2010/05/21

NÄR POLITIKEN FLYTTAR TILL NÖJES-TV...


Den tittare och politiskt intresserade minns väl med skräckblandad förtjusning hur dåvarande statsministern Göran Persson diskvalificerade sig från Let's Dance för all framtid. Det var Bollibompa-dags och Sveriges allas stackars barn fick se politikens egen tjur visa att det inte bara var den politiska taktkänslan som var underutvecklad hos Ordförande Persson utan även det musikaliska ditot. Persson dansade med kossan Doris på ett sätt som inte var alltför långt ifrån åtalspunkten sexuellt ofredande. Nu är det så dags igen, en ny topp-sosse som skall vara sådär äckligt folklig på bästa sändningstid - och vem är det då som skall smila upp väljarna om inte partiets mångsysslare Thomas Bodström.

Som om inte Thomas Bodström hade tillräckligt att göra ändå, karl'n måste ju ha en sysselsättningsgrad på närmare 375% för att hinna med åttaganden - med allt från författande, styrelseproffsande, snobb-jurist, reklamsfilms-skådis, fotbollsamatör och numera även Fånge på Fortet. Vid sidan av allt detta är Thomas Bodström dessutom vald av folket på som förtroendevald, riksdagsman och som om inte allt detta räckte också ordförande i justitieutskottet. På sossarnas lista i Stockholms län är denna politikens egen bläckfisk namnet högst upp, mannen som vill synas överallt, höras överallt och tals om överallt...

Att jag tycker att Thomas Bodström borde lägga lite mer fokus på de uppdrag han har fått av väljarna kan väl ingen frekvent gäst på den här bloggen ha undgått att se. Thomas Bodström gör ju vad han vill med sitt liv, och om jag lider av att träffa mina barn alldeles för lite så hur känner sig då Bodström inombords när han återigen tar på sig en uppgift för att rikta in strålkastarljuset på sin egen person...? Det kan inte vara lätt att leva med en man som aldrig kan eller vill säga nej. Helt plötsligt förstår jag varför den där USA-resan är så himla viktig för Bodström, så viktig att justitieministerposten för Bodström rimligtvis borde följa med avloppet från Sveavägen 68.

Exhibitionist? Javisst! Ingen kan ju undgå att herr Bodström faktiskt njuter av att omtalas, känna sig bekräftad och synas överallt där livets hjul snurrar lite snabbare. Jag kan inte se Bodströms storhet överhuvudtaget. Böckerna han skriver publiceras enkom för att det är en gammal justitieminister som skriver och inte för att kvaliteteten är godkänd.

Vid sidan av detta så har vi ju det här med att han skall framställas som en fruktansvärt snygg man som med en sängkammarblick och ett förföriskt leende skall se till att frustrerade kvinns hålls kvar i rörelsen. Men hallå? Håret står åt alla håll, blicken är mer dimmig än sensuell och leeendet i klass med de häjkon-bäjkon-polare som brukar slåss med kniv runt Klara Kyrka. Bodström är inte snygg, inte då - inte nu. Men när Bodström mötte Mats Odell i TV-soffan efter det att Odell skapat begreppet "Toblerone-politik" så visade Bodström ändå upp en annan sida, rolig sida som. Det är en sida jag ber att få anamma här och nu. Bodström sade till Odell "Jag skulle kunna kalla dig för mutkolv, men det gör jag inte" och stämpeln satt där den satt.

Jag skulle kunna kalla Thomas Bodström för en blåst bimbo, men nu vet ju alla att bimbos oftast har en snippa mellan benen, och att Bodström skulle vara tvekönad är ju ingenting som jag har några hållbara bevis för. Det finns ett ett antal samstämmiga rykten med sina rötter i Nätrötterna om just detta men det är ingenting som jag vill lyfta fram i min kritik mot Bodström. Om han nu råkar vara tvekönad så är det ju ingenting jag kan ha några synpunkter på annat än avund. Om nu ryktena visar sig ha substans så tycker jag att det är synnerligen olämpligt att socialdemokratin och dess företrädare mörkar detta faktum för alla oss andra. Bilden blir ju att SAP skäms över folk som är vanskapta i de nedre regionerna.

Jag skulle kunna påstå att Bodström är tvekönad, och kanske kan den åtsittande dräkten som Bodström kommer vara tvungen att bära medan han jagar efter en liten fransk dvärg och en skrikande dalkarl på Fort Boyard ge oss vissa klarlägganden i den frågan. Men ännu så länge så är frågan om Bodströms genitalier en helt öppen fråga för vetenskapen och väljarkåren. Dock så kan man, om ryktena stämmer, se en förklaring till Bodströms exceptionella simultanförmåga eftersom en kvinna kan göra minst sju saker samtidigt och en man högst en. Att då Bodström mäktar med alla sina uppgifter blir ju inte längre någon omöjlig ekvation att lösa.

För att återgå till det som jag kunde sagt och faktiskt säger så kan man konstatera att det brister i Bodströms kronologiska tänkande. Bodström säger sig tro att han kan vinna väljare i ett TV-program som sänds efter valet, eller syftar han på alla de där kvasi-kändisarna som han skall tävla tillsammans med? Känns ju lite överdrivet att resa ner till Frankrike och lämna familjen åt sitt öde ännu några fler dagar för att kanske, möjligtvis vinna 10-15 väljare. Men vad känns inte överdrivet med Thomas Bodström...?

2 kommentarer:

Johan Westerholm sa...

Antonsson

Hur är det egentligen? Är du inne i någon form av hyperaktivt skov nu? Det där var det mest skruvade jag läst.

Det är inte så att du tog fel på burk på jobbet till kaffet, att du förväxlade socker burken med något annat?

mvh

Johan

Tokmoderaten sa...

Kan så vara...