2010/05/13

MINA VALAFFISCHER...


Klang och jubel, fyrverkerier och hurra-rop - reaktionerna på mina unika valaffischer har varit överväldigande och det är klart att jag blir glad över att andra också blir glada. Med sina i grunden humanistiska budskap så har affischerna satt avtryck i det politiska landskapet, men nu väntar förändringens vindar på att blåsa in över affischfabriken.

Dagens två olika affischer, bilden ovan och den nya till höger, blir de sista som kommer prydas av M-loggan, partiets fina igenkänningsmärke. Framöver blir det Tokmoderatens egen logotyp som tar den platsen. Självklart kommer ryktesspridningen med detta att ta fart, att det är Moderaterna som parti och enskilda torra tjänstemän i organisationen som har "bett" mig att ta bort loggan. Detta är en uppgift som jag varken kan eller vill bekräfta eller dementera, men de som känner mig vet att min integritet när det kommer till konstskapande är närmast okränkbar. Om partiet hade hört av sig till mig och beordrat att jag skulle ta bort loggan, vad hade jag då gjort? Om partiet hade tydliggjort att man inte ville se partiloggan kombineras med min budskap, vad skulle jag då göra? Om om var om, om om inte var om utan något annat ord - vad hade konsekvenserna kunnat bli...?

Kanske hade jag då reagerat med att skriva ett blogginlägg om att affischerna snart kommer att få ett nytt utseende, och mellan raderna förklarat att även en storhet som undertecknad får ge efter för påtryckningar från en mäktig organisation som jag älskar. Kanske hade jag låtit läsarna få ta del av mail och utskrifter av telefonsamtal för att visa vilken betydelse jag tillmäts. Kanske hade jag bara varit tyst och ändrat loggan i förhoppningen att ingen skulle märka något.

Men nu är ju detta en händelseutveckling som kanske inte ens har hänt, som kanske bara är en vanföreställning eller en dröm, en önskan om att bli sedd. Jag kan varken bekräfta eller dementera att något har hänt som föranleder mig att ändra affischerna.

Det kan ju faktiskt vara så att jag inte har hört någonting alls, att jag bara vill skydda mitt parti när jag tar ut svängarna ännu lite mer framöver när det gäller mina budskap. Det kan ju vara så att jag faktiskt ser lite längre än näsan räcker, att alltför uppseendeväckande budskap i kombination med en Moderat logga kan få ödesdigra konskevenser för både mig själv och mitt parti. Det kan ju vara så att jag trots allt har den goda smaken att förstå när det är dags att byta spår, bromsa in...

Ett M blir ett T, en affisch om dagen blir ett mer sporadiskt utflöde där det blir en, två eller tre affischer i veckan istället beroende på dagsform eller nyhetsflöde. Affischerna blir kvar, men med ett annorlunda utseende och en mer oregelbunden publicering. De av läsarna som har konspirationsteorier i bagaget kan ju börja fundera på varför, kan det vara av egen fri vilja detta sker eller är det påtvingat uppifrån? Jag kan som sagt varken bekräfta eller dementera det ena eller det andra.

Ni får helt enkelt tolka det hela utifrån egna erfarenheter och slutsatser. Affischerna lever vidare i en förändrad form med nya budskap ända fram till valdagen. Länge leve yttrandefriheten!

Länk: Expr

3 kommentarer:

Mary X Jensen sa...

Jag har aldrig haft någon m-logga på Minamoderatakarameller. Det ger större frihet. Se det så.

Malin sa...

Får man inte använda m-loggan? *Hjälp* Har precis startat upp en blogg eftersom det efterfrågades en blogg inom moderaterna i byn och är inte helt haj på vad som är tillåtet och inte...

Tokmoderaten sa...

Malin,
Så länge du inte spårar ur totalt, likt undertecknad, så går det säkert alldeles utmärkt ;-)