2008/07/28

DEN SVENSKA SOMMAREN SKÖRDAR LIV


Klockan är 5 på morgonen och i fjärran hörs åskovädret närma sig huvudstaden. Vi har fått förvarning genom den där långhåriga, "rockstjärne-wanna-be":n som brukar prata väder på Rapport om att det kan smälla och blixtra rätt kraftigt. I Dalarna har samma fenomen bränt två stackare till oigenkänlighet när de sökte skydd undan detta oväder... Den svenska sommaren skördar alltså inte bara liv bland de äldre och sjuka som inte klarar värmeböljan.

Värmeböljan har ju även fått folk att vallfärda till stränder och sjöar. Själv har jag varit ute på Dalarö under både lördagen och söndagen för att kyla ner mig. Det fanns rätt många till som sökt sig till samma lilla strandremsa, vi låg formligen som packade sillar... Därför blev jag lite lätt oroad när en av länets ambulanshelikoptrar började hovra över oss som låg där och solade, badade och försökte överleva en annars nästan outhärdlig värme. Var det någon som drunknat? Var det någon med värmeslag? Vad ville helikoptern ta med sig från strand? Jag hade inget sett, eller märkt och brukar annars alltid vara behjälplig när nåt händer, med min gedigna utbildning i bagaget. Den här gången var svaret var att någon hade gjort illa antingen ett ben, knä eller fot... Bättre diagnos kunde jag inte ställa från det avstånd där jag befann mig.

Just drunkningstillbuden har ju under de senaste somrarna skördat allt fler liv, så också denna helg. Sex personer har fått avsluta jordelivet på botten av en sjö, ett hav eller en pool. Totalt i onödan så sker ju detta sommar efter sommar, för hur man än vrider och vänder på detta faktum så borde väl människan kunna hålla sig över vattenytan... Visst kan man drabbas av något sjukdomstillbud och därigenom tappa förmågan att simma, men tyvärr tror jag att en eftersatt simutbildning i många svenska skolor tar sin tull av liv just dessa dagar. Att vi dessutom har fått hit folk från andra länder och kulturer där just simundervisning i skolan inte var någon prioritet leder till att dessa vuxna nysvenskar ofta är de som drabbas...

Dags att göra något, som att baka in simundervisning i SFI? Att se till att alla kommuner åläggs att se till att deras skolor tar tag i simutbildningen bland skolbarnen kommer få dödstalen att sjunka i framtiden, men vi behöver ju resultat nu - helst redan igår...

Inga kommentarer: