2010/11/26

SOMLIGA STRAFFAR GUD GENAST...?


Knappt två månader efter valnatten och så kom den dagen då det blev klart att alla fyra allianspartier kommer ha sprillans nya partisekreterare under den här mandatperioden. Sist ut, och som den enda som fick sparken var KD:s Lennart Sjögren. Säkert lika oundvikligt som att sosseriet sparkar Ibrahim Baylan när de om någon vecka har sitt förtroenderåd, och om ni frågar mig en nödvändighet för att vända KD:s Golgata-vandring till en promenad i solskenet...

Krisen i sosseriet har tagit all media, men nu märks det även i mediabruset att KD inte heller är nöjda med sin tillvaro - med all rätt. Göran Hägglund och gänget borde med rätt profilering och lite jävlar anamma, om man nu får använda sådana uttryck när man skriver om KD, kunna fylla ut tomrummet på högerflanken som vi Moderater har lämnat därhän. Men man har istället förvandlat sig till Alfons (läs: Fredrik Reinfeldts...) osynliga kompis Mållgan, till ett parti som inte syns och inte hörs så mycket som det skulle behövas.

Tro mig när jag säger att jag önskar KD på riksplanet allt gott i världen, medan jag får en dålig smak i munnen när jag ser på hur våra lokala kristdemokrater i Sundbyberg väljer att gå och lägga sig med fienden. Det fanns en valrörelse då folk jag mötte i valstugan fräste åt mig och berättade att de aldrig skulle kunna tänka sig att rösat på moderaterna. Mitt svar till dessa vilsna själar var att "...det finns tre nästan lika bra partier till som du kan välja i så fall!", en mening formulerad med empati och omtanke om våra mindre vänner. Det var då, det var två månader sedan och idag ångrar jag djupt att jag kanske fick någon att rösta på KD, eller Centern, i vårt kommunala val.

De i Sundbyberg som gick och röstade på KD för att de eventuellt ville ha vårdnadsbidrag, ett byggstopp avseende all byggnation i vår stad, en minskad politisk organisation, ett stoppat utomhusbad, daghem befriade från "Gumman i lådan"-sjungande och ett styre utan de besatta sossarna. De som röstade på KD i Sundbyberg kan känna sig sodomerade, grundlurade och förlöjligade. Man får inget vårdnadsbidrag, man får inget byggstopp, man får en utökad kommunal byråkrati som kostar över tre miljoner per år, man får en bassäng med fågelträck på Golfängarna och dagis där det sjungs "Gumman i lådan"...

Man säger sig vara stolta över att ha stoppat ett kraftvärmeverk i Kymlinge, men tittar man på vad den tidigare majoriteten hade för nya avsikter med detta projekt så ser man ingenting om någonting om ett kraftvärmeverk i den rödgröna plattformen som togs fram direkt efter valet. Antingen försöker KD och Centern lura sina väljare att tro att de små partierna gjort skillnad, eller så har de små, naiva partierna blivit blåsta för för första men inte sista gången av sina nya herrar...

Med tanke på hur KD i Sundbyberg säljer sin själ för ett kommunalråd och ingenting mer så kan man förledas att tro att Gud straffar partiet som borde stå Honom närmast genast. Kan det vara så att syndarna i Sundbyberg drar olycka över ett helt parti? Oavsett vad, outgrundliga äro Herrens vägar...

Länkar: SvD1, SvD2, DN1, DN2, Expr1, Expr2, Expr3, AB1, AB2

6 kommentarer:

Mattias Lönnqvist sa...

Men inte ett ord om hur pålitliga, snälla och duktiga Folkpartiet är?

Tokmoderaten sa...

Det kommer Mattias, även om jag vet att ni gärna hade varit med i det där gänget... ;-)

Men att ni hade en ryggrad att stå upp och säga ifrån när allt pekade åt fel håll, det hedrar er. Ni kommer nog belönas för detta kloka beslut om fyra år av de som inte vill att en röst på ett borgerligt parti Sundbyberg innebär att Jonas Nygren fortsätter som KSO...

Anonym sa...

Sveriges Radio meddelade redan torsdagen den 7e oktober att Lennart Sjögren avgår. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=4080349

Visionären sa...

Men snälla du.

I stället för att grotta ner dig i KD:s inre liv - precis som den samlade vänsterpressen i detta land vill att du ska göra - kanske du borde fråga dig varför inte följande inslag fått ngn som helst uppföljning i svenska media:

http://edition.cnn.com/2010/WORLD/europe/11/25/ireland.sweden.loan/index.html?hpt=Sbin

Jag kan på stående fot utlova, att om det hade varit ngn sosse som utmärkt sig på detta sätt i CNN eller varit på Englands-besök, så hade tidningsrubrikerna varit fyllda av reportage om dessa för Sverige ganska smickrande evenemang.

Men icke så när det handlar om en moderat statsminister.

Och du köper tydligen rakt av vänsterpressens agenda?

Skärp dig!

V

Tokmoderaten sa...

Visionären. Tack för din omtanke om bloggen! Men eftersom jag var så besviken på våra lokala Kådisar så tyckte jag det passade alldeles utmärkt att här och nu skaffa mig lite blocköverskridande trovärdighet.

Tokmoderaten sa...

Mina feta fingrar suddade ut en kommentar från Lew som lyder:

"Frågan är väl hur i helvete det är tänkt att kådisar och bönder ska klara 4% när de konstant blir överkörda av Alfons och liraren med hästsvansen. KDs bensinmomskatastrof från förra året var ju bland det värsta jag sett, snacka om att bli kastrerad som politiker direkt i Aktuellt.

Det här är väl något av ett ordentligt problem för alliansen, de där "tre andra partierna" och deras överlevnad under total moderat dominans. Kommer folkisarna någonsin få igenom några av sina förslag gällande försvarsmakten? Kommer kådisarna få sin talibanstat där bögar får spö och bensinen är 25 öre billigare?"