2010/11/20

BEAUTIFUL BLOGGER AWARD - MITT BIDRAG


Jag är normalt sett inte ett dugg skeptisk till bloggvärldens motsvarighet till ett oblygt besök på en Swingers-klubb, de frekventa "kedjebreven" på bloggosfären som går ut på att hylla varandra, ohämmat och kärleksfullt men så fruktansvärt utstuderat.

Så när jag nu har blivit hyllad av en man som avser att hylla lite längre ner så faller jag naturligtvis dit igen. Jag tackar Johan Hedin för att han förstått min storhet och för att jag kunde klippa ut hans text, klistra in den på min egen blogg och göra några smärre förändringar för att inte framstå som helt skruppellös. Jag tackar herr Hedin så hemskt mycket för hans härmed oomtvistade goda smak när det kommer till politiska bloggar och levererar härmed min egen variant på kedjebrevet.

För att kedjebrevet skall flyta runt ett tag till så finns ett antal regler. Detta gäller:

1) Kopiera in awardbilden i bloggen för att visa att du har fått den (käck)
2) Tacka och länka till den som nominerade dig (tjeck)
3) Nominera sju andra bloggare och länka till dem
4) Berätta sju intressanta saker om dig själv

Att hitta sju bloggare som förgyller tillvaron är inte det svåra, det svåra är att hålla sig till sju och inte fler. Men jag gör ett försök, plockat brett ur den politiska bloggosfärens höger-vänster skala och med mina dagsfärska värderingar som mall...

Johan Westerholm är en ständig källa till knivskarpa analyser och han angriper samhällsproblemen med en god portion socialliberalism. Westerholm och jag må befinna oss på varsin sida om frontlinjen men vi delar en gemensam bakgrund i Kronans kläder som gör att vi är mer ense än vad vi borde eller önskar att vara.

Johan Hedin, mannen med goda smaken att nominera lilla mig som en av sina sju favoritbloggare är självskriven på listan - och då inte enbart för att han har en genuint god smak när det kommer till bloggar. Johan Hedin är den i särklass mest läsvärda centerbloggaren som använder pricksäkra kommentarer och sitt tangentbord för att väcka liv i sitt parti..

Försvarsbloggen Wisemans Wisdoms är utan tvekan en av de bloggar som gör mina dagar lite lättare att leva, och detta trots att budskapen om vårt svenska försvar ofta är nattsvarta. Men när en person med rätt kompetens och insikter lyfter fram mörkret så finns det ändå ett hopp om att någon modig och kontroversiell försvarspolitiker någon gång får för sig att sträcka sig efter strömbrytaren.

En av de skönaste personerna som jag haft förmånen att stöta på IRL är kristdemokraternas bloggare nummer 1, Peter Soilander. Att Peter är topprankad av KD:s bloggare är inte svårt att förstå, något annat vore nämligen helt befängt. Peter är klockren och öppen, allmänt härlig och förhoppningen är att hans nya jobb som politisk hantverkare i Persson-land inte skall få honom att bli lika avtrubbad som många andra har blivit när hobbyn har blivit ett avlönat arbete...

Thomas Böhlmark är framtiden för moderat bloggande. Medan jag har alltfler frekventa svackor i inspirationen och medan Kent Persson försöker "rodda" styret i Sveriges sjätte största stad så har Thomas Böhlmark en stadig vind i ryggen. Ingen annan moderat bloggare har utvecklats lika mycket på så kort tid som Böhlmark. Får jag välja en tronföljare för en tron jag aldrig har suttit på så är det just Böhlmark, trots att han utvecklats till en snål-länkare av rang...

Ibland måste man få skratta även åt politik, och just nu skrattar jag som mest åt den fiktive bloggaren med rötterna i Rörelsen - Sven Erland Västros. Vill man följa arbetet på Sveavägen 68 som det förmodligen ter sig i en satrikers ögon så skall man titta till Sven-Erlands blogg. Sveriges mest progressiva bloggare alla kategorier!

Ibland måste man få gråta även åt politik och var gör man det bättre än oss grabbarna på Alliansfritt Sverige. Maken till cyklopseende finns inte någonannastans i hela bloggosfären, men med tanke på att de trots allt skriver sin skit med glimten i ögat och bajs på fingertopparna så platsar herrar Fridén och Utbult in på den sjunde platsen av sju.

Jag skulle utan problem ha kunnat fylla listan med tjugo bloggar som ligger på plus hos mig men nu fick jag ju bara sju möjligheter. Ni som inte nämnts, men som ändå vet med er att jag gillar er - Högberg, Persson, Jensen m.fl. - finns där i bakhuvudet.

Jag är inte säker på om det finns så många som sju intressanta saker om mig själv, men jag gör väl ett försök:

1) Var den enda i min klass i ettan som vägrade blockflöjt...
2) Sågade sönder en sprillans ny hyvelbänk på Dansutskolan i Gnesta under den första historiska träslöjdslektionen någonsin i den skolans lokaler.
3) Har hittat 3 dolda mikrofoner på ett hotellrum i dåvarande Leningrad. Hotellet hette och heter fortfarande Pribaltiskaya. Detta var under sovjet-tiden men frågan är om inte Putin låtit mikrofonerna sitta kvar...?
4) Är mycket intresserad av mat och dryck, om mat är synonymt med hamburgare och pizza och drycken är iskall öl från mitt andra hemland.
5) Har kört bil från Gavlerinken i Gävle till Stockholm i ett våldsamt snöoväder helt utan körkort och utan inblandning från polisen. Det var så länge sedan så det brottet är preskriberat...
6) Skäms intensivt över att ha stått och klappat händerna till Howard Jones i Eriksdalshallen. All synthpop var inte bra så här ur ett historiskt retroperspektiv.
7) Hade en gång i tiden en gedigen samling av Playboy-tidningar, som jag köpte enbart för de intressanta intervjuerna och informativa artiklarna. När jag träffade mina barns moder så sålde jag allt, alldeles för billigt till ett antikvariat på Sankt Paulsgatan...

3 kommentarer:

Mary X Jensen sa...

Manschauvinist!

(stavas det så)

Anonym sa...

Men f*ck me, tokis. Visst skickar jag gärna vidare kedjebrevet - men det här kravet att berätta sju intressanta saker om sig själv...det känns lite magstarkt. Just nu känns det som om de sju mest markanta inslagen i min tillvaro är:

november
november
november
november
november
november
november

Fredrik i Sollentuna sa...

ja, Mary, det är rätt stavat :-)

/Fredrik i Sollentuna