2008/05/19

U-BÅTSJAKT, EGNA ERFARENHETER FRÅN 80-TALET


Nu har FOI, Totalförsvarets Forskningsinstitut, kommit fram till att ett inspelat ljud från u-båtsjakten i Hårsfjärden hösten 1982 kom från en taxibåt. Än sen då...? Kommer bottenspår från en undervattenstraktor, är det en undervattensfrisör som klippt håll på utlagda u-båtsnät eller var det en gigantisk gråsäl som la av en riktig rökare utanför Mälsten efter minsprängningen?

Man måste vara enfaldig, naiv eller sinnesslö ifall man inte har klart för sig att våra vatten kränktes av främmande u-båtar under hela 80-talet, och med allra största sannolikhet under hela det "Kalla Kriget". Därmed inte sagt att jag enbart tror att det var Sovjetunionens undervattensfarkoster som kränkte oss. Nejdå, även NATO höll till i våra vatten. Under min värnplikt 1986 på KA4 i Göteborg så var det en västtysk u-båt som passerade rakt igenom Göteborgs skärgård i övervattensläge. Ett pinsamt misstag då kaptenen i sin förklaring sade sig tro att Sverige var med i NATO... Redan då var det alltså uppenbart att vår alliansfrihet var ifrågasatt och inte speciellt trovärdig. Nåväl, samma problem med trovärdighet medförde att även Ivan besökte oss frekvent.

Vad som i själva verket fanns i Stockholms södra skärgård hösten 1982 är jag inte säker på. U-båtar var det, och flera stycken i olika modeller. Det kan rent av ha varit så att båda Sovjetunionen och NATO var där samtidigt...

Under min tid som värnpliktig och officer fick jag vara med om minst ett dussin u-båtsjakter. Det finns solklara bevis för att Gotland ,där jag under senare delan av min värnplikt och som officer var baserad, med Klintehamn och Kappelshamn som speciellt utvalda "utflyktsmål" hade haft objudna gäster. I Kappelshamnsviken fann man att en mina saknades i en fast minering, och i minlinjen omedelbara närhet fanns samma bottenspår som senare hittats i Hårsfjärden och vid Mälsten. Det finns mycket, mycket mer att förtälja när eller om hemligstämplarna slutar gälla.

Det är inget annat än fria fantasier att tro att vi INTE har haft främmande u-båtar i våra vatten, och inte tvärtom. U-båt 137 var ett bra bevis, men det finns så många fler. Är du skeptisk, läs gärna här och dina tvivel kommer skingras...

Inga kommentarer: