2009/09/18

EN KRISTDEMOKRATISK ANKA


Är det någon ny norm vi nu får se uppstå i svallvågorna av ett alltmer hysteriskt mediasamhälle? Är det så att man bara för att man fått vara med i TV helt plötsligt skall ha rätten att bli en riktig politiker? Socialdemokraterna har ju redan sin alldeles egen lilla haverist i "Robinson-Janne", Jan-Emmanuele Johansson - känd från Expedition-Robinson och för att ha drivit på för marknadshyror i partiet på sitt alldeles eget begåvade sätt. Ocker kallar de flesta det som Jan-Emmanuelle kallade skäliga hyror...

Nu är det KD som vill suga tag i Hollywood-frun Anna Anka, som nyligen slog igenom med full kraft i TV3. Grattis säger jag, och hoppas att partisekreteraren Lennart Sjögren numera kan anses vara mannen som räddade ett helt parti. Anna Anka är rättfram och säger vad hon tycker och tänker, hon är rak och kontroversiell och Anna Anka kan det här med att skapa rubriker och media - och uppenbarligen är all uppmärksamhet bra uppmärksamhet för ett KD som skriker efter nya kärnväljare.

En Anna Anka i Alliansens kläder i KD kommer innebära guld och gröna skogar för ett litet parti som balanserar på 4%-spärren. Tänk Er bara att lägga upp en valrörelse baserat på Anka-konceptet, kan det bli annat än en succé? Tänk att dessutom lägga till dimensionen av en horskopsbaserad kampanj och lyckan är gjord...

Jag ser KD:s valaffischer framför mig, jag ser Anna Anka håna en barnflicka som tjänar lite pengar. På en annan kan man se Mats Odell stylad som Joakim von Anka, och Maria Larsson som Kajsa Anka bland kastruller och stekpannor för att nå klimax med Göran Hägglund i sjömansdress och anknäbb - är det inte underbart så säg? Klarar man inte de 4 procenten med en sådan gedigen, oseriös och lättsam kampanj så är man ju dessvärre dömda till en alldeles för tidig död.

Skämt åsido, det här är ju ett effektivt sätt att skrämma bort folk från Alliansen i allmänhet och KD i synnerhet. Bara det Anna Anka nämner mitt parti, Moderaterna, bland sina preferenser gör mig illamående. Jag vill inte att partiet skall associeras med en kvinna som hånar barnflickan för hennes låga lön och som skrävlar om att hon lägger ner mer pengar på smink på en månad än vad den plågade hushållerskan får i lön på ett år. Uppenbarligen ser KD inte på saken med samma ögon, ty där öppnar partisekreterare Lennart Sjögren famnen för en kvinna som är synonymen till ytlighet och förakt.

Ett enormt snedsteg, och Sjögren kommer nog få ta till långt större hundar än en pudel för att rädda kvar de i hans parti som kan anses vara hyfsat normalfuntade. Kommer Anna Anka in i KD så kommer en reprisering av Hollywoodfruar någon månad innan valet få ödesdigra konsekvenser för ett parti som faktiskt sticker ut litegrann och som i mina ögon behövs. Mona Sahlin borde dock vara överlycklig, för om "Ankan" engagerar sig så har hon mött sin överkvinna som politikens största stolpskott, även om skillnaden är ytterst marginell...

Länkar: AB, DN, SvD, Expr1, Expr2, Expr3, Expr4

1 kommentar:

Tobias sa...

Jag haller med. Jag har inte ens sett dokumentaren hon ar med i, och jag tycker att hon lever i en total fantasivarld, och en skrammande sadan.

Jag kan inte haller lata bli att skammas nar hon sager att hennes hjarta ar med moderaterna.

Kanns inte bra. Men jag tycker mer synd om henne for hennes konstiga varldsbild.

Jag ar iofs alliansvan, men jag har aldrig gillat konservatismen i kd.