2008/07/22

ERNST OCH KICKI - SOMMARENS FÖLJETÅNG


Bitterhetens vecka fortsätter. Förlåt om jag är elak, rent av rabiat men bara att titta i Expressen får mig att bli tokig.

Ibland undrar man ju egentligen vilket land man bor i… Detta Sverige där innehållet i kvällspressen i mångt och mycket handlar om den patetiska och självgoda smilfinken ERNST Kirchsteiger, och nu de senaste dagarna även den närmast kroniska rattfylleristen och
reumatikern Kicki Danielsson.
Kicki känner sig
tydligen negligerad eftersom hon inte fått vara med i landets största direktsända ”freakshow”, allsången på Skansen. Någon som kan se något skäl till varför Kicki skulle få möjlighet att vara med? Förvisso kunde det kanske vara en upplevelse att se henne i hennes vanliga ”körtillstånd” kapa det lilla tåg som gör rundturer med små barn på Skansen och köra över såväl Kanadagäss som andra djur till barnens stora skräck. Jag förstår att man tvekar, med tanke på det ramaskri som följde en kastad växt från ett annat svenskt haveri, Carola.

På min väg hemma har jag en fantastiskt rolig löpsedel från en s.k damtidning: ”Kicki Danielsson: Jag är beroende av sälspäck!”. Vissa går långt i sin iver att bli omskrivna… Kicki tillhör den skaran, precis som ERNST.

Varenda dag syns ERNST överallt, hela tiden och där man minst anar. Gråter inte ERNST ut i saknad över en familj han umgåtts med i en vecka, talar han ut om att han fortfarande är
nykär efter 33 år. I andra artiklar kan man läsa hur ERNST är stolt över att vara det nya mansidealet, för att sedan i ett pinsamt egocentrerat reportage kunna läsa om att ERNST och bara ERNST är den som kan ta sig an renoveringen av en gammal väderkvarn, eller alla gamla hus som finns överhuvudtaget. ERNST är den manliga varianten av Linda Rosing… Båda verkar ju sjukligt fixerade vid att synas, göra sig hörda och bara finnas där.

Sommaren är nyhetstorkans tid, och det märks i pressen. Låt hösten komma och låt mig slippa ERNST! För den som önskar kontrollera om man är en ERNST, finns ett bra test här. Själv blev jag 30% ERNST, 30% för mycket...
Och jag vet att jag inte är perfekt, jag heller...

Inga kommentarer: