2010/05/19

TOKOMETERN DEN 19 MAJ, 2010


För två veckor sedan så tröttnade jag abrupt på mina ständiga upprepningar om hur de olika politiska bloggarna stod sig i förhållande till varandra - vecka ut och vecka in. Tanken slog mig att det faktiskt behövdes en ny dimension, där tre helt olika listor maldes ner, blandades om och kom ut som något helt nytt. Listan fick namnet Tokometern, ett påhitt av en av motståndarsidans mest uppsvällda hjärnor, Johan Westerholm. Ett passande namn, ett underbart namn. I dag är det den 19 maj, och just denna dag så är det dags för del två av Tokometern...

På min lista existerar bara bloggare som representerar något av de sju riksdagspartierna, trots att det faktiskt bara är fem olika partier som lyckats puffa fram någon av sina nätkrigare in på min 20-i-topp-lista. Miljöpartiet finns inte med, och ännu så länge och tyvärr så lyser KD:s mästerbloggare Peter Soilander med sin frånvaro på den här listan.

På två veckor trodde jag att det skulle hinna hända rätt mycket på min lista, men ack vad jag bedrog mig! Små marginella förändringar, med en fortsatt tydlig uppdelning i ett antal olika skikt där man drabbar samman. Toppskiktet är ju utan tvekan Alliansfritt, Peter Andersson, Kent Persson, Kulturbloggen,Marys moderata karameller, Johan Westerholm och Per Ankersjö. Detta är de som har en realistisk möjlighet att bestiga prispallen om två veckor, lite beroende på hur vindarna blåser och hur debattens vågor sköljer in över oss.

Mellanskiktet består av Magnus Andersson, Röda Berget, Mark Klamberg, Peter Högberg, S-Buzz, Jinge och Krassman. Som topp i bottenskiktet jagar jag efter den beniga men ack så aptitretande Krassman med mord i blicken, dock med en rejäl uppförsbacke framför mig. De som sett min allt annat än smärta kropp vet ju att backar och kärlkrampsanfall är synonymer i mitt tragiska liv. Bottenskiktet innehåller vid sidan av undertecknad också HBT-sossen, Seved Monke, Erik Laakso, Claes Krantz samt Johan Hedin med sin blogg Peace, Love and Capitalism.

Erik Laakso klättrar alltså in på min Tokometer-ranking, och konstigt vore det väl annars? Mannen som satte tummen i anus på Nätrötterna och fick spelrum i riksmedia visade ju med all tänkbar tydlighet att alla rykten om att hans blogg skulle vara död var att betrakta som falska. Laakso lever vidare, men nu som politisk fribajsare utanför det NetRoots som numera helst inte vill ta i mannen ens med en tång.

Den andra personen på listan som mäktar med att röra sig mer än marginellt uppåt är CUF:s bildsköna ordförande Magnus Andersson. Magnus är veckans andra raket, vid sidan av Laakso. Skulle jag vilja stiga snabbt på den här topplistan så vet jag vad som krävs numera: en grön clown-näsa och att jag skriker "Fuck Facket 4-ever!" i tid och otid...

Varsågoda, Tokometer-listan den 19 maj 2010 i all sin prakt. Nästa lista dyker upp den 2 juni.

(Siffrorna är för tydlighetens skull följande: Plats ( Plats den 5 maj ) Bloggnamn och partifärg. Knuff-, Politimeter- och Bloggportal-ranking. Finns det en * så betyder denna att två bloggar har samma poäng men att den med den bästa placeringen på någon lista roffar åt sig den bättre placeringen på min lista...)

1 (1) Alliansfritt Sverige, s. (2-10-4=16)*
2 (2) Peter Andersson, s. (5-8-3=16)
3 (3) Kent Persson, m. (3-15-2=20)
4 (4) Kulturbloggen, s. (13-7-6=26)
5 (6) Marys Moderata Karameller, m. (10-9-8=27)
6 (5) Johan Westerholm, s. (12-13-10=35)
7 (7) Per Ankersjö, c. (8-25-5=38)
8 (10) Magnus Andersson, c. (14-20-11=45)
9 (8) Röda Berget, s. (15-28-7=50)
10 (9) Mark Klamberg, fp. (11-21-19=51)
11 (11) Peter Högberg, s. (18-27-14=59)
12 (12) S-buzz, s. (26-24-13=63)
13 (13) Jinge, v. (36-3-26=65)*
14 (14) Kristian Krassman, s. (19-29-17=65)
15 (16) Tokmoderaten, m. (25-42-9=76)
16 (15) HBT-sossen, s. (23-30-25=78)
17 (17) Seved Monke, fp. (25-39-16=80)
18 (ny) Erik Laakso, s. (46-31-23=100)
19 (18) Claes Krantz, s. (32-39-36=107)
20 (20) Peace, Love and Capitalism, c. (39-41-38=118)

Som synes händer inte mycket alls, förändringarna är marginella och man kan ju egentligen bara gäspa åt åt så lite kan hända på två veckor. Visst ja, på Martinas Politometer-ranking har det numera öppnats upp för bloggar som inte har kladdat sig fast vid ett riksdags- eller EP-parti. Kreti och pleti finns numera med, politiskt obundna tänkare och sådana som företräder små obskyra partier. Detta tilltag ledde till att många rasade rejält på Politometerlistan, däribland undertecknad. Frågan jag vill ställa till Martina är hur hon kan vara så gemen och elak. Varför? Måste alla få vara med? Varför måste jag sjunka som sten när medvinden ändå blåser mig i ryggen? Måste allt vara så in i helv.... rättvist?

Jag blir jätteledsen, förstå det Martina!

3 kommentarer:

Alexandra Einerstam sa...

Aj, aj, aj... du har gått om mig ser jag. Det måste bero på förra veckans bloggsvacka.

Mary X Jensen sa...

Skickar en virtuell bukett. Dina tilltag roar alltid ;.)

Anonym sa...

Kära Fredrik. Det var ju trots allt bara 9 nya bloggar som tog sig in på topp 50 (där du också ligger). Jag tycker det visar hur starka de partipolitiska bloggarna faktiskt är. Förut fick jag ibland höra att de viktiga bloggarna fanns utanför partipolitiken, men jag tycker den nya listan visar att partipolitiken står stark. Du får trösta dig med att kvalitetsbloggande lönar sig i längden och att du säkert kommer röra dig uppåt vecka för vecka.