2010/05/13

MINISTRARS MATVANOR OCH OPPOSITIONENS MOTIONERANDE


En helt galen rubrik på ett annat väldigt spännande inlägg när jag läste "Så kommer ministrarna i form". Det var min första tanke när jag hittade Aftonbladets genomgång om partiledarnas, och inte ministrarnas, arbete med att komma i form till valrörelsen. Just sådana här nyheter, som att Maud Olofsson styrketränar en gång i veckan och låter en bulle slinka ner lite då och då, gör ju politiken lite mer levande. Vem kan vara utan informationen att Peter Eriksson är en klassförrädare som trivs på golfbanan, att den enda som är "snygg" i gänget är den som skiter i allt vad organiserad träning heter - Wetterstrand förstås...

Men är artikeln ett resultat av journalistiskt grävande, av kritiskt granskande och med målet att få fram sanningen? Eller är artikeln bara en löjeväckande redovisning av hur våra partiledare och språkrör vill uppfattas av de som läser Aftonbladets hälsobilaga? Tyvärr så är svaret det senare, det är ett journalistiskt lågvattenmärke där ingen dold paparazzi dokumenterade Mauds timme på gymmet, där ingen Wallraffande journalist förföljde Reinfeldt in på McDonalds och där man ingen haft ambitionen att gräva i den där skrönan om att Ohly skulle vara knäskadad och därför oförmögen att röra på sig...

Sanningen är ofta betydligt jobbigare att se, sanningen gör ont ibland och när det handlar om våra förtroendevaldas sätt att leva sina liv så är sanningen minerad mark. Det är min uppgift att leda er genom minfältet, fram till sanningen om hur de åtta utvalda lever och äter - följ mig och ni skall se ljuset.

I Aftonbladet kan man läsa följande om Fredrik Reinfeldt:
"Kost: Matlådorna från förra valrörelsen är borta, men han försöker ändå tänka rätt kring kost.
Motion: Tränar fyra gånger i veckan. Två gånger på löpband hemma i Sagerska palatset. Två gånger på gym ute på stan."

Vad betyder då detta? "Tänka rätt" är inte alls samma sak som att göra rätt, det vet jag av egen erfarenhet. Jag tänker ofta på ett isbergssalladshuvud medan jag mumsar i mig en Angus på Burger King, jag tänker rätt men äter en bättre rätt. Reinfeldt har flera gånger fotograferats på olika snabbmat-ställen, med sliskiga burgare i händerna. Ibland maskeras ätorgien till ett studiebesök där fruktskålen på pressbilder byts ut mot hundratals lökringar när SÄPO jagat ut fotograferna och journalisterna. Bilden ovan är från Max, kända för sin... frukt?

Men Reinfeldt är ju en snygg man i mina heterosexuella ögon, så det där med löpbandet på Sagerska och gymet på stan kan nog stämma. Vore jag i hans kläder och hans familjesituation finns det dock en "smutsigare" träningsform jag hellre skulle använda mig av i ett mysigt hus som Sagerska...

Vidare då till den gamle officeren Björklund. Aftonbladets avslöjande lyder:
"Kost: Följer GI-metoden men unnar sig ett och annat undantag.
Motion: ”Ständigt dåligt samvete”. Springer och åker skidor ibland."

GI i Björklunds fall är samma GI-variant som Göran Persson anammade, Gröna Gelegrodor och Ister. Det är enbart de där åren i dåtid, i gröna kläder, som räddar Björklund från att utvecklas till ett fettmonster i nutid. "Ett och annat undantag" heter det i texten, och det är ju lätt att se politikern framför sig som fina ord döljer en annan verklighet än den han vill att folket skall se. Att han har dåligt samvete när det gäller träningen är klädsamt och rakryggat till skillnad från andra.

Maud Olofsson, fröken Norrland 1957, är nästa kvinna till rakning. Aftonbladet gräver vidare:
"Kost: Försöker äta sunt. Mycket fisk och grönsaker. En och annan bulle slinker också ner.
Motion: Styrketräning en gång i veckan och promenader, gärna i skogen. Åkte skidor i vintras."

I fallet Björklund hade han "ett och annat undantag" från GI-kosten. Maud låter "en och annan bulle" slinka ner i den fulländade kroppen. En och annan, ett rätt vitt begrepp va...? De som sett näringsministern göra studiebesök på Delicato eller Göteborgs Kex vet ju att "en eller annan" leder till minskad vinst eller ett plågsamt besök på ekonomiavdelningen för produktionschefen. "Försöker äta sunt" - jaha, det gör jag med och jag misslyckas jag med.

Maud åkte skidor i vintras, det gjorde jag med - cirka 300 meter. Hur långt åkte Maud? Frågan är öppen. Maud styrketränar genom att bära stora påsar med kanelbullar och toscasnäckor från Pressbyrån en gång i veckan, och när hon går i skogen är målet en enskild plats där hon kan äta sina bullar i lugn och ro.

