2008/02/01

ATT SÄGA EN SAK OCH GÖRA EN ANNAN...


Hushållsnära tjänster...


Känn på ordet, tänk på vilken avsmak Göran Persson måste ha känt när han varit tvungen ta dessa två ord i sin ödmjuka mun.
Detta satans påfund som skulle innebära att varje arbetsför kvinna utrustades med en sopborste, en diskborste och en fotboja för att därefter transporteras till adeln på Östermalm, i Saltsjöbaden eller Djursholm. Att subventionera de "rikas" behov av hjälp i hushållet med våra skattepengar, ett omvänt Socialbidrag...


Så lät det då, men nu är Göran och Anitra tydligen adel dom med. Det man betackade sig för då, duger alldeles utmärkt i dag ! I dagens DN , Aftonbladet och Expressen finns avslöjandet att paret Persson/Steen utnyttjat "pigor" för nästan 52.000 kronor. Nu önskar man göra avdrag tillsammans på 26.000 kronor. Min skatt har alltså varit med om att subventionera en drägligare tillvaro för den förre statsministern och hans fru... Vad bra att även Göran och Anitra uppskattar denna reform som faktiskt pressar arbetslösheten, som underlättar även vanligt folks tillvaro och faktiskt jämnar ut klasskillnaderna en aning.
Jag använder inte hushållsnära tjänster, ännu, ty min inkomst är inte riktigt där än. Det som blir över när jag betalat mina skatter och räkningar sparar jag till resor och nöjen. Man får ju prioritera i livet, men jag uppskattar valfriheten och möjligheten för folk att underlätta i vardagsstressen. De som börjat använda sig av detta avdrag är faktiskt barnfamiljerna ( även det redovisat i dagens AB ), och det är dom som behöver denna hjälp mest... inte skogs- och kobonden på Övre Torp. Sådan är socialdemokratin av idag - man säger en sak men gör den motsatta...

3 kommentarer:

Mattias Lönnqvist sa...

Fast nu faller du i fällan att använda socialdemokratiskt nysvenska termer.

Avdraget för hushållsnära tjänster är inget bidrag och ingen överföring via skattsedeln. Däremot är det en sänkt skatt som ska verka stimulerande och därigenom -- i förlängningen -- ge större skatteintäkter i just den sektorn.

Det finns kort sagt inga förlorare på hushållsnära tjänster, förutom högfärdiga personer på vänsterkanten som ser det som fult att städa hos andra.

Tokmoderaten sa...

Oj, förlåt då... Skyller på min relativa färskhet i politiken. Det är tur du finns där och lär upp mig Mattias !

Mattias Lönnqvist sa...

Det var inte menat som en tillsägelse. Jag tycker bara att det är så tröttsamt att allting ska definieras utifrån en socialdemokratisk synvinkel.

Det är ungefär som när man påstår att skattesänkningar skulle handla om att ta från de fattiga och ge till de rika (när sanningen är att man tar mindre från alla; fattiga som rika) eller när man kallar jobbskattesänkningen för pensionärsskatt.

Som borgerliga politiker bör vi använda ett språkbruk som lyfter det positiva med vår politik, inte falla i fällan att använda socialdemokratiskt språkbruk; det här landet är tillräckligt sossifierat ändå.