2010/05/24

ATT FÅ SIG EN SKOPA AV SKOP



"Jaha?" är den första reaktionen när man på morgonkvisten halkar in på SvD för att återigen hitta en opinionsundersökning - denna gång från SKOP. Som vanligt när jag grottar ner mig i en morgondepression och känner panikångesten komma krypande längs med golvet över ytterligare en mätning som visar "fel" så lär det dyka upp förstå-sig-påare som vet bättre. Ja, jag vet att det är på valdagen allt avgörs och ja, jag vet att allt är öppen historia trots att det diffar lite mer än 5% mellan de två blocken. Men jag mår dåligt ändå, eftersom jag fortfarande ser uppförsbacken framför mig när jag tittar fram mot valrörelsen...

Som vanligt ökar vi Moderater, och det är väl mer sannolikt än osannolikt att just vi och det tidigare helt dominerande riksdagspartiet sossarna kommer vara hyfsat jämnstora när vi räknar röster på kvällen den 19 september. Orsaken till att Alliansen sackar efter trots en pytteliten uppgång är som vanligt att våra "småsyskon" har anorexia medan sossarnas gröna "oäktingar" har någon form av bulimi där själva spyendet inte har kommit igång ännu. För oss i Alliansen kan man bara hoppas att ett hetsätande Miljöparti snart börjar må illa för att kräkas ur sig allt det där man sugit i sig.

Frågan är hur lätt det är för våra alliansvänner att börja lyfta när även vi Moderater har parkerat i den politiska mittens rike? Borgerlig kannibalism talas det om ibland, och jag är benägen att hålla med. Det kan inte vara lätt att slåss med "oss" om de väljare som finns, speciellt inte för FP och Centern som aspirerar på samma positioner som oss i lagbygget. KD däremot borde med en tydligare värdekonservativ framtoning kunna tilltala alla de som känner att de nya moderaterna blivit lite för nya. Jag ser en potential i att Centern faktiskt kastar sig över det som Miljöpartiet kräks upp när bakslaget kommer. Jag ser en potential i att Folkpartiet faktiskt kan binda till sig de sossar som kanske inte jublar hysteriskt över att bidra till att Ohly blir minister men som ändå inte vill ta steget till arvsfienden Moderaterna. Det borde kunna bli så, men fan vet om mina trötta grubblerier har substans eller om det är önskedrömmar?

Positivt trots allt är det att Sverigedemokraternas kräftgång fortsätter. Kan man inte få allt, så kan man iallafall få något. Återigen syns trenden tydligt, att det blir svårare och svårare för extremisterna att nå ut. Kan man våga hoppas på att just SD formtoppade alldeles för tidigt? Jag hoppas på det, och jag hoppas på att de där 5.1 procenten nästa gång kan vara lite mindre, lite mer hanterbart. Snälla...?

Länkar: SvD, SvD, SvD, DN, Expr, AB, SydS
Bloggar: Peter A

5 kommentarer:

Unknown sa...

Det är ju nästa så att man kan hoppas att KD, C och FP alla trillar ut ur riksdagen, men mera realistiskt är ju att FP kanske hankar sig kvar.

Mikey sa...

du ser överhuvudtaget ingen trend på ett extremt opinionsundersökningsresultat. Det är nu några månader sen SD fick över 7%, såg du trender då också.

Opinionsundersökningar är helt avgörande av hur de är utformade, det gör enskilda undersökningar opålitliga, i Det här fallet frågade man inte vilket parti man skulle rösta på utan vilket av partierna man tyckte bäst om. Jag känner ingen som röstar på SD som tkr bäst om dom.. inte heller jag själv. SD är ett proteströstsparti. Vi är S röstare, vi är M röstare mm som vill tvinga nuvarande riksdagspartier att faktiskt debattera och ta ansvar för att lösa problemet med den hisnande och allt mer eskalerande massinvandringen.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=131407 här kan du se genomsnitten för olika partier i opinionsundersökningarna, det är en bättre indikator för hur trenden går. Inte enskilda extrema opinionsundersökningar med felfaktorer journalister och tyckare som du själv sällan bryr sig om att tänka på när resultaten för dem framstår som positiva.

Birgitta sa...

ja det är ju sorgligt för er att ni faktiskt håller på att gå samma öde till mötes som sossarna förra valet
Fast ni kämpar ju tappert med er konstfärdiga beskrivning av läget i Sverige (Jag förstår att du ficken länkning på förra sidan från dina kamrater....)
Ni försöker att måla ett Sverige där alla nu lever i lycka i sina röda stugor med flaggstång och solsken
Ni har lyckats med att få sjuka och arbetslösa att framstå som en enda enhetlig grupp som ska rehabiliteras in i samhället Tyvärr har ni glömt något viktigt nämligen att Sjuka människor blir sjukare av att inte veta när försäkringskassan ska ge dem ett beslut(de hävdar 30 dagar, men sedan ska dom skicka dem till en "chef" och denne får man ej kontakta utan nöja sig med kundtjänst)
Det allvarliga i detta är att om en människa är under utredning hos en annan myndighet, kan denne inte få hjälp av någon annan
Soc hänvisar till att den drabbade får ta lån under tiden
Arbetslösa blir sjuka pga att deras liv förtörs
Alltid till arbetsmarknadens förfogande, trots att alla arbetsgivare skakar på huvuet eller ens inte orkar med alla som springer runt med små käcka lappar där de ska skriva på att den arbetslöse har varit där och sökt jobb
Jag längtar efter den samhällsidyll ni vill förmedla, men tyvärr är det väl flera än jag som upplever er som en gammal film från 40-talet med Sickan Carlsson och Tor Modeèn

Mikey sa...

läste du det iallafall?

bryr mig inte om du publicerar eller inte men jag vill du ska veta som relativt inflytelserik moderat hur tankarna går här ute i samhället.

Tokmoderaten sa...

Ja, på fråga 1.

Och när det gäller dina tankar om hur tankarna går ute i samhället så känner jag av det som jag struntade i att publicera - jag lever inte i en skyddad verkstad utan i verkligheten. Din verklighet och min verklighet går inte hand i hand - men det har mindre med verkligheten att göra, utan mer på hur vi ser på den. Inflytelserik förresten... Jaha, den var ny. Fotfolk kallar jag mig för.

Puss å Kram!