2008/07/01

BUSS PÅ BARA, DEL 2


Det blir ju säkert lättare att lösa busskonflikten när en från arbetsgivarsidan idiotförklarar de som kör buss offentligt... Förvisso tycker jag att kommentaren är rolig, och om inte mitt i prick så iallfall en passande beskrivning på vissa "neanderthalare" som för fram bussar i huvudstaden.

De flesta är ju fruktansvärt bra på sitt jobb: trevliga, korrekta och körskickliga. Men så finns det som i alla branscher rötägg... Jag har varit med om bussförare som kallar kvinnor för f-ttor, svär ohämmat åt gamlingar som inte kommer ur bussen tillräckligt fort, som inte kan köra buss utan ständiga tvärnitar och hastiga svängar, som kort sagt är olämpliga för det arbete de har.

Individuell lönesättning kanske? Låt passagerarna betygsätta föraren vid avstigning. Sätt en liten panel med 5 knappar numrerade med 1 till 5 vid utgångarna och låt resenären komma till tals. Ju bättre betyg, desto högre lön... På så viss blir man av med de som är socialt handikappade eller usla förare eftersom de med största sannolikhet blir skyldiga arbetsgivaren pengar i slutet på månaden istället för att få en lön.

För övrigt så tycker jag att strejken är skit, eftersom den enbart drabbar tredje man. Arbetsgivaren sparar väl massor med pengar eftersom man inte behöver punga ut med lön eller dagens hutlösa bränslepriser... Därmed inte sagt att alla Kommunals krav är uppåt vägarna.

1 kommentar:

Mattias Lönnqvist sa...

Många av kommunals krav är vettiga. Problemet är lönekravet som är rent horribelt.

För att bli busschaufför krävs att man har körkort för buss; någonting som arbetsgivaren i vissa fall betalar.

Det krävs ingen särskild utbildning, man drar inte på sig studielån, och ändå så har de en lön som redan idag är över 20 papp.

Erfarna busschaufförer, med många år i yrket, förtjänar säkert en sådan lön. Någon som kommer direkt från gymnasiet gör det inte.