2010/05/14

"DONKENS" DÖD...?


Med tårarna rinnande ner för mina av alltför många Big Mac missformade och ack så runda kinder läser jag nyheten jag inte ville läsa. Jag hulkar mer och mer hysteriskt för varje rad i nyhetsflödet jag betar av - nyheten om matfusket på McDonalds. "Varför, varför?" ekar det i min ensliga datakammare - VARFÖR?

Precis som många andra hade jag mitt första arbete på McDonalds, ett arbete som gav mig inblick i hur arbetslivet fungerade och gav mig lite mer pengar än veckopengen i plånboken. Det var sommaren 1983, platsen var McDonalds på Hornsgatan, Södermalm, Stockholm - och vi slängde faktiskt alla våra burgare efter de där heliga tio minuterna. Jag ville äta upp någon ibland, men jag fick inte för arbetsledaren Anwar. Det var då, för 27 år sedan - då när ett besök på "Donken" var ett spännande, sällsynt och uppskattat inslag i vardagslivet. Att gå på McDonalds var inte något man gjorde varje vecka, det var vid speciella tillfällen som biobesök det blev till att besöka någon av de där fåtaliga snabbmatstemplen som fanns i huvudstaden...

I dag är verkligheten en annan, där besök på McDonalds för den genomsnittliga barnfamiljen är mer regel än undantag. Det som för 27 år sedan var en högtidsstund med uppspärrade ögon är i dag en gäspning, en suck, några tuggor och klunkar och en bortkastad Happy Meal-leksak. Det som då var spännande är i dag slentrian, och kanske speglar sig detta i den nyhet vi denna kväll kan läsa om på alla tidningars siter. Det spelar ju liksom ingen roll om den där Cheeseburgaren har legat 20 minuter i värmeskåpet eller ännu längre - folket köper den för en tia ändå, trycker ner den i matstrupen utan att reflektera över fräschör eller smak. Men jag har känt skillnaden, jag har fått en Cheeseburgare som hade tillbringat max 10 sekunder i värmeskåpet innan den gavs till mig - och då var upplevelsen himmelsk istället för ett förstrött jaha.

Det är obehagliga nyheter som når oss, men hur många av oss har blivit dåliga i magen av maten på "Donken" oavsett hur länge den nu har legat i värmeskåpet...? Det må inte vara en maträtt som är helt nylagad, men den är nog inte heller så hälsovådlig att magsäcken revolterar eller tarmarna gör uppror. Det äckliga i sammanhanget är att man påstår sig leverera något som man inte klarar av, där maten märks om för att kunna serveras till folk som ingenting anar. Det är livsmedelbedrägeri när det är som sämst, det är en nyhet som kommer att få konsekvenser för McDonalds - var så säkra...

Själv har jag förfinat mitt näringsintag och hittat en annan "hovleverantör" av riktig mat. Där McDonalds har sina överfulla värmeskåp av gamla burgare så har Burger King föda som tillagas när du bestämt dig. Jag ber alltid om en Angus med extra allt, och en sådan måste de alltid trolla fram ifrån grunden. Jag ber nästan alltid om lökringar, och de finns sällan klara utan friteras enkon för mitt välbefinnande. På Burger King får jag den njutning min kropp förtjänar, på Burger King mår jag som bäst. Att McDonalds nu får se varumärket grusas sönder berör mig därför inte så mycket, även om jag tycker att det är tråkigt att se en god gammal vän gå ner sig.

Max och Burger King borde nu ha alla möjligheter i världen att pinka in sina revir och ta lite större tuggor av den gigantiska kaka som är de svenska matmissbrukarna. Det uppstår ett tillfälligt vacuum, en period då folk kommer ihåg de svarta rubrikerna och ett skrämmande TV-program och en era då folk kommer att överge McDonalds. Rätt utnyttjat kan detta vara dagen så McDonalds fick lämna ifrån sig ledartröjan till någon annan som heter Max.

Den enes död, den andres hamburgerbröd...

Länkar: SvD, DN, AB, Expr

3 kommentarer:

Mattias Lönnqvist sa...

Håller helt med om att BK är bättre än McD; grillat är godast kort sagt.

Det tråkiga är bara att det inte finns någon BK i Sundbyberg. När jag flyttade hit (2000) så fanns en BK på järnvägsgatan (där numera O'Learys ligger) men det måste ha varit sveriges långsammaste BK.

Tidigare brukade jag passa på när jag passerade BK på Sergels, men de håller för dålig ordning; jag har tröttnat på allt patrask som finns där och som gärna hjälper sig själva till min mat.

Så, även om jag föredrar BK så blir det mestadels McD eller Max, eftersom de har restauranger lämpligt placerade.

Dessutom har Max godare lökringar än BK, även om inte heller de kan slå BK när det kommer till burgare.

Niclas sa...

"Jag ber alltid om en Angus med extra allt, och en sådan måste de alltid trolla fram ifrån grunden."

"Max och Burger King borde nu ha alla möjligheter i världen att pinka in sina revir och ta lite större tuggor av den gigantiska kaka som är de svenska matmissbrukarna. "

Tyvärr så är det så att du har lite för dåligt på fötterna. Du talar om att allt görs på beställning på BK? Du måste skoja?
Jag skriver av erfarenhet. Jag är en gammal anställd på McD och känner igen detta med dåliga hamburgare, själv har jag dock aldrig serverat sådant som är gammalt trots påtryckningar ifrån kollegor eller arbetsledare. Min fru har jobbat på BK i flera år. Därför kan jag skriva såhär:

Kötten grillas på BK. Efter grillningen så läggs de i en plastlåda innan de skall användas. Inte sällan så får dessa ligga ett tag innan man tar av dessa. Du skriver om 10 minuter i ett värmeskåp, vad tycker du om 1 timme i ett värmeskåp? Det är nämligen så länge BK kan ha sina hamburgerkött liggande i en sådan bunke. Sedan tar man köttet ur bunken och lägger på brödet och ofta in i en mikro (för att få osten att smälta). Fräscht och nylagat?

Jag har själv aldrig jobbat på Max men med tanke på att de har samma system (löpande band) för hamburgertillverkning så finns säkert risken för att det blir besvär där också. Men skall jag säga ärligt så är nog Max de som sköter det bäst, följt av McD.
Varför inte ta upp Sibylla? Hamburgare steks på ett stekbord. Läggs sedan ner i en bunke tills det kommer en kund som vill ha just den slags hamburgaren. Då återvärms maten igen (smittohärd) på ett stekbord innan man får maten.

Så du får gärna njuta av dina hamburgare på BK, men tro inte att de ger dig en bättre och mer hygienisk produkt än McD, tvärtom skulle jag säga. Smaklig måltid.

Tokmoderaten sa...

Tack för info Niclas.

Mattias: BK Vasagatan ligger perfekt till i förhållande till blå linjen. Där är servicen bra och Angus som bäst.