2010/11/03

LAAKSO - KLIPP ALLA BAND TILL HEJARKLACKEN


"My hands are tied
my body bruised, she's got me with
nothing to win and
nothing left to lose...

And you give yourself away.
And you give yourself away.
And you give,
and you give,
and you give yourself away

With or without you.
With or without you.
I can't live
with or without you!"

Sedan den dagen då Erik Laakso gjorde slut med Netroots på ett ärligt men härligt hårt sätt så har den bloggande storheten från Smålands skogar haft en speciell plats i mitt vänstra förmak. Erik Laakso satte ord på de känslor som vi på andra sidan blockgränsen hade inför våra fiender i NetRoots. De var verkligen Monas hejarklack, de var ett gäng partimegafoner utan något annat intresse än att skriva fram Mona till makten - och när sedan sossen Erik Laakso berättade det så blev det ju mer sant än när jag bredde på...

Erik Laakso blev väldigt trovärdig, en politisk fri-bajsare i "Rörelsen" som med sin personliga integritet som motiv hade lämnat de hemska nätrötterna för att kunna vara så genuin som friheten av att stå utanför innebar. Nätrötterna blev sura, jättesura och Eriks bloggande fick en pånyttfödelse. Erik var något så fantastisk som en frihetlig sosse.

I min roll som ständigt grävande bloggare så håller jag dagligen koll på vad Nätrötterna bestämt sig för att gapa om kollektivt just den här dagen. Att samtidigt kolla in vilka nya bloggar som hamnat i NetRoots spindelnät är också intressant, och häromdagen blev jag illa berörd och äcklad av att se det jag såg. Fribajsaren Erik Laakso hade anmält sitt kärleksbarn till blogg "Eftervalsdebatt" till NetRoots - och jag såg min hjälte falla hårt till marken...

Varför Erik? Varför måste du återigen ge dig i lag med de där som talar i tungor när Mona orerar? Varför kunde du inte låta bli att låta NetRoots få inflytande över dig igen? Blev suget efter att ingå i ett kollektiv som aldrig någonsin har förstått din storhet så stort att du bara måste låta dig sugas in? Är det deras högst tillfälliga framgångar med exponering på olika debattsidor som gör det för lätt att falla dit igen, Erik.

Det är så många varför Erik Laakso, men jag kan inte se en enda vettig anledning till varför du skall lägga dig att sova skavfötter med Claes Krantz, Peter Johansson eller Peter Andersson igen. Vad är viljan av att tänka fritt, Erik? Jag känner mig sviken när allt jag vill är att se dig gå egna vägar...

Men innerst inne kan jag faktiskt förstå varför, för de har i sitt kollektiv en kraft som jag skulle vilja vara med och dela på - men trots att jag anser mig vara progressiv så det sjunger om det så är jag ju inte sosse. Du Erik, har ju den fördelen av att vara sosse och därmed kunna passera Överste Nätrots nålsöga trots att han och hans beväringar ser dig som en oönskad kamel.

Ett råd i all välmening, från mig till dig - Erik Laakso, fortsätt stå utanför, var dig själv och plocka bort Eftervalsdebatt från Netroots domäner innan du blir besatt av de onda krafterna igen. Visa dig stark när du synes vara svag, bryt upp och visa att det är lättare att leva utan nätrötterna. Låt inte dina händer bindas igen, låt din kropp slippa fler blåmärken i en situation där du inte har något att vinna på att förknippas med Netroots igen och ingen mer trovärdighet att förlora...

2 kommentarer:

Erik Laakso sa...

Tack för dina underbara rader tokis.

Vad gäller Eftervalsdebatt.se så är jag redaktör för ett kollektivt samarbetslag och eftersom vi inte ville låta nätrötternas externa valanalysgrupp stå som ensamma sanningssägare så valde vi att låta eftervalsdebatt ingå i netroots. På så sätt får vi en möjlighet att hålla koll på vad som går ut från partiet.

Men eftersom vi inte för någon slags daglig bloggkamp utan endast publicerar inskickade debattartiklar så finns det ingen risk för att bli bunden. ;)

Dessutom är det ett experiment på låg nivå. Nu är eftervalsdebatt en del av netroots, kommer det innebära att en enda nätrot också kommer länka till inlägg från oss? Hittills har det inte varit så frekvent om man säger så.

Sven-Erland Västros sa...

Tokis, nu är du orättvis mot Laakso: Han är en skön kille med humor på det där kulturmagasinet Montesquieu - som naturligtvis skickat in sitt bidrag till Netroots på rent skämt!

Jag har själv gjort samma sak. Den dagliga bloggkampen går vidare!