2010/11/16

RÖTTER SOM BYTER NÄT MOT PAPPER


Jag vet inte hur de bär sig åt, men något måste de göra rätt - mina politiska antagonister i Nätrötterna. För vilken gång i ordningen vet jag inte - eftersom jag inte mäktar med att räkna till tre - lyckas några av de namnkunnigaste bloggarna i nätverket NetRoots få gammelmedia att publicera en av deras debattartiklar, i en papperstidning på nätet.

Aftonbladet och Expressen har tidigare haft det sällsynt dåliga omdömet att publicera sådant som bara borde finnas på de röda bloggarnas hemsidar på sina respektive debattsidor, och den här kvällen slår en röd kvartett in dörren till den blåaste av de blåa bland tidningar. På SvD:s Brännpunkt kommer Westerholm, Högberg med hår, fru Einerstam och Sandro Wennberg till tals, med en kravspecifikation på vad man förväntar sig under omdaningen av ett halvdött parti...

Det kanske är lite väl magstarkt att börja umla om en revolution för det individuella tänkande gentemot den tidigare kollektiva masspsykosen som haft Rörelsens tänkare i ett hjärngrepp. Hur skall man annars tolka signalen som sänds ut med följande mening? "...finns det goda grunder att avkräva programförklaringar från var och en som idag sitter i partistyrelsen, individuella programförklaringar som ska omfatta just deras visioner och politiska lösningar och hur de vill att dessa skall uppnås. Detta skapar ett underlag för valberedningen och extrakongressen att ta ställning till om dagens enskilde ledamot har förmåga och idéer nog att leda partiet vidare."

Det känns så rätt det kan bli i ett parti som faktiskt kämpar för sin existens som en politisk kraft lite utöver det vanliga. Det blir en blåslampa i stolgången på en politisk adel som har tagit över ett parti som i sitt ursprung var en folkrörelse. Det blir en kravspecifikation på de som säger sig vilja var med men som hittills inte kunnat berätta hur. En kväll som denna bugar jag för de fyra skribenternas förmåga att sätta press på en partiorganisation där man numera inte alls vill veta av någon press eller stress inför extrakongressen. Målet för sossarnas bunkergäng är att dämpa åsiktsskillnaderna och börjar måla upp en falsk bild av samsyn för allmänheten - inget annat. Målet är att konservera makten hos de som drivit ett parti i fördärvet tillsammans med en historiskt usel partiledare som ändå hade vett att avgå till slut...

Själv undrar jag när någon av de fyra drakarna som är Dagens Nyheter, Svenskan, Expressen eller Aftonbladet hör av sig till mig för att få en debattartikel om Ibrahim Baylans besök på Chat Noir eller Urban Ahlins syn på den feminina delen av mänskligheten. Tystnaden är total, jag känner mig nästan lika mobbad som Mona Sahlin av media. För medan Nätrötterna knäpper med fingrarna och får debattredaktionerna att dansa efter deras pipa så sitter jag här, och gör det jag ändå lyckats bäst med här i livet...

Länkar: SvD

1 kommentar:

Purple sa...

Problemet med "nutroots" (som är ett bättre namn), är att folket torde tröttna på dem.

Å andra sidan har folket sedan länge tröttnat på "feminister" och miljömuppar, så så länge "journalisterna" håller med kan de säkert fortsätta. Med en hård forcering kan det hålla till i mars eller varför inte flera år till. S kan få en helt världsfrånvänd styrelse. Sverige vinner borgerlig regering till 2018 minst, fast förlorar en trovärdig opposition.