2010/01/22

TANT MONA OCH DEN RÖDA HANDVÄSKAN


Det är något underligt med kvinnor i största allmänhet, deras fascination för skor och handväskor verkar omättlig. Just nu är det Mona Sahlins smaklöshet att posera tillsammans med en kommunist och två skogstroll med sina röda Louis Vuitton-väska som är den politiska snackisen för dagen. Jag vill påtala att jag inte alls stör mig över att just Mona släpar med sig sin röda Louis Vuitton-väska värd en halv undersköterskelön efter skatt - trots jobbskattevadrag - till ett gruppfoto. Jag stör mig på att väskan skall behöva befinna sig i det sällskapet som den befann sig. En riktig överklassväska som en Louis Vuitton för 6000 kronor skall inte behöva vara inom en armlängds avstånd ifrån en fullblodskommunist eller två Fjällrävenfjollar. Men sådant tänker inte Mona på...

När jag först såg bilden så tyckte jag att det var en historisk bild, men där Mona Sahlin såg ut som en gammal kärring där hon satt i soffan. Detta intryck förstärktes av det faktum att fru Sahlin dessutom hade en riktigt ful kärringväska bredvid sig. Eftersom jag inte är någon väskexpert så såg jag inte värdet i det som stod där på golvet, bredvid Monas faktiskt rätt så välformade spiror - men alldeles oavsett om väskan kostat 100 kronor eller 6000 kronor så var den ful, och passade mer den skäggiga gubben till vänster om den stela kärringen med de hyfsat snygga benen.

Skall man nu ha en väska, som må vara ful men trots det värdefull och populär, så är det väl bra om man kan komplettera väskan med ett intellekt och en framtoning som också är populär eller värdefull - alltså så långt i från fru Sahlins framtoning som tänkas kan. Det hade passat bättre med en "My little pony"-rygga från Ö och B eller i bästa fall en Kånken från Fjällräven till Mona, så kunde Maria Wetterstrand ha fått ärva Monas fula väska värd 6000 kronor.

Överhuvudtaget så tycker jag att folk borde skita i vad Mona Sahlin har för väska eller vad den har kostat. Men nu är det ju så att Mona skriker om konsumtionssamhällets fördärvlighet och vill med sina skattehöjningar för vanliga kvinns få dessa att bli hänvisade till Ullared när de skall köpa sina livsnödvändiga handväskor. Dessutom är ju Mona och hennes ursäkt till politik min främsta måltavla, och när hon hoppar ut på skjutbanan med sin Louis Vuitton-väska för 6000 kronor kan jag ju inte vila på hanen. Men det är lite magstarkt, det andas hyckleri och smaklöshet att just som påstådd företrädare för de med minst i plånböckerna släpa med sig sin exklusiva handväsa överallt. Men det är faktiskt inte lika grovt som när Ohly, som vill förbjuda privata alternativ i skola och vården, låter sin dotter gå på en privat friskola eller när den gamle marxisten vänder sig till det exklusiva Sofiahemmet för att fixa sitt knä. Det är inte alls så smaklöst som Ohlys påhitt, men bara det att det i fiskdammen Sverige blir en nyhet borde få Mona att fundera på om hon lever som hon lär?

Länkar: AB, AB2, AB3, SvD

7 kommentarer:

Mary X Jensen sa...

Man kan aldrig ha för många handväskor...

Youbi sa...

Eh, S har inte utlovat skattehöjningar för de med inkomster på mindre än ca. 45 000 kommande mandatperiod.

Kolla igenom skuggbudgeten 2009 så ser du i princip vad S vill.

Tokmoderaten sa...

Jaha,
så att de även går till val på höjda kommunalskatter och landstingsskatter i princip överallt spelar ingen roll då?

Och Mary, jodå - jag har aldrig varit så nära att överge min tant som när vi rök samman i Ullared vid handväskavdelningen.

Mattias Lönnqvist sa...

Youbi: S går till val på höjda skatter för alla som arbetar, och det är de skattehöjningar som de vågar tala om.

Ska man räkna in alla skattehöjningar som behövs för att finansiera deras reformer blir det desto mer.

Niklas Starow sa...

Sahlins väska 6000:-

Reinfeldts klocka 80.000:-


Du sa nåt om smaklöshet?

Eller gäller det bara kvinnors accessoarer?

Tokmoderaten sa...

Niklas: Eftersom "vi" är ett parti där det är fint att äga så stör det mig inte alls, medan Monas gäng tycker att allt ägande skall beskattas. Sedan stör jag mig självklart mer på min tants Gucci-kopia till handväska än mina egna Dr Maartens - hade det varit en stilren stekspade eller en designad dammsugare hade det varit ok... ;-)

el Persson sa...

Handväskan är ointressant.

Intressantare däremot att hela vänstern befinner sig till höger om Reinfeldt ...

Vad Ohlys dotter har med saken att göra begriper jag inte. Hon är en egen person och behöver ju inte dela pappas åsikter.

Att han knäar sig före den kö han så envist försvarar är däremot kvadruppelmoral (dubbelmoral i kvadrat).