2010/09/02

KVÄLLEN DET KUNDE HA VÄNT - MEN NEJ DÅ...


Kapsylöppnaren slet bort den lilla metallbiten som satt i vägen för det flytande estniska guldet i en flaska Saku Kuld och min torra strupe. De feta fingrarna slängde iväg kapsylen och dess öppnare, börjar leta efter rätt knapp på fjärrkontrollen för att få igång monopol-TV:s utfrågning av min store ledare, Fredrik Reinfeldt.

Det finns lika många versioner av vad som är den optimala kvällen, hur man njuter bäst av livet, som det finns människor. Min version av den optimala kvällen skulle kunna vara just den här kvällen, med några flaskor kall estnisk pilsner, lite tilltugg och Reinfeldt i sin fulla frihet på en flimmrande TV-skärm på en TV som är nästan lika tjock som jag. Det skulle kunna vara den optimala kvällen, och Reinfeldt är bra på att hantera TV-mediet - men lik förbannat sitter jag och skakar i soffan så att ölen stänker. Jag är nervös men jag borde ju inte behöva vara det, jag är nervös för att det finns en känsla av oro som gnager...

Fredrik Reinfeldt är som bäst när han är lugn, glad, harmonisk och det vackra ögonen ser sådär snälla ut som bara Reinfeldts ögon kan se ut. Men även Reinfeldt kan ju ha sina dåliga dagar, då han blir dryg och pompös, när humöret är lågt och då min ledstjärna blir en yngre och snyggare kopia av den man som han sparkade ut från Rosenbad för fyra år sedan. Det är just det som jag är nervös för, att den här kvällen är en dålig kväll. När halva programmet har passerat är jag lite lugnare, men oron för att Knutsson och Hedenmo skall få en harmonisk man att tappa fattningen med en plump och insinuant fråga. Ännu så länge gör han bra ifrån sig, ännu så länge och förhoppningsvis 25 minuter till.

Dessa TV-utfrågningar ger ärligt talat inte speciellt mycket för oss som är insatta i ämnet och vet vad vi tycker om de olika personerna som sitter där och får sina 60 minuter att sprida sina budskap på. Jag kan ju aldrig tycka att Reinfeldt är dålig, det går ju bara inte, men jag kan tycka att han är mindre bra. Jag kan ju aldrig tycka att Mona Sahlin är bra, det går ju bara inte, men jag kan tycka att hon är mindre usel. På samma sätt som jag ser på dessa två ser sossebloggaren Peter Högberg från sin snickarbod i Lönneberga-trakten - fast precis tvärtom. Han såg en vändpunkt när jag såg en man som återigen var bättre än huvudmotståndaren utan att för den skull överprestera. Äpplen och päron smakar ju olika - alltid...

Skall jag vara helt ärlig så var Reinfeldt denna kväll bra, varken mer eller mindre medan Mona hade en vanlig kväll i TV när hon satt i samma stol - hon var precis lika usel som jag föreställt mig att hon skulle vara. I Aktuellt igår var hon däremot lite mindre dålig faktiskt utan att för den skull komma i närheten av en mindre bra Reinfeldt. Hur de neutrala tittarna, de vilsna som letar efter sin väg, ser på denna orgie i politik är jag inte rätt person att uttala mig om, för jag är så långt ifrån neutral som man kan vara.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Puss från flinten

Tokmoderaten sa...

Puss PÅ flinten!

Unknown sa...

Länkat dig min vän :)