2010/10/27

TOKOMETERN - POSTVALSANALYS NUMMER 1 - "RED STORM RISING..."


Det var mer än en månad sedan väljarna gick till valurnorna för att tycka till och välja sina förtroendevalda företrädare. Den politiska bloggosfären som gått på högtryck under valrörelsen har på många sätt fallit ihop i ett tillstånd av post-elektional tomhet, där många har svårt att hitta inspirationen igen och där det sedvanliga medhårsstrykandet förbytts i något som ännu bara suddiga konturer. Tydligt är dock att de genomorganiserade nätrötterna var snabbt uppe på benen - till skillnad från sitt parti som fortfarande krampar i spasmer efter att ha fått en höger upper-cut av väljarna som visste vad den tog.

Det är alltså dags att sammanställa den första Tokometern efter valet och underrubriken lyder "Red storm rising" - och om inte Nätrötterna har haft sjuklig hybris innan valet så lär de vara bortom all räddning nu. Det befästs maktpositioner här, det skrivs debattartiklar i nordens största dagstidning där och både här och där så försöker de kidnappa kriskommissionens arbete med ett eget alternativ. Som grädde på moset kommer också en Tokometer där den röda stormen just nu blåser starkare och starkare för varje dag. Men betyder det något överhuvudtaget? De lärda tvistar om de politiska bloggarna spelade någon roll i utgången det nyss avslutade valet. Jag har min bild klar, jag vet vad jag såg och det är med en blandning av både skräck och ödmjukhet jag konstaterar att motståndaren arbetar extremt målinriktat och med full fokus på den framtid som deras parti inte verkar ha.

Så varsågoda, den första Tokometern efter valet. Siffrorna i parantes står för placeringarna på Knuff-listan, Politometerns lista samt Bloggportalens lista. Förutsättningen för att vara med är att man finns med på "förstasidan" på någon av rankinglistorna - och därför faller många denna vecka bort medan ett gäng välkomna nykomlingar stormar in. Tokometern den 27 oktober 2010 ser ut så här...

1 (2) Alliansfritt Sverige, s. (2-6-1=9)
2 (1) Peter Andersson, s. (1-5-5=11)
3 (6) Johan Westerholm, s. (6-11-2=19)
4 (3) Kent Persson, m. (3-13-7=23)
5 (5) Kulturbloggen, s. (17-8-7=32)
6 (7) Peter Högberg, s. (12-17-4=33)
7 (4) Marys Moderata Karameller, m. (10-9-16=35)
8 (12) Jinge, v. (31-3-10=44)
9 (10) Röda Berget, s. (16-21-8=45)
10 (9) Tokmoderaten, m. (8-32-9=49)
11 (14) Kristian Krassman, s. (19-28-21=68)
12 (13) S-buzz, s. (32-16-24=72)
13 (15) HBT-sossen, s. (23-29-26=78)
14 (8) Per Ankersjö, c. (13-22-44=79)
15 (ny) Martin Moberg, s. (15-40-25=80)
16 (17) Storstad, s. (23-51-10=84)
17 (ny) Thomas Böhlmark, m. (21-58-15=94)
18 (ny) Rasmus Jonlund, fp. (29-70-47=146)
19 (ny) Peter Soilander, kd. (43-60-45=148)

Förändringarna på dagens lista är groteskt stora, på gränsen till att outhärdliga för mig som vill ha en lättarbetad lista. Flera av vännerna, som Mark Klamberg, Magnus Andersson och Johan Hedin är bortspolade i det kortare perspektivet som Aftonbladets Bloggportal levererar. Erik Laakso är tillfälligt väck på grund av en bugg hos Politometern, och därför får jag bara till 19 namn på en lista med plats för 20. Men likväl ett stort grattis till de nykomlingar som jobbat sig in på listan, Böhlmark, Soilander och Jonlund samt Martin Moberg som till slut fattade att ett deltagande på Bloggportalen var ett måste för att hamna på Tokometern.

Listan känns röd, väldigt mycket jätteröd - och det är nästan så att jag mår fysiskt illa över utseendet på min sammanställning. Jag ger Tokometern en månad på att sätta sig tillrätta, de politiska bloggarna en chans att jobba vidare innan jag ger mig i kast med en ny lista. Den som väntar få se vad som ligger i vågskålarna då... Väl mött vänner!

Inga kommentarer: