2010/09/09

JAN-EMANUEL OCH DE TUFFA HOJARNA...


Det är få människor som är lika fascinerande att följa som allas vår favorit-sosse, Jan-Emanuel Johansson, även känd som Robinson-Janne, ocker-Janne och numera som HD-Janne. Jan-Emanuel är en frisk fläkt i en alltför toppstyrd socialdemokrati, en neanderthalare-look-alike som på sitt kontroversiella sätt tar ut svängarna med sina tuffa hojar.

I en tid då många skriker efter socialdemokratiskt förnyelse utan att göra något, så gör Jan-Emanuel desto mer. För några år sedan drev han helt ensam på för att se till att marknadshyrorna blev verklighet. Eller marknadshyra förresten... Det handlade väl mer om ockerhyror när han skulle hyra ut sin övernattningslya på Södermalm och en kåk i Visby till priser som bländade till och med de mest välbeställda i samhället.

Nu sitter Jan-Emanuel där igen, med en egen personvalskampanj där han ogenerat låter sin nya logga vara snarlik Harley-Davidsons dito. Men där alla ser likheten, i form, i färg, i placerandet av texten så ser Jan-Emanuel bara ett eget mästerverk som hämtat sin inspiration i den MC-kultur där han trivs så bra. Den som vill se om den ena loggan är lik den andra eller tvärtom kan titta på Aftonbladets övertydliga bild här.

Harley-Davidsons advokater och marknadschefer har en annan åsikt, en åsikt som delas av alla som inte är blinda eller extremt synsvaga. Åsikten är, fullt begripligt, att Jan-Emanuel har försökt dra nytta av Harley-Davidson och deras varumärke för att vinna på det. Men Jan-Emanuel fattar som vanligt ingenting...

"Man måste få människor att haja till. Det är val och det är på riktigt, då krävs det något lite annorlunda. Men det är inte Harley Davidsons logga. Den påminner om den, men jag har hämtat inspiration från motorcykelkulturen" börjar Jan-Emanuel. "Från att de startade har de varit en symbol för den hårt arbetande medborgaren. Jag tror att de skulle vara glada att förknippas med Sveriges enda arbetarparti" förtydligar sedan Jan-Emanuel, och visar att han helt har missat att det parti han gillar bäst numera är ett bidragsparti.

Men den bilden som Jan-Emanuel har delas tack och lov inte av de som lever av att sälja HD-motorcyklar, de vill inte alls associeras med Sveriges mest progressiva politiker, han som hittar på regler som bara gäller honom men ingen annan i "rörelsen". Det är ju nästan ett vedervärdigt lustmord när den frispråkige marknadschefen för HD i Sverige, Rickard Nordén, sågar Jan-Emanuel vid fotknölarna på ett sätt som är obetalbart.

"...han utnyttjar andras rykte och goda renommé. Jag vet inte riktigt hur han tänkte, för han borde veta bättre. Men han är ju van att hamna i blåsväder" och bättre kunde det väl knappast sägas. När juristerna från Amerikat sedan får tag i Jan-Emanuel så går det till slut upp för honom att han knappast är ett affischnamn som Harley-Davidson vill ha att göra med. Harley-Davidson vill inte ha med sossarna i Norrtälje att göra. Bloggaren Krassman som också åker båge och huserar i en förort till Norrtälje måste ju känna sig sviken av en partikamrat som gör att den legendariska motorcykeltillverkaren numera spottar på sossarna i Roslagens stora stad...

Länk: AB

2 kommentarer:

Krassman sa...

@Antonsson
Jag åker faktiskt Harley-Davidson och inte båge. Det finns nämligen bara två typer av hojåkare. De som har en HD, och de som vill ha en....

Unknown sa...

För en gångs skull har Krassman fullständigt rätt.
HD-åkare är dessutom de enda MC-förare man kan reta för att fortsätta åka moped, utan att de blir jättestötta.