2010/01/03

VARGAR, DRAKAR, SAHLIN & REINFELDT - 2010 ÄR HÄR


Så var man hemma igen, efter ett nyår på landet. Landet är Ludvika, länet är Dalarna...

Vi åkte hem sent igår kväll, tassade fram till bilen i fullmånens sken. Snön låg vit, himlen var stjärnklar och det månskenet reflekterades så vackert i den snö som avslöjar det digra djurlivet utanför husets väggar. De två yngsta sönerna var livrädda, de uttryckte rädsla för att någon varg skulle dyka upp och käka upp dom bara sisådär - samma rädsla som de mest svagsinta varghatarna i "Varg"-länen luftar titt som tätt. Jag berättade att risken var avsevärt mycket större att de skulle bli skjutna av en uppgiven jägare som i förtvivlan över att inte fått fälla en varg sköt på vad som helst som tassade omkring i de fagra skogarna i detta Dalarna.

Det var ju i Dalarna man igår slaktade vargar - och fler vargar än vad man hade rätt att skjuta. Det är inte ofta jag är negativ till regeringens politik, om man bortser från det kroniska svenska haveriet om försvaret, men i detta fall bör man nog på Rosenbad ta sig en funderare på om detta med den galna vargjakten verkligen var genomtänkt, begåvat eller välplanerat?

Självklart kan det behövas att man går in och skjuter av några vargar, för att hålla stammen vital och motverka inavel och precis lika självklart är det i mina ögon att vi gör allt för att bibehålla en livskraftig svensk vargstam. Att kombinera en livskraftig vargstam med ett synnerligen korkat beslut som innebär att sätter upp en alltför snävt tilltagen maxgräns på 210 vargar. Och om man nu skall ut och skjuta varg, så varför då släppa ut horder av varghatande patrask till jägare i skogarna, jägare som spårat och spanat veckor i förväg för att kunna verkställa sitt dödande av denna, i deras ögon "paria", så snabbt och urskiljningslöst som möjligt? Och om man nu skall ut och skjuta varg, varför då inte välja ut en liten grupp som under en betydligt längre period än en halv dag gör sitt jobb med urskiljning, med respekt och som verkligen slår mot de djur som behöver läggas ner? På det sättet hade vi inte behövt läsa om att man inte har någon som helst koll på hur många vargar som verkligen dödats, och som överträffar den tilldelning man fick...

Sedan Niklas Wykman tyckte att man skulle engagera den löjliga ursäkt för ett svenskt försvar till att frita Dawit Isaac från den eritreanska regimens katakomber har jag haft svårt att ta den hårfagre MUF-ordföranden på allvar - men just här och just nu skrev den gode Wykman en synnerligen bra debattartikel om just denna vargjakt som jag ber att få skriva under på. Bra ylat, Wykman!

Medan jag satt i stugan över nyåret och försökte dämpa min bloggabstinens genom att surfa med mobilen så hittade jag SvD:s läsarfrågor till statsminister Reinfeldt och oppositionsledare Sahlin. Floskler och tomma ord från Sahlin, djuplodande analyser från Reinfeldt - vad mer hade man väntat sig? Och så kom de där frågorna om försvaret...

"Kommer försvarsbudgeten att anpassas till den pågående Ryska militära upprustningen?

Henrik frågar förtjänstfullt Reinfeldt. Reinfeldt svarar...

Vår försvarsbudget ska återspegla de säkerhetspolitiska hot och bedömningar som finns gentemot Sverige. Vi utformar det också för att det ska vara insatsberett och kunna fungera i närtid, dessutom i svårare uppdrag än det värnpliktsförsvar som jag var en del av ställdes inför. Jag har inte en entydig bild av att det skulle finnas en rysk utveckling i den meningen att det finns något som byggs ut eller riktas mot Sverige. "

Entydig bild?! Men hallå! Ryssland övar försvar av gasledning i Östersjön med styrkor som är 6-7 gånger så stora som det Sverige kan sätta upp här och nu. Ryssland köper 5 majestätiska landstigningsfartyg av Frankrike. Ryssland orerar ständigt om nya satsningar på offensiva vapensystem - så vad mer skall behöva hända egentligen innan vi ser vad som händer? Den dagen ryssen riktar udden mot någon av våra grannar eller kanske mot oss så är det redan försent. Det är det försvar vi "skapar" i dag som kommer att skydda oss om 10, 15 eller 20 år - och det är då lätt att se att vansinnet fortsätter styra vår säkerhets- och försvarspolitik.

Den krigsmaskin som det allmer totalitära Ryssland bygger upp byggs defintivt inte ut enkom för att riktas mot det lilla konungariket vars försvar av i dag är beroende av Hemvärnets hobbysoldater. Inte ens jag, överste-ryssofoben, tror inte i min vildaste fantasi att man köper Mistral-fartygen enbart för att hota oss. Men man skapar med sina satsningar en möjlighet att lätt slå mot oss, hota oss eller våra grannar utan att vi överhuvudtaget hinner säga "Privjet!". Ryssland skapar nya möjligheter och vi vägrar oförtrutet att se vad de gör. Framtidens dom kommer att bli hård mot de kvasi-pacifister som leder oss in i ett hjälplöst tillstånd...

Mona Sahlin fick också en fråga om försvaret.

