2008/03/10

GE BLOD NI SOM KAN OCH FÅR !


Blodbristen är akut i Stockholm, eventuellt får man börja ställa in planerade operationer inom kort. Om, må detta inte inträffa, en katastrof inträffar vid en tidpunkt då blodbanken är lika tom som den nordkoreanska riksbankens valv kommer liv krävas...

Återigen reflekterar jag från min synvinkel som anställd på Södersjukhusets Intensivvårdsavdelning. Varje natt, i princip, rullar jag eller någon av mina kollegor ner till Transfusionsmedicin, dvs. vår blodcentral och hämtar upp en massa blodpåsar. Ibland tömmer vi denna resurs på blod, det kan röra sig om knivvåld, blödande varicer, andra inre blödningar eller effekten av en förlossning. Skälen att man kan behöva blod är närmast oräkneliga.
Sårbarheten är tydlig. Det som fungerar rutinmässigt, kan vid exceptionella situationer leda till att blodprodukter får köras från andra sjukhus i länet. Hur vi skulle klara ett skadepanorama där vi ställs inför ett stort antalt behövande vågar man knappt fundera över.

Alltså, är du frisk och känner för att göra en insats, sök upp eller kontakta blodbussen eller ett av de tappställen som finns utspridda i länet. Tyvärr kan jag inget göra själv då mitt blod närmast är att likna vid svagt rödfärgad bearnaisesås... men jag vädjar till dig som läser, ställ upp!

1 kommentar:

Mattias Lönnqvist sa...

Jag är redan blodgivare, men tyvärr får jag inte tappas igen förrän efter påsken; annars hade jag gärna åkt in en sväng.

Däremot finns det några saker som sjukvården skulle kunna göra om de enkelt ville öka antalet donatorer och hur ofta dessa ger blod:

1. Stryk den fåniga regeln om att homosexuella män (och de som haft sexuella kontakter med homo- eller bisexuella män) inte får ge blod. Istället borde det finnas en regel om karens på ett antal månader efter att man haft en ny sexpartner.

2. Kundanpassa blodgivningen. Allt för många gånger har jag varit tvungen att skjuta på blodgivandet eftersom jag inte kunnat komma ifrån på de tider som blodcentralen haft öppet.

3. Var inte så rigida med att det ska gå tre månader. Jag har bra HB-värden, extremt bra till och med, men jag kan inte ge blod förrän i slutet av mars eftersom det måste gå minst tre månader mellan varje tillfälle och för mig infaller tre månader den första röda dagen på påsken.