2010/05/06

DAGEN DÅ HOPPETS LÅGA TÄNDES


Solen skiner över stadens takåsar denna morgon, och faktiskt - jag med den. Opinonsundersökningar skall man ta med en nypa salt, men alla och då menar jag verkligen alla, som jag har gråtit över de senaste åren har gett en entydig bild av en underlägsen Allians. Den här morgonen kom trendbrottet från Demoskop, en undersökning som ger Alliansen ett övertag. Likt Gert Fylking på besök hos Svenska Akademien vill man bara utbrista i ett "Äntligen!" - det var på tiden...

En opinionsundersökning är ju egentligen inte mer än bara en opinionsundersökning, och en opinionsundersökning berättar ju inte den sanning som kommer att slå de politiskt engagerade i ansiktet den 19 september. Men efter år av mörker, månader av förtvivlan, veckor av ångest och dagar av erektil dysfunktion så måste man ju ändå få ta sig friheten och jubla lite grann. Det som för bara några dagar sedan kändes hopplöst känns i dag lite mer hoppfullt, trots att jag vet att Alliansen i nästa mätning med största sannolikhet återigen ligger efter. Men jag kan ju hoppas, hoppas på att det är Demoskop som har rätt och alla de andra som har fel.

Att Sverigedemokraterna rasar ner och nu bara har hälften av de väljare man behöver för att marschera in i maktens boning är i mina ögon lika goda nyheter som att de grönröda nu ligger under oss och att den Miljöpartistiska framgångseran är bruten. Förvisso bara hos Demoskop, men ändå. Det spelar liksom ingen roll att storstädning av lyan ligger på dagsprogrammet den här torsdagen, jag skiner ändå ikapp med solen.

Demoskop-mätningen, som har sina rötter i Expressen, förstärker trots allt nyheten som kom i samma tidning häromdagen där det blev övertydligt att förtroendet för firma Sahlin/Östros är allt annat än en framgångssaga. Bilden finns hos valmanskåren att dessa två inte är de mest lämpade att ta ledningen när Sverige skall jobba sig ur krisen. Väljarna har alltid varit skeptiska till tanten med den röda handväskan och mannen som borde ha munkorg, men det har inte märkts hos SIFO, hos Demoskop eller United Minds. I dag märktes det hos Demoskop, är det ett första tecken på en efterlängtad synkronisering vi Allianskramare kan se...?

Jag är glad, jag känner helt plötsligt att en uppgift jag trodde var körd när jag gick och lade mig har vänts till något som kan utvecklas till spänning och framgång. Det går inte att sitta och vara uppgiven, ty hoppet kom åter med nyhetsflödet denna morgon - det var precis det bränsle jag behövde för att inte känna mig som Don Quijote i en hopplös kamp mot alla väderkvarnarna.

Men om jag kommer deppa igen när nästa mätning visar något helt annat, skriv, ring eller skrik då. Få mig att minnas den 6 maj, få mig att minnas Demoskop, få mig att minnas dagen då hoppets låga tändes...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Nu är de bara o öka :D

Sannerligen goda nyheter

/Halldin

Sören sa...

Tokmoderaten - roligt namn. Du verkar inte så tokig i alla fall. Samma här jag känner att vårvinden som nu sveper in från havet - fortfarande dock är lite kryddad av kallt vatten.
När det gäller dessa opinionsundersökningar får man dock vara ytterst försiktig, som bekant.
Roligt är det dock denna dag och solen strålar samtidigt och vi går mot en fin sommar för Alliansen. Det är min förhoppning att det kommer flera liknande undersökningar. SCB är väl den som jag liter mest på och ska bli intressant att se vilket utslag denna ger.
Jag tillhör dock de som inte bara klankar på SD utan de ska ha sin sportsliga chans och är det människor som stödjer detta parti då ska de ha samma rätt som de nu etablerade partierna.
Jag har alltid röstat på moderaterna under senare tid, men jag är verkligen kritisk till den förda invandrarpolitiken och att vi måste begränsa och strama upp denna del.
Lycka till i "vårvärmen"!