsson värd vartenda kryss hon kan få, precis som Sofia Arkelsten och Anna König Jerlmyr - och ja, jag vet att jag bara har valt tilltalande kvinnor...

Bor man utanför hufvudstadens domäner så finns det några pärlor som definitivt borde föräras en plats i Riksdagen. En som finns där och som bara måste finnas kvar är Karl Sigfrid. Några som ligger lite för långt ner på listan men som borde "kryssas" upp är Mary X Jensen samt Erica Lejonroos, medan allas vår favorit-gute Johnny Munkhammar borde ha en rimlig chans att komma in och med många kryss så borde väl rimligheten bli verklighet.

Om man är vilse ideologiskt och tycker att sosseriet är det bästa alternativet är det begåvat att kryssa in Johan Westerholm i Stockholms läns landsting. Furusunds mest tilltalande röding är värd att få stå i Landstingshuset och klämma ur sig sina besserwisser-floskler till de hänförda ledamöterna.

Knappt ett dygn återstår, sedan ligger en del av avgörandet i dina och mina händer. Det är ett dygn av ångest, av nervositet och plågsamt hårt arbete för att få folk att tro på det som vi vill att de skall tro på lika mycket som vi tror på oss själva.

Länkar: SvD1, SvD2, SvD3, DN1, DN2, Expr1, Expr2, Expr3

4 kommentarer:

Krassman sa...

Har du givit upp helt om att skriva om politik nu eller? Du som partimegafon av grövre kaliber (spolformad) borde väl skriva långa förklaringar om den borgerliga sjukförsäkringen och varför just ensklida fall kanske kommer bli ERT enskilda fall.

Mary X Jensen sa...

Gullig du är...

Jan Lenander sa...

Jag upptäckte hur ideologiserad forskningen blivit och upptäckte att sossarna ägnar sig åt valskolor. Jag har ibland funderat på att rösta på s men nu känner jag verkligen att jag inte vill vakna med Mona och hennes kommunistregering.

Här är lite om skolforskningens ideologisering.Sven Sundin, undervisningsråd på skolverket, uttalar sig om lärlingsplatser i lämplig tid innan valet. Han trixar med statistiken och jämför grupper på ett sätt som inte ger några resultat men drar sig ändå inte för långtgående slutsatser. Otroligt oproffsigt av en forskare och jag erkänner att jag blev så ursinnig att jag skrev ett långt blogginlägg där jag diskuterar vad som krävs av en bra skolforskning.

http://janlenander.wordpress.com/2010/09/18/forskning-till-gagn-for-skolan/

Jag brinner för att de skoltrötta ungdomarna ska få möta bättre vägar in i samhället och vill att forskningen ska understödja detta.

Mattias Lönnqvist sa...

Va? Inga Folkpartister? Nu blir jag lite besviken... :p