"ÖB begär mer pengar de kommande åren. Får han det, eller sänker du målen?

Per-Erik Fyhr frågar Sahlin, som svarar:

Den rödgröna oppositionen är enig om att fortsätta omställningen av försvaret från ett invasionsförsvar till ett insatsförsvar. Vårt mål är att spara 2 miljarder och behålla Sverige militärt alliansfritt. Vi har en lägre ambition på de internationella insatserna, vi vill exempelvis att den militära insatsen i Kosovo fasas över till en civil mission. Samtidigt vill vi se satsningar inom både försvarsindustrin och försvarsforskning."

Monas enfald har ju slutat att överraska mig men hur kan man ta en person på allvar som trasslar in sig i något sånt här? Först spara 2 miljarder, och urholka en redan värdelös försvarsförmåga, sedan se till att vi står där ensamma den dagen det blåser - det är ju det som är "alliansfritt" oavsett om det handlar om NATO eller något europeiskt framtida säkerhetssamarbete. Det är ju som att be om stryk, men vad med kan man förvänta sig av en regering där kommunister och miljöpartister får vara med och tycka till om försvaret? Sedan vill man se satsningar på försvarsindustrin och försvarsforskningen - en bra och hedervärd isntällning som i ljuset av två sparade miljarder och en fortsatt huvudet-i-sanden-taktik när det gäller säkerhetspolitiskt samarbete ter sig helt absurt.

Vi kommer inte att ha råd att köpa de produkter som vår försvarsindustri tar fram om Mona skall spara, vi kommer inte kunna tillgodogöra oss de innovationer som forskningen lyfter fram om Lasse Ångström sitter med veto. En rödgrön satsning på försvarsforskning och försvarsindustrin kommer att bli lika lyckad som när de gamla sossarna skulle rädda varvsindustrin.

Vargar och Försvar, kvar finns Draken och då menar jag inte det banbrytande stridsflygplanet...

Nej, det handlar om en person som inte delar min humor och som uppenbarligen tycker att jag bör tas i upptuktelse av partiet för mina alster om Monas decembermånad. I bloggkollegan Kents kommentatorsspår hittar man följande små ord om mina alster:

"Problemet är att många på högerkanten tyvärr inte klarar av att hålla sig till sanningen utan bedriva smutskastning. Titta bara på vad man hittar på Moderaternas hemsida. Tex det här med Monas jul och Monas nyår. Den som har skrivit det borde faktiskt tillrättavisas av de som är mer ansvarsfulla.

Politik handlar inte om att kasta skit och att se ned på andra människor. Det handlar om innehållet i politiken" författat av en Mikael Drakenberg.

Ojdå... tillrättavisas?! Min underläpp darrar och jag skäms över att min skruvade form av humor inte nått fram till den påläste mannen. Och visst, jag håller med om att politik inte handlar om att kasta skit på andra människor, men att driva med motståndaren ingår definitivt i min taktik. Jag tycker det är betydligt mer avskyvärt när Mona talar om "stupstocken" i den nya sjukförsäkringen och lyfter fram frågan så att man underförstått läser att de svagaste av de svaga borde gå döden till mötes med regeringens politik än när jag raljerar över Monas julrim eller paketinslagning. I mina texter om Monas jul och nyår så försöker jag vara ironisk över sossarnas oförmågor och ständiga gnällande som oppositionsparti.

I min varudeklaration står det tydligt: "Politisk korrekthet, ödmjukhet, vett och sans ingår sällan, däremot ironier, sarkasmer, bombastiska inlägg och rena provokationer. För de som önskar en helt seriös politisk blogg utan humor rekommenderas andra bloggar..." - och har man som den eldsprutande Drakenberg inte samma humor som undertecknad så kanske man borde göra just det, läsa något annat istället. Och i den marxistiska bloggen "Röda Lund" har jag dessutom utsetts till 00-talets absolut sämsta politiska bloggare, och den näst sämsta bloggen totalt efter Blondinbella. Där kan jag dock känna mig stolt, att vara en plåga för marxister är en ynnest för mig.

Nytt år, valåret är här - och jag kan utlova fler plumpheter framöver. Det är så jag är, jag vägrar vara den som är stöpt i den politiska korrekthetens tråkiga form. Politik måste också vara att våga sticka ut, vara den där haveristen som saknar spärrar och som till och från måste få lära sig genom egna misslyckanden vad gränserna går. Valåret är här, och jag kommer njuta hela vägen in i kaklet!

Slutligen, ett passande filmklipp från Youtube efter masspsykosen i de svenska skogarna igår:



Länkar: SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, SvD7, DN1, DN2

2 kommentarer:

Unknown sa...

Tack för bra tankar. Håller med att S ofta, för ofta, gör sådana påståenden om deras politiska motståndare (vad de tänker, vill, menar) att om man givit partierna i alliansen andra namn (judar, svarta, invandrare eller andra utsatta grupper) skulle man dra efter andan och anmäla för förtal.

magnusgus@AD sa...

Tack för bra läsning!
Du verkar vara en frisk fläkt i de blå korridorerna!
Har länge retat mig på den politiskt korrekta uppfattningen att Sverige inget försvar behöver! T.o.m. hos moderaterna med Tomhylsan i spetsen...