2008/05/10

BETYG - JAG SÄRBEHANDLADES NEGATIVT!


I Aftonbladet kan man läsa om hur lärare sätter högre betyg av antingen ren snällhet mot skötsamma elever, eller för att skolan skall framstå som bättre än vad den är när det gäller studieresultat.


Själv är jag ju ivrig betygsförespråkare, som vill att vi inför ett betyg i ordning och uppförande för att därigenom komma tillrätta med de ordningsproblem som råder lite här och där i dagens svenska skola. Dessutom tycker jag att det är lämpligt att man redan i sexan får betyg för att då kunna fånga upp de lever som är på väg att hamna snett...

Själv har jag alltid upplevt mina betyg som rättvisa, förutom i gymnasiet. Eftersom jag var en riktig slöhög som visste att jag ville bli yrkesofficer valde jag den bekväma 2-åriga Sociala linjen. Jag hade överlag bra lärare, bland annat en finsk kvinna vid namn Marja Ranta som var en utsökt pedagog. Dock drog jag en nitlott när det gäller klassföreståndare, låt oss kalla honom "Torbjörn". Denna inbitne VPK:are hade jag i samhällskunskap, historia och socialkunskap, tre av mina starkaste ämnen...

Vid den tiden var jag ju redan känd som en konservativ moderat, och jag hade ofta synpunkter på hur "Torbjörn" resonerade på sina lektioner. Kanske var jag på gränsen till obstinat man när skulden för alla världens problem lades på USA eller regeringen Fälldin kunde jag ju inte knipa käft. På alla prov gick det jättebra, jag hade i princip alltid 95% rätt eller mer. Men när det var dags för betyg fick jag alltid 3:or av "Torbjörn". Argumentet var att jag var för inaktiv på lektionerna, vilket alla mina klasskamrater ställde sig frågande inför. Jag upplevde det snarare så att det var så att mina kunskaper motsvarade en 5:a medan min ideologi var i paritet med en 1:a i "Torbjörns" ögon, och då blev det en 3:a...

Självklart ifrågasatte jag hans omdöme, och hans värdering av mig utan att få något annat än ett hånflin i ansiktet från den skäggiga kommunisten. Mjäkig som jag var lade jag ner utan att gå vidare, eftersom alla andra lärare trots allt såg min potential och gav mig de betyg jag förtjänade. Jag har dock inte glömt, inte förlåtit och är som alltid lika bitter mot de som behandlar mig orättvist. Träffas vi på krogen eller i bingolokalen bör du akta Dig "Torbjörn"...

5 kommentarer:

Joakim Draköga sa...

Jag kan tänka mig att gå ännu längre när det gäller starten av betyg. Jag ser gärna att betyg ska sättas från årskurs 3. Det tycker jag är en bra ålder att börja förstå att livet inte bara är en lek.

Tokmoderaten sa...

För dom som inte känner Joakim D kan jag berätta att han är en milt galen extremist som leker "förståndshandikappad" i rusningstrafiken på Stockholms Södra...

Joakim Draköga sa...

Haha, jag skrattade så Liisa och Pirkko undrade vad som hänt. Liisa är sur på dig för att du inte skrivit henne som fotograf på "arbetsdress på IVA-bilden".

p.s Jag menade allvar med senaste inlägget det med: "Det tycker jag är en bra ålder att börja förstå att livet inte bara är en lek." Var kanske lite magstarkt men så är det ju egentligen....

Tokmoderaten sa...

Ja, du leker ju fortfarande "förståndshandikappad" trots att du passerat de 40 med råge... Hur kan du då kräva att någon i trean ska börja bete sig mognare än dig själv?

Joakim Draköga sa...

Jo, jag ville ju inte kommentera det där om "F-handikappad". Om jag inte missminner mig så är väl du, den av oss som gärna intar den rollen mest frekvent, med råge oxå, av oss två.