2010/09/13

NYA VÄGAR, NYA BUDSKAP, NYA VÄNSTERN?


Nu förväntar sig säkert vän av ordning att jag skall kasta mig över Vänsterpartiet för att ta hedern av ett parti som låter såväl manliga som kvinnliga strippor under partiets familjefest i Järna, Södertälje. Men är det inte sådant här som gör politiken så spännande, underbar och oförutsägbar? Varför skall allt vara så stelt och uppstyrt bara för att det handlar om valrörelse och kampen om vem som skall styra landet de kommande fyra åren?

Jag älskar när ett parti tappar hämningarna så totalt som Vänsterpartiet i Södertälje gjorde den där dagen då man hade sin familjefest. Det måste ha varit ett ögonblick där man skulle ha varit med och upplevt hur progressiv politik föds fram under former som den inskränkte anser är kontroversiella. En strippa vid namn Miss Cookie kör sitt race där kläderna ryker framför vänsterpartistiska barnfamiljer, där vårtorna som är som stöpta för att mjölkas av en Ohlysk bröstpump endast täcks av små klistermärken med Vänsterpartiets nejlika. Oavsett om evenemanget bär det hemska namnet "Rocka Röven av Högern" så är det en syn för gudarna och för oss som tycker att politiken behöver vitaliseras...

När man sedan inte trodde att det kunde bli bättre så dök enligt uppgifter i mediabruset en naken man upp på samma scen för att därifrån kasta knivar och spotta äpplen över de små pionjärerna som satt längst fram och fascinerades över hur man kan ta sig an en familjefest på ett sätt som kanske borde ha varit barnförbjudet.

Att detta händer i Järna förvånar mig föga, en plats som jag passerat med pendeln från och till Gnesta. Järna är ett samhälle där det finns oproportionerligt många - hur skall man uttrycka sig korrekt? - original... Antroposofernas ande vilar över Överjärna och Ytterjärna, och när ABF, Vänsterpartiet och Gula Villan arrangerar ett partaj så måste det ju bara bli speciellt och utflippat. Det enda som jag skulle kunna fördöma är om det visar sig att den här showen finansierats med skattepengar, som ett kulturbidrag till den där Gula Villan eller ett för tilltaget föreningsstöd till ABF från Anders Lagos administration.

Strippor av båda könen, en man som spottar äpplen och kastar knivar på publiken - och folk undrar varför vi i Moderaterna brukar vara skeptiska till den tokvänster som kallar sig kulturarbetare. Eftersom det denna gång var nakenhet och galenskaper så köpte Vänstern mitt gillande som den frustrerade man jag är...

Länkar: AB, DN,

1 kommentar:

Löttingebloggen sa...

Tack för dina spontana kommentarer. Lite livsglädje kan aldrig vara fel -även om det är ett (v)-arrangemang. När skapar de nya moderaterna nåt liknande? Det är väl lite där framtiden ligger känner jag -lite mer livsstilsliberalism i stället för en unken folkhemspräktighet som blandats med ett stänk kristen höger.