2010/01/20

BLOGGRECENSION NUMMER 1: MARY


Jag vet inte hur elak jag kan vara när det är Mary som inleder mitt recenserande av de 10 högsta politiska bloggarna på den så kallade Knufflistan. Ibland verkar Mary väldigt känslig och lättstött, ibland ryter hon ifrån av bara den. Den där Knufflistan som sådan är väl egentligen en lista på vilka bloggar som ligger bäst till i andra bloggares ögon - och därför återfinns jag just nu på plats nummer 59, långt ifrån de respekterade och framgångsrika bloggarna som länkats till odödlighet. I dag faller min dom över Mary, och nästa vecka tar jag mig an en blogg som är en evig inspirationskälla för en stock-konservativ kuf som undertecknad, Svenskans Ledarblogg.

Det är ju nästan precis två år sedan jag började blogga, och det fanns ju en tydlig naivitet i mina första bloggpostningar. Jag sökte inte konflikter då, inte på det allt annat än konflikträdda sättet som jag skriver idag. Efterhand hittade jag andra bloggare som var så mycket bättre än mig på att formulera sina funderingar - på våren 2008 hittade jag Mina Moderata Karameller. Mary X Jensen, som är kvinnan bakom karamell-bloggen, var en av mina tidigaste inspirationskällor. Det var då, nu är nu...

Marys peak, enligt mig var när det debatterades FRA i bloggosfären på ett sätt som fick datorernas fläktsystem att haverera. Då visade Mary sin storhet, sin förmåga att entusiasmera och verkligen vilja påverka - Mary tillsammans med en gammal tant som heter Gun i Norrtälje var nog de mest framträdande FRA-motståndarna som jag läste på den tiden. Det producerades massor av underbara bloggar från Mary, och jag trodde aldrig att lilla, feta och töntiga jag någonsin skulle nämnas i samma andetag som Mary med sina Moderata Karameller...

Idag är jag 49 platser efter Mary på Knuff-listan och har lika ofta som Mary har fler läsare än mig fler än henne. Vi riktar oss mot olika "kundkretsar", något som Mary säkert kan vara stolt över. Mary är allt jag inte är, och jag är allt det där jag inbillar mig att Mary inte vill vara.

Jag lovade ju att betygsätta varje blogg i tre kategorier: Politisk korrekthet, Humor, Språkbruk. Det blir nu fyra betyg eftersom jag som den kulturvän jag är också blir påverkad av det estetiska, sålunda tillkommer ett betyg i bloggens skönhet. Betygsskalan är från 1 till 5, enligt den modell som gjorde att jag i juni 1986 lämnade Tumba Gymnasium med 4.3 i medelbetyg.

Politisk korrekthet: Under FRA-tiden var Mary rebellisk och gapig som en påtänd fjortis på McDonalds Vasagatan mitt i natten. Jag gillade konfrontationen mot partilinjen och sveket mot våra frihetliga ideal som Mary engagerade sig i. Mary är en lika benhård Moderat som undertecknad men bara för att vi är trygga i vår övertygelse så innebär inte det att vi kniper käft när det är något i den egna politiken som vi stör oss på. Men Mary kandiderade till Riksdagen och då får man uppenbarligen ge avkall på uppstudsigheten - men jag minns FRA-tiden med saknad och hoppas att det tycker upp fler frågor där Mary börjar veva. I dag saknas lågan titt som tätt, Mary skriver vad hon tycker, tänker och vill men det elden tar sig inte på det sätt jag skulle vilja se. Jag kan bjuda på tändvätska Mary... Betyg: 3 Kommentar: FRA-tiden lyfter betyget.

Humor: Jag tror säkert att Mary är en rolig dam, det har jag märkt i mail-konversationer och genom att chatta på Facebook. Men hennes Moderata Karameller finns inte i bloggosfären för att få folk att skratta ihjäl sig. Marys Moderata Karameller finns där för att man skall få ta del av Marys syn på verkligheten och livet, och ofta med en personlig prägel. Att Mary sedan inte skruvar sina inlägg så att de knorras in i det avlägsna och sjuka krysset får jag väl acceptera. Marys blogg är varken sämre eller bättre än den ordinära politiska bloggen när det kommer till skojsighet. Betyg: 2 Kommentar: Marys gästinlägg på min blogg ifjol var ett unikt och roligt mästerverk, jag undrade vilka färggranna svampar Mary tryckt i sig innan författandet av detta inlägg tog fart. Mer sådant på den egna sidan och lyckan är gjord.

Språkbruk: Marys starkaste sida enligt mig. Bokstäverna kombineras ihop till ord, ord kombineras ihop till meningar och meningar kombineras ihop till blogginlägg som nästan alltid har en mening eller ett budskap. Mary stavar bra, och eftersom jag stör mig något enormt på egna och andras stavfel så är det ett sant nöje att ögna igenom Marys kombinationer. Betyg: 4 Kommentar: Klockrent, men saknar starka ord och svordomar ibland.

Skönhet: Sidhuvudet är ren konst, med en söt unge som tittar in genom ett fönster och ser karameller. Men jag stör mig på den röda T-shirten i bakgrunden, rött är satans färg och besudlar varje blogg där man kan se färgen. I övrigt efterlyser jag lite mer struktur, lite mer ordning och reda samt tydligare uppdelning i "side-baren". Jag är lite som barnvakten i Handen som gungar vaggan, det skall vara perfekt uppställt och det är det inte hos Mary. Men smaken är som baken, kanske finns det de som uppskattar oordningen och ser något nytänkande i hela upplägget. Men min rekommendation är: Gör om, Gör rätt och förnya. Att sedan vi moderata bloggare inte har någon som helst back-up som sosseriets vapendragare har genom heltidsanställda bloggutvecklare och ett länkforum i Netroots ger oss större frihet att skapa det vi vill. Betyg: 2 Kommentar: Snyggt sidhuvud, ostrukturerat annars.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att Mary är de moderata bloggarnas drottning, ingen annan av våra kvinnor läses av fler och ingen annan har fått bättre genomslag i bloggosfären. Nu var Mary först, och det finns säkert de som tycker att jag kunde ha varit snällare och de som tycker tvärtom. Ett som är säkert är att gränserna kommer att tänjas och att elakheterna öka ju längre upp på Knufflistan jag kommer. Marys sammanlagda betyg blir: 11. Kan SvD:s ledarblogg rå på det betyget?

Länk: MMK

5 kommentarer:

Mary X Jensen sa...

Hahahaha... Tack.

Än så länge har det inte dykt upp någon fråga som känts lika viktig som FRA-lagen. Om så går jag igång igen.

Tråkig, kanske det. Men rätt kul ändå.

Struktur, jaja. Ställer krav på läsarnas intelligens.

PS. Att jag kandiderar till Riksdagen påverkar mig ej i mitt skrivande, däremot har jag tröttnat lite.

Efter det här så får du betala semlan!

Tokmoderaten sa...

Det kan jag väl göra...

Mary X Jensen sa...

Jag vill ha två!

Tokmoderaten sa...

Då får väl jag stå över min då, och ge den till dig istället.

Mary X Jensen sa...

Ditt midjemått minskar och mitt ökar om jag tar två. Hmm. Vi kanske ska ta en var i alla fall ;-)