När den amerikanska presidenten George W Bush attackerades med en sko under en presskonferens i Bagdad så sattes en lavin i rörelse, alla vill ha ett par likadana skor som de som svingades genom luften av en arg irakisk journalist. Skofabrikatören går nu ett par ljusa månader tillmötes när han skall försöka möta efterfrågan med tillgång.
Frågan är om inte PR-folket på Volvo eller SAAB skulle kunna övertala någon att försöka köra över den avgående presidenten med antingen en Volvo eller en SAAB, eller om inte BAE och SAAB Gripen skulle kunna få en våldsverkare att med ett stulet JAS-plan försöka skjuta ner Airforce One? Mildare varianter kan vara att kasta möbler från IKEA, medikamenter från Astra eller av ren kärlek en burgare från MAX... Försäljningen skulle nå oanade nivåer!
Att ge sig på Bush med produkter kan möjligtvis vara ett sätt att vända världskonjunkturen, och då krävs det att våra svenska producenter ligger långt fram i racet.
"Diggi-loo, diggi-ley, Allah tittar på mig på när jag går i mina Gyllene skor" samt "Vingar på skorna - är allt vad du behöver. Åh, jag kan bli vad jag önskar, I min förtrollade värld " skulle måhända också kunna bli en pricksäker verklighetsbeskrivning om livet som skoförsäljare i det nya Irak som nu växer fram.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar