2010/11/29

EN STOR SKÅDESPELARE GÅR UR TIDEN


Den här morgonen blev en sorgens morgon, sorgebandet har applicerats utanpå morgonrocken och jag har haft en alldeles egen tyst minut framför datorn. Medan jag sorgset nynnar på "Blott en dag" tvingas jag att konstatera en av mina favorit-skådespelare har vandrat vidare in i de sälla jaktmarkerna med sin nakna pistol nedstoppat i hölstret. Vila i frid, Leslie Nielsen.

Visst har Leslie varit med i filmer som inte riktigt höll klassen, och visst är de filmer han varit med inte varit de allra djupaste och mest kritikerrosade - men som jag har skrattat åt hans insatser i filmer som Nakna Pistolen 1, Nakna Pistolen 2½, Nakna Pistolen 33 och en tredjedel samt Spy Hard. Leslie Nielsen gjorde även fina insatser i Scary Movie-filmerna 3 och 4 samt några andra dussinrullar som också mest gick ut på att driva med andras konstskapande.

Leslie Nielsen var klockren i denna genre, Leslie Nielsen var som klippt och skuren för att med en oanad förmåga leverera dräpor som jag skrattade hysteriskt åt. Så när nyheten om Leslie Nielsens bortgång denna morgon når mina ögon och öron så vill jag med två filmklipp hylla en av de största skådespelarna i mina ögon. Se och njut av ett skådespel i högsta klass, och tack för allt Leslie!




Länkar: Expr, AB, SvD, DN

1 kommentar:

chefsingenjören sa...

Flaggan på halv stång. Leslie Nielsen, vi kommer att sakna dig.

Jag hade hoppats på en reunion av Leslie och O.J, men nu får the "Second, but last final insult" vänta för evigt...