Göran Hägglund då, politikens egen spjuver, hur håller han formen? Aftonbladet låter oss veta följande:
"Kost: Äter strikt enligt GI-metoden sedan två år. Pasta, pizza, öl och ljust bröd är bannlyst.
Motion: Målsättningen är att motionera vid 100 tillfällen under året (motion som räknas: löpning minst sex kilometer, rask promenad minst en timme eller ett pass på gymmet)."

Stackars Göran, här är det plågsamt att se hur en politiker inte unnar sig öl, pizza och pasta - tre byggklossar för att bygga en riktig man. Varför straffar han sig själv? Var han Judas i ett tidigare liv? Något är fel när en så härlig och mysig politiker späker sig själv. Göran har ju också en målsättning när det gäller träning som är ambitiös och bra, men en målsättning är ju inte samma sak som verkligheten - det vet ju alla som sett vårt svenska försvar.

Eftersom Göran är partiledare i moralens eget parti så har jag svårt att tänka mig att han far med osanning när Aftonbladets reportrar frågar. Just därför lider jag med Göran, ett liv som ser ut som Görans är inget liv - det är en Golgata-vandring.

Så över till oppositionens fyra högdjur. Först ut är de grönrödas informella ledare, Maria Wetterstrand. Man kan inte låta bli att ana ugglor i mossen när vi får läsa:
"Kost: Försöker äta sunt med mycket grönsaker. Följer delvis GI-metoden genom att undvika snabba kolhydrater.
Motion: Tränar inte regelbundet. Går till tåget och cyklar ibland med barnen. Besöker gym någon enstaka gång."

Men hallå, tränar inte regelbundet? Går till tåget och cyklar ibland med barnen - det gör jag med men inte fan är min kropp lik Maria Wetterstrands? Besöker gym någon enstaka gång, det gör ju jag med men då för att titta på de med snygga kroppar som tränar... Maria Wetterstrand är svensk politiks egen Sarah Palin, en skönhetsdrottning. Hon måste äta väldigt, väldigt sunt. "Försöker" och "delvis" måste vara underdrifter, som hon ser ut...

Hennes språkrörskollega spelar den andra huvudrollen i ett par som är politikens svar på Skönheten och Odjuret. Peter Eriksson, vad skrivs om honom...?
"Kost: Gärna ekologisk och närproducerad husmanskost. Tycker om att laga mat.
Motion: Spelar golf (10,1 i handikapp) och promenerar, minst 45 minuter om dagen. Går ofta till jobbet från möten."

Härligt med någon som inte skriker GI så fort en journalist närmar sig. Husmanskost är för mig fet mat, god mat med gräddiga såser. Starkt att stå upp för sitt matlagningsintresse, även om flera samstämmiga källor talar om "hellre än väl". Att sedan Peter Eriksson kryper ut ur garderoben och erkänner att han spelar "moderat-bandy" borde ju få Lars Ohly att reagera. Klassförräderi eller en ulv i fårakläder - det är frågan...?

Två kvar, och vi sparar den bästa till sist. Ohly, hur lever han och vad äter han - frågorna får sina svar:
"Kost: Ingen särskild diet.
Motion: Försöker träna två–tre gånger i veckan, oftast på gymmet i riksdagen. Cyklar gärna. Just nu ligger träningen nere på grund av en knäskada."

Ingen särskild diet? Nä, kanske inte men Lasse provade faktiskt på Nordkoreansk GI ett tag med förödande resultat på tandhälsan som resultat. När gräs, grus och små stenar är huvudingridienser så kan det vara svårsmält till och med för en svensk kamrat.
Ohlys träning ligger nere just på grund av en knäskada som han fixade till på det privata, vinstdrivande och cyniska Sofiahemmet på Östermalm. Som anställd i vården vet jag att träning under läkningsprocessen är en del av rehabiliteringen, men kanske så var det så att borgarbrackorna på Sofiahemmet knep igen om det bara för att Lars var Lars...?

Slutligen, Mona Sahlin, oppositionens formella ledare och riks-mähä. Mona berättar gärna för Aftonbladet om sitt hälsosamma liv:
"Kost: Ingen särskild diet.
Motion: Tränar cirka två gånger i veckan på gym i Nacka. Favoritpasset består av dansträningen Zumba. Promenerar ofta till jobbet."

Ingen särskild diet där heller, men det är väl välkänt att Monas favoritföda är en schweizisk triangulär cholkladbit som oftast fyller hennes energibehov. Mona gillar att dansa, jaha. Zumba? Spännande värre. Får man stort akterparti av den dansen? Om så är fallet har jag fått svaret på en fråga jag grubblat länge på...


Efter att sett ovanstående YouTube-klipp på just Zumba under utförande så undrar jag ifall det finns någon vänlig själ som har ett klipp på Mona där hon "dansar"? Hör av er, snälla...

Länk: AB

1 kommentar:

ua sa...

Det var ett tag se'n jag skrattade så jag grät men nyss var ett så'nt
tillfälle. Tack!