2008/03/29

SJUKVÅRD - KÖER OCH MOTION


Sitter på jobbet och har det faktiskt hyfsat lugnt. Ögnar igenom såväl DN som SvD:s hemsidor. På DN kan man läsa att Filippa Reinfeldt nu skjuter till 100 miljoner för att sjukhusen i Stockholms Läns Landsting skall kunna jobba bort de köer som i mångt och mycket skapades av den tidigare röda majoriteten.

Att slå ihop Karolinska och Huddinge Sjukhus var ett av de värsta felbeslut som Nylund-Watz och hennes kollegor drev igenom, det har jag närmast rabiat tjatat om tidigare. Sammanslagningen innebar bara nya köer, mer lidande för såväl patienter som personal och en så stor pass organisation att den närmast blir ohanterbar. Man tycker ju att Nylund-Watz skulle ha sett resultatet av den synnerligen misslyckade sjukhussammanslagningem i Göteborg, men inte då... Ingela ville prompt minska den interna konkurrensen, skapa köer och få personalen på två stora sjukhus att må fruktansvärt dåligt.

Med en ny majoritet finns hoppet återigen för länets skattebetalare och patienter. En mer decentraliserad vårdkedja, där sjukhusen själva får stå för underskott men behålla överskott, där sjukhusen själva kan påverka sin inriktning i större utsträckning, där medarbetarna känner att man faktiskt lyssnar till deras åsikter även i Landstingshuset, och där man faktiskt bryter upp monopol och ökar valfriheten gynnar de Stockholmare som nödgas söka hjälp för sina krämpor.

Och så läser man en nyhet om att man skall ordineras fysisk aktivitet på samma sätt som man blir ordinerad läkemedel... Huvaligen!
"Vårdpersonal ska främja fysisk aktivitet.
Den nya upplagan av FYSS har kompletterats med nya kapitel om följande tillstånd; graviditet, metabola syndromet, plötslig hjärtdöd och idrott, stress, demens, schizofreni och ångest.
I regeringens folkhälsoproposition har också särskilda medel anslagits för att vidareutbilda vårdpersonal i vikten av att främja fysisk aktivitet"
står det, och jag är ju vårdpersonal... Illa?
Själv mår jag bäst när jag kan ta bussen till Max i Solna för att trycka i mig ett rejält skrovmål, men det är ju jag det. Är fullt medveten om att man mår bättre av att röra på sina muskler, i mitt fall engagerar jag käkmuskulaturen till bristningsgränsen... Men skulle man i så fall inte kunna be läkaren skriva ut lite mer fysisk aktivitet med partnern, vore skönt att kunna köra upp receptet i ansiktet på kvinnan när hon gnäller över huvudvärk.

Inga kommentarer: